Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-01-30, 18:12
  #1
Medlem
hubb22s avatar
Hej hej

Har två frågor.

Ang hundförare, tar dom hem hunden när man jobbat klart och har den som "hemma hund" eller hur fungerar det?
Jag gissar på att man inte kan gosa med den och ge den godis när man känner för det osv..
Om man inte tar hem hunden, vem tar då hand om den?
Berätta gärna!

Och en "vanlig" väktare, alltså ingen hundförare, vad händer om han tar sin utrustning på ett område han inte jobbar på?
(Gissar på att en vanlig människa inte får gå runt med en batong runt bältet?)
Citera
2009-01-30, 18:29
  #2
Medlem
Isbiten90s avatar
Vad är en hundförare?
Citera
2009-01-30, 18:46
  #3
Medlem
hubb22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbiten90
Vad är en hundförare?

en snabb googling gav mig följande:

Hundförare, benämning på en person som med en hunds hjälp utför olika uppgifter. Nedan olika verksamheter eller myndigheter där hundförare verkar.

Jakt
Polisen
Tullverket
Försvaret
Väktare
Citera
2009-01-30, 18:48
  #4
Medlem
Isbiten90s avatar
Jag har för mig att jag läste om någon polis som hade eget ansvar över sin polishund och därmed även tog hem den över natten och så. Han fick även behålla den när den skulle gå i pension.

Vet emellertid inte om det är så det går till för alla.
Citera
2009-01-30, 18:51
  #5
Medlem
nazipoliss avatar
näst intill alla har med sig hunden hem, det ingår i arbetsuppgifterna samt skapa en bättre relation mellan hund och ägare!

och det funkar aldeles utmärkt ifall man har en "bra" hund. har själv legat och kelat med en sådan, enda skillnaden är att den svarar på kommandon om man inte lär ut till vanliga sällskapshundar...
Citera
2009-01-30, 18:52
  #6
Medlem
torrenttobbes avatar
som nazipolis säger, har jobbat med många hundförare inom väkteriet, vissa hundar ska man inte gå nära men vissa kan man ha i knät och kela med.
Citera
2009-01-30, 19:30
  #7
Medlem
mackz0rs avatar
som nazipolis sa, så tar i stort sett alla med sig hunden hem för att skapa en bättre relation. Det är ju olika från hund till hund men våran är väldigt lugn av sig och har aldrig varit aggressiv eller så. Man kan gosa och ge honom godis hur mycket man vill.

Visst så är han väldigt "vaktig" skäller när det knackar på dörrn och när det kommer nya personer han inte träffat förut. Men han blir ändå alltid glad och viftar på svansen och har aldrig gjort nåt utfall eller liknande. Funkar mycket bra som "hemmahund" faktiskt.
Citera
2009-01-30, 19:45
  #8
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
som nazipolis sa, så tar i stort sett alla med sig hunden hem för att skapa en bättre relation. Det är ju olika från hund till hund men våran är väldigt lugn av sig och har aldrig varit aggressiv eller så. Man kan gosa och ge honom godis hur mycket man vill.

Visst så är han väldigt "vaktig" skäller när det knackar på dörrn och när det kommer nya personer han inte träffat förut. Men han blir ändå alltid glad och viftar på svansen och har aldrig gjort nåt utfall eller liknande. Funkar mycket bra som "hemmahund" faktiskt.
genom vilket jobb?
fick du/ni välja hundras?
Citera
2009-01-30, 21:58
  #9
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
genom vilket jobb?
fick du/ni välja hundras?

det är min styvfar som jobbar som hundförare inom polisen. det var han som valde hund och han ville ha en schäfer. först fick vi hem en schäfer men efter några månader visade det sig att han inte passade som polishund. så han fick lämna tillbaka honom mot en annan. den nya hunden har vi kvar fortfarande och även den är en schäfer. så vad jag förstått får man välja hundras.
Citera
2009-01-30, 22:27
  #10
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mackz0r
det är min styvfar som jobbar som hundförare inom polisen. det var han som valde hund och han ville ha en schäfer. först fick vi hem en schäfer men efter några månader visade det sig att han inte passade som polishund. så han fick lämna tillbaka honom mot en annan. den nya hunden har vi kvar fortfarande och även den är en schäfer. så vad jag förstått får man välja hundras.

jag blev erbjuden en schäfer eftersom den förra ägaren skulle lägga av. dock så kunde jag inte den rasen utan och innan, så jag tackade nej!

nu har jag intresset, men varken jobbet eller hunden. tänkte då om man kunde få välja en hundras som man känner bra sedan innan, då i mitt fall Rottweiler och kanske även Dogo Canario. sistnämnda är kanske tveksamt!
Citera
2009-01-30, 22:38
  #11
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
jag blev erbjuden en schäfer eftersom den förra ägaren skulle lägga av. dock så kunde jag inte den rasen utan och innan, så jag tackade nej!

nu har jag intresset, men varken jobbet eller hunden. tänkte då om man kunde få välja en hundras som man känner bra sedan innan, då i mitt fall Rottweiler och kanske även Dogo Canario. sistnämnda är kanske tveksamt!

Mallar är populära inom polisen, kan ju vara värt att kolla upp ifall du är intresserad. Det är dock ingen hund för ovana, men du skriver att du är van vid Rottweiler, så jag tvekar inte på att du skulle klara av att hantera en malle. Riktigt fina.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Belgisk...und_/_malinois
__________________
Senast redigerad av Leif.Jennekvist 2009-01-30 kl. 22:42.
Citera
2009-01-30, 22:42
  #12
Medlem
mackz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
jag blev erbjuden en schäfer eftersom den förra ägaren skulle lägga av. dock så kunde jag inte den rasen utan och innan, så jag tackade nej!

nu har jag intresset, men varken jobbet eller hunden. tänkte då om man kunde få välja en hundras som man känner bra sedan innan, då i mitt fall Rottweiler och kanske även Dogo Canario. sistnämnda är kanske tveksamt!

mallar och schäfrar är nog det vanligaste, jag känner inte till några som har rottweiler eller dogo canario men finns säkert en och annan rottweiler iaf. schäfer tycker jag annars verkar vara en bra hundras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback