Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-30, 11:07
  #1
Medlem
Hej!

Jag kom över en Levin modell 55 till ett väldigt bra pris häromdagen. Visst, där finns lite att fixa på den, men jag tyckte ändå jag gjorde en bra affär. Jag undrar om någon kan ge tips på vad som är bäst att använda till att smörja stämskruvarna med och hur man på bästa sätt fäster ett stall som lossnat?
Tack!
Citera
2009-01-30, 17:39
  #2
Avstängd
Paraflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davalius
Hej!

Jag kom över en Levin modell 55 till ett väldigt bra pris häromdagen. Visst, där finns lite att fixa på den, men jag tyckte ändå jag gjorde en bra affär. Jag undrar om någon kan ge tips på vad som är bäst att använda till att smörja stämskruvarna med och hur man på bästa sätt fäster ett stall som lossnat?
Tack!

Till stämskruvarna använder en liten droppe tunn naturlig olja.

Om stallet ser ut som på en aukustis gitarr (jag har aldrig sett en mandolin) rengör du båda delarna av limfogarna noga, stryker båda sidorna med superlim, väntar en liten stund, för att senare, noggrant trycka dit stallet på plats. Det är viktig att stallet är riktigt placerat, och att den ligger emot kroppen på bra sätt.

Superlim låter konstigt, men det är det bästa när man inte kan använda exempelvis en tving för att trycka fast delarna.

Detta är hur jag skulle ha gjort, och du gör det naturligtvis på egen risk.
__________________
Senast redigerad av Paraflex 2009-01-30 kl. 17:42.
Citera
2009-02-01, 12:21
  #3
Medlem
Tack för tipset! Förhoppningsvis får jag den i spelbart skick.
Citera
2009-02-01, 14:00
  #4
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davalius
Hej!

Jag kom över en Levin modell 55 till ett väldigt bra pris häromdagen. Visst, där finns lite att fixa på den, men jag tyckte ändå jag gjorde en bra affär. Jag undrar om någon kan ge tips på vad som är bäst att använda till att smörja stämskruvarna med och hur man på bästa sätt fäster ett stall som lossnat?
Tack!
Stallet ska inte sitta fast på en Levin-mandolin. Den ska vara lös för att kunna justera den rätt.

Vad fick du ge för den?
Citera
2009-02-09, 23:11
  #5
Medlem
Limma inte stallet för allt i världen! Jag brukar oftast trumpetolja då det känns som en god grej, men rengör skruvarna först annars får du en smetig smörja!
Citera
2009-02-18, 17:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Stallet ska inte sitta fast på en Levin-mandolin. Den ska vara lös för att kunna justera den rätt.

Vad fick du ge för den?


Jag fick reda på detta precis innan jag skulle till att börja limma, tur var det! Grejen var att det såg ut som om stallet varit pålimmat innan och då jag inte är så bekant med mandolinen ännu antog jag att stallet skulle sitta fast
Jag hittade mandolinen i en secondhandaffär och fick punga ut med den bekväma summan 200 kronor. Vilket det absolut var värt! Efter en grundlig gengöring av stämskruvar, oljning av greppbrädan och nya strängar låter den finfint!
Tack för hjälpen!
Citera
2009-02-18, 19:35
  #7
Avstängd
Paraflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davalius
Jag fick reda på detta precis innan jag skulle till att börja limma, tur var det! Grejen var att det såg ut som om stallet varit pålimmat innan och då jag inte är så bekant med mandolinen ännu antog jag att stallet skulle sitta fast
Jag hittade mandolinen i en secondhandaffär och fick punga ut med den bekväma summan 200 kronor. Vilket det absolut var värt! Efter en grundlig gengöring av stämskruvar, oljning av greppbrädan och nya strängar låter den finfint!
Tack för hjälpen!

Haha.. bra affär där, och inte så olik min där jag fick punga ut 12 starköl för en shallowtop från 1940-talet faktiskt..

Förlåt att jag började jiddra om att limma.. Jag har faktisk aldrig sett en mandolin i verkliga livet.
__________________
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-18 kl. 19:41.
Citera
2009-02-20, 01:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paraflex
Haha.. bra affär där, och inte så olik min där jag fick punga ut 12 starköl för en shallowtop från 1940-talet faktiskt..

Förlåt att jag började jiddra om att limma.. Jag har faktisk aldrig sett en mandolin i verkliga livet.


Haha! Jag är bara glad att jag inte hann ge mig in i limdimman innan jag fick reda på hur det verkligen ligger till med stallet på mandolinen Jag tycker fortfarande det är lite lustigt att det bara "ligger där"...

12 starköl låter som en riktigt bra affär det med! Det gäller att fynda när möjligheten visar sig. Jag gjorde ett superfynd på en loppis för ett tag sedan, 15 riksdaler för en schysst Bjärton-gura
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback