• 1
  • 2
2003-09-11, 00:56
Bannlyst
Jo

Farsan har arbetat i arabländer och då har han tagit med ljuvligt gôtt kaffe hem. Har varit i Jordanien och druckit det på hotell -verkligt himmelskt.
Citera
2003-09-11, 16:57
Medlem
Din Morsas avatar
Nux, jag tror att förklaringen till att det var skillnad på "malning" kontra "hackning" av bönor inte låg så mycket i kornstorlek som att smakämnen framträder bättre om bönorna krossas snarare än skärs i bitar, det har visst med eteriska oljor i celler att göra. Fast förmodligen är skillnaden omärkbar för en vanlig dödlig kaffe-drickare. Intressant att du nämner gröna Jacobs Krönung förresten. Jag bor i tyskland halvårsvis, och jag har testat lite olika kaffe (bland annat JK, fast de har rätt många sorter, som du vet) Fast där är man ju bortskämd med Tchibo-butiker överallt där man kan få färskmalda bönor.
Citera
2003-09-11, 17:38
Bannlyst
Jo

Det stämmer säkert. Undersökte mitt "eget" kaffe med lupp och jämförde med Classic. Såg då att Classic hade extremt jämn kornstorlek. En elektrisk kvarn som krossar bönorna lär ju kosta multum. Finns moderna handdrivna som också kostar multum. Får önska mig en i julklapp.
Citera
2003-09-11, 17:51
Medlem
Afonsos avatar
Vad kostar en habil kvarn? Om man har en Don Pedro, exakt hur mycket skall bönorna malas?

Är inte Zoegas och Maxwell house något att ha?
Citera
2003-09-11, 19:11
Bannlyst
300 spänn...

...får du ge för den billigaste elektriska. Den jag har nu har hållit i >3 år. Självmalet=överlägset.
Citera
2005-01-14, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Vad tycker ni om Gevalia då? Dricker ju varje dag

Ge-valium smakar blaskigt skitvatten. Inte att förväxlas med kaffe!
Citera
2005-01-14, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Nux skall nu lära er att laga gott kaffe...

Har ett hett tips på hur man lagar godare kaffe, jag gärna
vill dela med mig av

Vi vet ju alla vikten av att använda friskt och riktigt kallt kaffe,
när man brygger.
Men jag kan avslöja en "hemlighet" som förhöjer kaffedrickandet
till nya nivåer.

Innan du sätter igång att brygga, så ta kaffekannan och fyll
den med varmt, helst hett vatten. Häll sedan ut varmvattnet
och sätt igång bryggningen, nu med en varm kanna!

Detta ger dig en ännu godare kopp kaffe
Citera
2005-01-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso

Zoegas' Skånerost och Mollbergs blandning är mina favoriter när det gäller standardkaffe. Det roliga med Maxwell house är att det i USA är helt vanligt standardkaffe, medan svenskarna ser det som lyx. Detsamma gäller Gevalia (tror jag), alltså att jänkarna ser det som lyxkaffe, medan man i Sverige dricker det till vardags. Det äckligaste kaffet för mig blir Löfbergs Lila, blä! :thumbsdow
Citera
2005-01-15, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afonso
...

Maxwell har jag aldrig druckit.

Zoegas däremot är kungen av blandningar i kaffebönornas värld
Citera
2005-01-15, 21:57
Medlem
OliTs avatar
Att tänka på är att kaffebönor som man köper på vissa varuhus och plockar själv från plastlådor med lock sällan är särskilt fräsha, om det nu inte är hög omsättning på de bönorna. Bönor hatar ljus och värme, om man nu inte tillagar håller på att brygga kaffe.
Citera
2005-01-16, 00:00
Medlem
Nescafé Lyx Mellanrost är ett alldeles ypperligt snabbkaffe!
Citera
2005-01-16, 20:56
Medlem
Lisa Regerar!s avatar
Själv så tycker jag att Classics Festivita och Franskrost är alldeles utmärkta, bara lite mjölk och en bit råsocker till så är man i gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in