2008-06-30, 00:07
  #2209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
Alltså.. nu blir jag sur. Av mina totalt 10 papaver har 6 stycken helt släppt i roten och lagt sig på sidan som en tveksamt levande säl. De växte lite snett från början och jag försökte stöda upp dem med jord, men det hjälpte ju inte direkt.

Är det helt kört att köra ner buskjäveln i vatten och hoppas att den får igång någon form av imaginärt rotsystem eller är det bara att kasta fanskapet- som inte heller är speciellt vackert utan mest ser ut som en muterad maskrosbuske och som alltså inte direkt pryder mitt databord grande- eller finns det något annat skojjigt jag kan göra med den? Typ klippa itu i massa små bitar istället för att sitta och riva papper på kvällarna?

Eller är det helt kört?

Och.. 4 stycken små negerpojkar kvar. Det blir ingen sommar av dem va, känns som att det är alldeles för lite?

Peace


De lägger sig alltid ner i början, det är inget att bry sig om. Sen när de växer till sig drar de sig rakt upp istället. Att hålla på att stödja upp dem osv brukar vara rätt lönlöst.
Citera
2008-06-30, 11:04
  #2210
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EkorrOrnitolog
De lägger sig alltid ner i början, det är inget att bry sig om. Sen när de växer till sig drar de sig rakt upp istället. Att hålla på att stödja upp dem osv brukar vara rätt lönlöst.

Jo. Men tyvärr så är det ju så att ytterligare en av buskarna låg slött och tittade på mig, en bra bit från krukan i morse när jag vaknade. Det såg nästan ut som att den hånlog mot mig.

Nu är det bara tre kvar.
Citera
2008-06-30, 12:12
  #2211
Medlem
monkfishs avatar
Har svårt med att se om det är rätt Vallmo, så lite frågor. Går det att se på bladen? Fått för mig att dem med opium har aggresivare, spetsigare blad. Och blöder all Vallmo? Luktar det något annorlunda? Har sökt men inte funnit något om hur man ser klar skillnad, så hoppas någon här kan hjälp mig. Peace
Citera
2008-06-30, 14:02
  #2212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkfish
Har svårt med att se om det är rätt Vallmo, så lite frågor. Går det att se på bladen? Fått för mig att dem med opium har aggresivare, spetsigare blad. Och blöder all Vallmo? Luktar det något annorlunda? Har sökt men inte funnit något om hur man ser klar skillnad, så hoppas någon här kan hjälp mig. Peace

Du kan ju testa att googla olika papaver sorter och kika på bilderna
Citera
2008-06-30, 14:48
  #2213
Medlem
monkfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
Du kan ju testa att googla olika papaver sorter och kika på bilderna


Tro mig jag har kikat på bilder, men blir inte så mycket klokare för det. Så du som vet kan väll svara på frågan om bladen ist för att dryga dig. Jag skrev ju att jag sökt och det enda jag kan se är att bladen verkar ha spetsigare blad. Men what ever jag kan fråga någon annan.
Citera
2008-06-30, 18:26
  #2214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkfish
Tro mig jag har kikat på bilder, men blir inte så mycket klokare för det. Så du som vet kan väll svara på frågan om bladen ist för att dryga dig. Jag skrev ju att jag sökt och det enda jag kan se är att bladen verkar ha spetsigare blad. Men what ever jag kan fråga någon annan.

Okaj!
Här har du en sån där oldschool bild på Somniferum;
http://arnica.csustan.edu/boty3050/medicinal/Papaver_somniferum.jpg
Och här har du en sån där oldschool bild på Dubium och Radicatum.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/60/Papaver_dubium_and_radicatum.jpg

Sen finns det jättevallmo okså, den är större tror jag och har mer brännäslalook på bladen.

Så; Soniferum har salladsblad, det är alltså salladsvallmoblad du vill ha.
Citera
2008-06-30, 20:18
  #2215
Medlem
zala's avatar
Vad tjänar på detta?
Citera
2008-06-30, 20:29
  #2216
Medlem
BeanBeamers avatar
Jävlar, nu har de satt fart! Har inte tittat till mina vallmobäbisar sedan senaste bilden togs, såhär mycket har de växt:
http://www.pici.se/p/gfjohzEOk/
http://www.pici.se/p/uJmWXKkFD/

(de andra bilderna finns i ett inlägg någon sida bak)
För bara en vecka sedan var den största bara en "hög" med sallad eller vad man ska säga :O
Citera
2008-07-01, 15:10
  #2217
Medlem
äntligen

Nu sprutar det valmo på balkongen.
Ett par har redan blivit kapslar. fina blommor. det ä hen&chickens och tasmanska.

Så nu ska jag vänta ca 10 dagar. när det är lite vitt på kapslarna så ska jag rispa dessa och vänta till dagen efter och samla in de torkade gegget.

Detta tänker jag sedan rulla till bollar och slå in i folie som små gröna ärtor. Sen förvara dessa i frysen.

Sen ibland ta fram en ärta och hetta upp på lämpligt sätt och inta den rök som avges i djupa halsbloss.

Så frågan, hur stor behöver ärtan vara för att man ska slås ner i soffan och bli kvar ett tag? beror förstås på koncentrationen i kapseln. men vad är normalt, ni vet vilka sorter jag har, dom flesta kapslar ser ut att bli stora som en tumme. och jag drar ner på bevattningen och rensar gula blad för att få en hög halt ämnen i kapseln.

Låter detta bra, gör jag rätt? snälla ni som e lite duktiga på detta är det något jag missat eller glömt eller bör tänka på?

//Happy mind...
Citera
2008-07-01, 22:28
  #2218
Medlem
oscar1616s avatar
Äntligen har den första blomman blommat!

http://i31.tinypic.com/ivjrmb.jpg Är den inte vacker? (tasmanska)

http://i29.tinypic.com/wqsyep.jpg

http://i31.tinypic.com/qmxhk3.jpg
Citera
2008-07-02, 09:13
  #2219
Medlem
fina blommor, hjälp med vilken som är vilken??

Se så fina blommor..
Jag vet att jag har planterat hen&chicken och tasmanska.. kan ni hjälpa mig säga vilken som är vilken?

[img=http://img232.imageshack.us/img232/6858/img50591ra8.th.jpg]
Citera
2008-07-04, 13:40
  #2220
Bannlyst
För gammalt

Heroin är för gammalt. Prova fentanyl eller carfentanyl istället. Bli försökskanin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in