2010-07-25, 22:43
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minilogo
Jag brukar låta den torka lite tills den blir brunseg.
Sen klipper jag till en Colaburk så den blir som en liten skopa som man bara kan dra av opiumet mot, hur smidigt som helst

Annars funkar snusdosor och dylikt bra i nödfall.
Testade att snitta en kapsel igår och det var lite roligt. Det kom ut den rosa sperman först som jag tog upp direkt med lite aluminiumfolie och på foliet så torkade det till en brun segare sörja som du pratar om.
Men det jag tänkte på var att det känns som att det kan droppa ner på marken om man skall skära några snitt i en kapsel och sedan göra det i flera under en kort tid. Vad använder du när du skär i podsen?
Citera
2010-07-26, 18:12
Medlem
mrorbins avatar
Nu när det har blåst, regnat och stormat i nån dygn så undrar jag hur era blommor mår? Mina var helt skeva,typ låg ner men fixade till det idag med extra jord som stöd.

Gjorde te på kapslar, stammen och rötterna på ungefär 11 st H&C som var färska, men de smakade inte alls nå beskt och äckligt som alla påstår, smakade.. grönska? Eller vad man nu ska säga. Drack 3 deciliter när jag hade en liten avtändning från sub och blev åtminsonde frisk i ett par timmar. Hade snittat dom innan.
Citera
2010-07-26, 19:55
Medlem
kuryakin79s avatar
En kompis morsa odlar lite vallmo i rabatten och hon hade lite funderingar. Måste man välja mellan fröproduktion och en potent produkt, dvs. måste man vänta tills podsen är torra och hårda om man vill ha bra frön?

Min kompis morsa skulle ju helst plocka in podsen nu då de är mogna och uppsvällda av...eh...potens. Fröna är ju knappast färdiga.

Hur gör ni? Sparar ni några pods till fröproduktion?
Citera
2010-07-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuryakin79
En kompis morsa odlar lite vallmo i rabatten och hon hade lite funderingar. Måste man välja mellan fröproduktion och en potent produkt, dvs. måste man vänta tills podsen är torra och hårda om man vill ha bra frön?

Min kompis morsa skulle ju helst plocka in podsen nu då de är mogna och uppsvällda av...eh...potens. Fröna är ju knappast färdiga.

Hur gör ni? Sparar ni några pods till fröproduktion?

kapa 10cm ner från podsen, knyt ihop ett gäng och häng uppåner att torka i garderoben ett par veckor, när dom är snustorra så ta ner dom och fröna kommer ramla ut av sig själva genom toppen på poden. därefter är det bara att mosa och ha sig å göra mysigt the på det hela..
Citera
2010-07-27, 13:45
Medlem
julllleees avatar
hur mycket är en normaldos? och hur länge håller det? tack på förhand
Citera
2010-07-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee

Finns ingen normaldos som jag förstått det. Allt beror på hur "starka" pods du lyckas odla.
Koncentrationen av dom aktiva ämnena så att säga. En pod kan vara hur svag som helst och en annan tokstark.

Ett tips är att sluta vattna en 4-5 dar innan du ska skörda... då koncentreras podsen lite extra.
Citera
2010-07-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee

Börja alltid med låg dos, och vänta 1-2 timmar på effekt, händer inget ta lite till osv. prova dig fram.

Mal ner hela skörden så du får ett pulver med samma effekt då kan du prova dig fram till hur stor mängd av ditt pulver du behöver.
Citera
2010-07-28, 21:02
Medlem
minilogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Testade att snitta en kapsel igår och det var lite roligt. Det kom ut den rosa sperman först som jag tog upp direkt med lite aluminiumfolie och på foliet så torkade det till en brun segare sörja som du pratar om.
Men det jag tänkte på var att det känns som att det kan droppa ner på marken om man skall skära några snitt i en kapsel och sedan göra det i flera under en kort tid. Vad använder du när du skär i podsen?
Man får räkna med visst svinn, du kan inte råför ifall det kommer en vindpust som gör att de slår emot ett löv eller något. MEN... ifall du sitter och smånoddar någon dag och känner för att göra något kan du göra några kupor, typ sådana till vattenpipa, som du sätter runt podden så de inte kan rinna av eller smetas av

Jag använder i princip alltid en nål och rispar med, känner att det är MYCKET mindre risk att man skär sönder podden när det börjar bli långtråkigt. Men ett rakblad funkar bra också.
Citera
2010-07-29, 13:55
Bannlyst
Tror ni dessa frön kan vara något "vettigt"? Persian White frön ser ju exakt likadana ut....

http://www.svampbutiken.com/vallmofro-vita-p-2376.html
Citera
2010-07-29, 19:43
Medlem
Väntar på att mina blommor ska bli knoppar jag.. hur länge blommar de?
Citera
2010-07-30, 06:56
Medlem
Hamburgdirekts avatar
Hittade vallmo i en dike i förra veckan.Det är garanterat Papaver så mycket kan jag säga.
De var c.a 30cm höga, Röd/vinröda blommor. Ganska små knoppar ungefär i samma volym som 4-5 ärtor.

Har aldrig sett de tidigare men plockade ett par knoppar.

Jag förstår att det är långsökt att någon här ska veta eventuell potens men tänkte fråga idag. Ska i alla fall testas idag.
Citera
2010-07-31, 01:37
Medlem
eldduvas avatar
Har en liten fråga. Hur snittar man kapslarna bäst - vertikalt, horisontellt, eller snett? Fördelar/nackldelar med olika metoder?

Och en till grej. Några av kapslarna har jättemånga små kapslar runt sig i en kransformation. Vad är detta?
Senast redigerad av eldduva 2010-07-31 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in