2008-06-23, 16:39
  #2185
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Plantorna på sista bilden är Papaver somniferum.

Har själv börjat få kapslar på tre pionvallmos och mina 'hen and chickens' börjar växa rejält.

Mina ser exakt ut som dessa. Hur lång tid i veckor är det kvar till dess att det kan vara intressant att -så att säga- undersöka växterna lite mer i detalj?
Citera
2008-06-23, 17:14
  #2186
Medlem
Var fel att säga kapslar kanske, menade blomknoppar. Fast när plantorna har nått det stadiet som blommorna på bilderna (BeanBeamers) så går det undan! För mig tog det från det stadiet till att få blomknoppar kanske tre (+-1) veckor.
Mina plantor som börjar få knoppar är ca 40 cm, om detta är normalt vet jag int då jag odlar i krukor. Värt att säga är att de PRECIS har börjat få knoppar, kollade igår och då hade dem inga. Men de lär växa ett tag till på längden, vanligtvis brukar somniferum bli ungefär 70 -80 cm och det blir säkert dessa också.

Bilder kan jag försöka fixa den här veckan
__________________
Senast redigerad av skedar09 2008-06-23 kl. 17:17.
Citera
2008-06-23, 17:45
  #2187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skedar09
Var fel att säga kapslar kanske, menade blomknoppar. Fast när plantorna har nått det stadiet som blommorna på bilderna (BeanBeamers) så går det undan! För mig tog det från det stadiet till att få blomknoppar kanske tre (+-1) veckor.
Mina plantor som börjar få knoppar är ca 40 cm, om detta är normalt vet jag int då jag odlar i krukor. Värt att säga är att de PRECIS har börjat få knoppar, kollade igår och då hade dem inga. Men de lär växa ett tag till på längden, vanligtvis brukar somniferum bli ungefär 70 -80 cm och det blir säkert dessa också.

Bilder kan jag försöka fixa den här veckan

Okej, såhär ser mina ut nu; eller ja, för en vecka sen ungefär.
http://www.bildbox.se/1385.html
http://www.bildbox.se/1386.html

Såhär såg det ut i maj
http://img47.imageshack.us/my.php?image=op1pv0.jpg
ser ju inte ens plantorna där ju

Fan vad dom har växt ändå på lite mer än en månad!
Citera
2008-06-23, 19:10
  #2188
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
Okej, såhär ser mina ut nu; eller ja, för en vecka sen ungefär.
http://www.bildbox.se/1385.html
http://www.bildbox.se/1386.html

Såhär såg det ut i maj
http://img47.imageshack.us/my.php?image=op1pv0.jpg
ser ju inte ens plantorna där ju

Fan vad dom har växt ändå på lite mer än en månad!

..Och nu växer dem väldigt fortare. När de nått detta stadiet.
Citera
2008-06-24, 00:04
  #2189
Medlem
Fan, var ute idag, växt hade det gjort, men det hade även blåst mycket :/

fick dra bort tre plantor som var sönder typ, och befästa rot-stam delen med lite extra jord på två. Det gör ju fan ont i själen när plantorna har skadats .
Hoppas det blir fint väder nu bara, mycket sol och lite blåst =p

Stammarna borde ju bli starkare nu i blåsten iallafall
Citera
2008-06-24, 17:54
  #2190
Medlem
BeanBeamers avatar
Eftersom jag sådde kryddburks-frön har jag ingen aning om vilken sort det kommer att bli! Sådde både blåa och vita f.ö, det är ju som ett lotteri att se ifall det blir kapslar som tennisbollar eller gruskorn
Citera
2008-06-24, 22:29
  #2191
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeanBeamer
Eftersom jag sådde kryddburks-frön har jag ingen aning om vilken sort det kommer att bli! Sådde både blåa och vita f.ö, det är ju som ett lotteri att se ifall det blir kapslar som tennisbollar eller gruskorn

http://i26.tinypic.com/2luzbsy.gif spännande dessa är definetivt papaver somniferum och troligen riktigt potenta eftersom de flessta matlagningsvallmofrön kommer ifrån afganistan eller turkiet hoppas att vi får följa utvecklingen med mer bilder
Citera
2008-06-25, 12:21
  #2192
Medlem
BeanBeamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
http://i26.tinypic.com/2luzbsy.gif spännande dessa är definetivt papaver somniferum och troligen riktigt potenta eftersom de flessta matlagningsvallmofrön kommer ifrån afganistan eller turkiet hoppas att vi får följa utvecklingen med mer bilder
Om det finns intresse kan jag självklart uppdatera med fler bilder (och i bättre kvalité än .gif ), om ingen rycker upp mina godingar
Citera
2008-06-25, 18:10
  #2193
Avslutad
Alltså.. nu blir jag sur. Av mina totalt 10 papaver har 6 stycken helt släppt i roten och lagt sig på sidan som en tveksamt levande säl. De växte lite snett från början och jag försökte stöda upp dem med jord, men det hjälpte ju inte direkt.

Är det helt kört att köra ner buskjäveln i vatten och hoppas att den får igång någon form av imaginärt rotsystem eller är det bara att kasta fanskapet- som inte heller är speciellt vackert utan mest ser ut som en muterad maskrosbuske och som alltså inte direkt pryder mitt databord grande- eller finns det något annat skojjigt jag kan göra med den? Typ klippa itu i massa små bitar istället för att sitta och riva papper på kvällarna?

Eller är det helt kört?

Och.. 4 stycken små negerpojkar kvar. Det blir ingen sommar av dem va, känns som att det är alldeles för lite?

Peace
Citera
2008-06-26, 23:44
  #2194
Medlem
är det försent om jag planterar mina pionvallmo nu?
Citera
2008-06-27, 01:02
  #2195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittund
är det försent om jag planterar mina pionvallmo nu?
Ja..
Citera
2008-06-27, 01:03
  #2196
Medlem
the barons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
finns det något annat skojjigt jag kan göra med den? Typ klippa itu i massa små bitar istället för att sitta och riva papper på kvällarna?
Peace
Tror att du kan ta reda på bladen och roten (roten innehåller näst mest opium på hela plantan) och torka dem, sen göra en tinktur med stark alkohol som drar ur opiumet. Står mer i början på denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av fittund
är det försent om jag planterar mina pionvallmo nu?
Nej, igentligen inte. Beror såklart på vars du bor, men i regel tar väl opium ca 2 månader och växer ultimat på runt 10 till 15 grader varmt. Den gillar inte för varmt klimat men den gillar mycket solljus, så därför kan det vara bra för dem som bor norrut och har midnattssol mm.
Tänk på att det är just i de kalla karga bergstrakterna i Afghanistan som mest opium produceras i världen
En viktig grej är att du har kultiverat jorden ordentligt, så att den är lös och fin, samt fuktig men inte för blöt när fröna ska gro. Tror att det blir rätt dålig skörd i år pga. hällregn..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in