Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-30, 14:20
  #1
Medlem
Jag är en tjej som länge klurat på vad jag ska utbilda mig till. Tog studenten för snart ett år sedan och det känns som jag inte kommer någon vart, är det någon som vill hjälpa till?

Jag har 19,4 i gymnasiebetyg och har funderat på yrkena psykolog och arkitekt.

För mig är det viktigt med ett intressant ämne, en gedigen utbildning, skaplig lön (inga stora krav). Som person är jag ej praktiskt lagd, tycker om konst, nogrann, analytisk, tystlåten och självständig.

Arkitekt eller psykolog?
Citera
2009-01-30, 14:21
  #2
Medlem
micaeles avatar
Psykolog, alla gånger. Ingenting kan slå hur mycket tokiga historier man får höra.
Citera
2009-01-30, 14:22
  #3
Medlem
melke87s avatar
Ser väl väldigt dåligt ut för arkitekter på arbetsmarknaden, så det skulle jag inte rekommendera. Inte intresserad av någon sorts civilingenjörsutbildning?
Citera
2009-01-30, 14:29
  #4
Medlem
kaxen82s avatar
Ett seriöst råd: Försök hitta ett jobb (jag vet, lättare sagt än gjort, men Burger King, personlig assistent etc. brukar gå) oavsett vad det är. Jobba ett eller två år innan du börjar plugga igen, för då hinner du nog komma på vad du vill göra.

Jag vet många som går direkt från gymnasiet till högskolan/universitet och "vet precis vad de vill bli" men några år senare visade det sig att de inte alls ville utbilda sig till x, och helt plötsligt sitter de där med en stor studieskuld och en (kanske ofärdig) utbildning inom något de inte vill jobba inom längre.

Tycker att det är en otrolig plugghets nuförtiden, man ska helst inte hinna nyktra till från studenten innan man är mitt uppe i en högskoleutbildning. Jag ser absolut inget fel i att plugga (har själv gjort det) men jag tror att ett eller några års jobbande mellan studierna är nyttigt, både för att man ska få upp motivationen och för att man ska kunna klura ut vad man vill bli för något.

Och för att använda en gammal klyscha: Du har hela livet framför dig, så varför slösa upp alla dina studielån med en gång?

EDIT: För hur roligt är det att som 23-åring inse att man har använt all studiemedel man är berättigad till? För några årtionden sedan räckte det med att ha läst på högskolan för att få ett bra jobb, idag betyder en högskoleutbildning inte lika mycket, då "alla" pluggar där.
__________________
Senast redigerad av kaxen82 2009-01-30 kl. 14:31.
Citera
2009-01-30, 14:35
  #5
Medlem
Brunsaxs avatar
Eftersom du har en konstnärlig ådra tycker jag att du skall köra på arkitektlinjen. Alternativt något annat där du får utöva din kreativitet.
Citera
2009-01-30, 14:38
  #6
Medlem
No_fears avatar
Så här i lågkonjuktur så lär det behövas mer psykologer än arkitekter iallafall

Nää jag vet inte följ ditt hjärta och gör det du vill göra, är nog inge större tryck efter arkitekter just nu men sånt går alltid upp och ner och du ska väl troligtvis jobba rätt så många år så ta det du vill göra.
Citera
2009-01-30, 14:40
  #7
Medlem
För lite information om dig, för att jag ska kunna ge råd.

Håller för övrigt med föregående talare i att du ska tänka dig för noga innan du drar på dig studielån (vilket du verkar göra)

Personligen tror jag arkitekt är roligare i längden än psykolog.
Man måste nog vara rätt stark i början för att fixa jobbet, sedan blir man antagligen avtrubbad och därmed inte lika duktig på yrket(?).
Citera
2009-01-30, 14:41
  #8
Medlem
kaxen82s avatar
Eller vänta, ett sätt att bli känd inom konstbranschen (du hade ju en konstnärlig ådra) är att spela mupp så polisen och psyket tar hand om dig, sen går du ut i media och säger att du bara fejkade då det var en installation! Eller vänta, det är ju redan gjort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback