2009-01-30, 22:51
Medlem
Chefen på mitt jobb skulle byta ut sin tjänstebil en Volvo V70 och jag blev erbjuden att köpa den till inbytespriset han skulle fått på Bilia. Tyckte bilen var fin och slog till. Tvättade upp min VW sharan från 2001 som jag haft i tre år och tog några kort och lade ut den i Måndags kväll på blocket. Var säkert 10 år sedan jag sålde en bil privat sist och för mig har det alltid gått smidigt att sälja mina gamla bilar. Satte ut bilen för 65000 kronor vilket jag tyckte var billigt och hoppades på en snabb försäljning.

Åsna som jag är så satte jag ut både hem och mobilnummer. Annonsen kom ut 23.21 på blocket. Två minuter senare bröt helvetet ut. Det ringde på både hemtelefon och mobil oavbrutet. Gemensamt för samtliga intressenter var att språkkunskaperna var väldigt begränsade. Oförsäkmda invandrare som sa "tar du 30 ? innan de sagt hej. Jag stängde av båda telefonerna och tänkte återuppta försäljningen dagen efter. Jag har precis gått och lagt mig när det ringer på dörren. Där står tre zigenare och vill prata med ägaren till bilen på uppfarten.

Jag tror knappt mina öron men säger vänligt de gärna får återkomma nästkommande dag. De blir då hotfulla och undrar varför jag inte vill sälja bilen till dom. Jag slår då igen dörren och ignorerar att dessa äckliga as står och ringer på min dörrklocka i 20 minuter. När jag slår på telefonen nästföljande dag börjar den återigen ringa. Jag förundras över hur jag tar emot ett tjugotal samtal utan att någon säger någonting vettigt utan bara presenterar sig som bilhandlare och frågar om "sista pris"? Strax före lunch ger jag upp och kör bort till en BMW handlare som ligger på gatan där jag jobbar. De är inte intresserade men ger mig telefonnumret till en annan bilhandlare som de tydligen säljer bilar till.

Jag ringer dit och de bjuder mig 55 över telefonen. Åker dit och får pengarna på kontot. Otroligt smärtfritt. Efter denna hemska upplevelse har jag talat med ett flertal vänner samt arbetskamrater som vittnar om samma sak. Är det någon mer som har dessa erfarenheter av att sälja sin bil privat?
Citera
2009-01-30, 22:56
Medlem
pretorians1s avatar
Juh! 6 bilar,likadant varje gång.Man behöver semester sen.Tack för du berättade,skojigt att läsa .Kunde känna paniken komma krypande"helvete,sluta nu!!"
Citera
2009-01-30, 22:58
Medlem
micaeles avatar
Jupp, och jag håller med dig i varenda aspekt du tar upp. Dock har jag aldrig blivit besökt av intressenter, utan bara utstått telefonterror och att flock efter flock av i & z ringer och erbjuder max hälften (gärna på avbetalning...). Och varenda gång blir dom förbannade och skrikiga när man inte går med på det.

Och det var väldigt roligt att läsa din historia, mycket bra beskrivet.
Senast redigerad av micaele 2009-01-30 kl. 23:03.
Citera
2009-01-30, 23:00
Medlem
Crilles avatar
Du är garanterat inte ensam, man måste ha ett enormt tålamod med idioter för att palla med att sälja en bil på Blocket.
Det kan vara fruktansvärt påfrestande.

Eller ännu värre, jag gjorde misstaget att sätta ut en uppsättning billiga 17" fälgar passande Bmw en gång...... Fy fan Var tvungen att ta bort annonsen efter bara någon timme, jag orkade inte mer.
Citera
2009-01-30, 23:09
Medlem
För mig som bor i norrland är problemen av den art ni beskriver inte så jättestora. Däremot så får man en del samtal från folk som inte har så bra koll på sveriges geografi....
De fattar inte att det är 110mil från stockholm och att det knappast är någon ide att ringa på en bil som är värd 10000:- när man har de avstånden att röra sig med
Citera
2009-01-30, 23:23
Medlem
Därför anger man enbart mail i annonsen. Seriösa orkar gå den vägen.
Citera
2009-01-30, 23:28
Medlem
Most Wanteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turbo75
Därför anger man enbart mail i annonsen. Seriösa orkar gå den vägen.

Håller med fullständigt.

Då kan man sålla som man vill bland potentiella köpare.
Citera
2009-01-30, 23:37
Medlem
Varför lägga ut något av värde på blocket öht, det är ju skojarnas paradis.
Släng upp det på Tradera istället om man inte vill sälja till en bilhandlare.
Citera
2009-01-30, 23:38
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Varför lägga ut något av värde på blocket öht, det är ju skojarnas paradis.
Jo, men inte alltid. Vill man sälja av något snabbt är det lättare på Blocket. En populär tingest till salu till lagom pris kan vara borta på en dag.
Citera
2009-01-30, 23:40
Medlem
Jo, populärt var det, men blocket suger iallafall.
Citera
2009-01-31, 00:11
Medlem
Mulas avatar
Det här inlägget borde vara svar nog för alla som undrar varför folk tar bort regnummer och använder kontantkortstelefoner när man ska sälja bilen på blocket.
Citera
2009-01-31, 00:42
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Jag är lite nyfiken, är du en tunn och spenslig figur eller ser du tuff ut?

Skälet till att jag frågar är för att jag undrar om zigenarna gör sådär mot alla eller bara folk som de tror att de kan bossa sig mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in