2005-08-05, 11:46
  #805
Bannlyst
ok

Tjejen min har gick ut på landet med kameran,hon återkomma imorn,,få se om jag kan ordna en bild iaf ,,jakligt synd jag hade lägenheten till mig själv idag..men men få se vad jag kan gör...
Citera
2005-08-05, 12:07
  #806
Medlem
Smokebombs avatar
Tycker det är en vettig ide att diskutera vallmo te i denna tråd i framtiden...

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=233075
Citera
2005-08-05, 13:38
  #807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadgottopiatere
Rolex, är du seriös?
Alltså det kan ju vara så att jag fått fel info i alla dessa år, men vad jag vet så är det där papaver orientale och inte somniferum, det är fel vallmo!?

Vad jag fått lära mig så är det farligt med den.

Det ska se ut som det gör på min avatar.

Det ska vara "the giant" så långt är jag hyfsat säker och det är väl papaver s.?
Men det här är första året som jag provar och har inte testat nått annat så jag har inget att jämföra med..
Hur som helst så fick jag någon form utav effekt när jag skrapade av råopium(om det nu var det) och blandade med alkohol.
Min egna odling blev det bara ogräs av så jag tänkte fuska lite och importera torkade kapslar men fick svar från tullen att torkade växtdelar från opumvallmo klassades som narkotika.. Frön var det fritt fram att importera iaf, så jag hoppas på att få en fin odling nästa år istället..
Citera
2005-08-05, 14:31
  #808
Bannlyst
fan vad vissa är dumma!!! nää skojar bara

men jag fattar inte varför vissa människor har så svårt att se skillnad på olika växter, finns ju många som ser en bild eller så och sen tycker att allt ser likadant ut!

men vi andra ett antal ser de små sakerna som avgör eller ser direkt, fan det är är ju inte ens likt,,,

fan så tänker jag när jag ser orienthale, fan inte nån likhet med somniferum!
kolla färg på blad, stam, kapsel ingen likhet på nått!!

Man måste gå närmare och se olikheterna, samma sak gäller många som plockar toppslättskivlingar, en del nya tycker att allt ser likadant ut och plockar en kasse som när en "kunnig" person tittar på svampen ser han att där är minst 20 olika arter.... med kunnig menar jag bara nån som ser skillnad på olika saker!!

Ta det lugnt
MVH Johan
Citera
2005-08-05, 14:50
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
fan vad vissa är dumma!!! nää skojar bara

men jag fattar inte varför vissa människor har så svårt att se skillnad på olika växter, finns ju många som ser en bild eller så och sen tycker att allt ser likadant ut!

men vi andra ett antal ser de små sakerna som avgör eller ser direkt, fan det är är ju inte ens likt,,,

fan så tänker jag när jag ser orienthale, fan inte nån likhet med somniferum!
kolla färg på blad, stam, kapsel ingen likhet på nått!!

Man måste gå närmare och se olikheterna, samma sak gäller många som plockar toppslättskivlingar, en del nya tycker att allt ser likadant ut och plockar en kasse som när en "kunnig" person tittar på svampen ser han att där är minst 20 olika arter.... med kunnig menar jag bara nån som ser skillnad på olika saker!!

Ta det lugnt
MVH Johan

Det är inte lätt om man bara har en blomma att jämföra med, har man däremot en papaver s. och en papaver o. att jämföra med och får utpekat vad som är vad så är det givetvis inga problem i framtiden att se skillnad.. Men man måste veta vad skillnaderna är först.
Men det finns väl ingen vallmo som är direkt giftig såvitt jag vet, skulle väl vara sibirisk då?
Citera
2005-08-05, 15:08
  #810
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolex
Det är inte lätt om man bara har en blomma att jämföra med, har man däremot en papaver s. och en papaver o. att jämföra med och får utpekat vad som är vad så är det givetvis inga problem i framtiden att se skillnad.. Men man måste veta vad skillnaderna är först.
Men det finns väl ingen vallmo som är direkt giftig såvitt jag vet, skulle väl vara sibirisk då?

nää är den giftig ens??
Citera
2005-08-05, 15:45
  #811
Bannlyst
fy fan

Vi snacka om papavar här,,,inte om magi shrooms,,jag vet att jag e lite oenfaren ,,annars skulle jag inte fråga,,tar och lungna ner dej,,,om du inte har nåt vettigt att komma mig säg inget,,om du vill hjälpa till istället,,jag ska har bilden imorn,,,,e nyborjare som sagt...
Citera
2005-08-05, 16:18
  #812
Bannlyst
ok, sorry om jag tog i lite!!

men för mig är det oförståeligt hur man inte kan se skillnad på olika växter!!
inget illa ment men kolla runt o se hur de olika ser ut så ser ni klart skillnaden grabbar, vill inte vara en gnällig kärring men ibland är jag sån!!

Återigen är jag ledsen för dåliga ordval!

Med vänliga hälsningar Johan
Citera
2005-08-05, 17:49
  #813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
7. STARK tinktur/ Laudanum. Varning
Du behöver torkade växtdelar,
en bred glasburk med TÄTT lock.
Klar alkohol med så hög alkoholhalt som möjligt.

Smula sönder växtdelarna fint, se till att glas burken är REN
lägg i smulet och täck med alkohol, låt nu geggan dra i 10 dagar ev. mer,
på en skuggig sval plats, typ garderob.
Sila av med ett kaffefilter, du kan slänga sumpen, det finns garanterat inget kvar i den.
Om du nu vill koncentrera lösningen litet mer så kan du låta alkoholen dunsta litet till önskad nivå.
smaksätt med pepparmyntsolja el. annat och häll upp på småflaskor.

Den här metoden är bra för att ta tillvara blad, översta delen av stammen
och rötterna. Om man tar det här så kan man upptäcka att det blir en "hårdare" upplevelse, och att man kan få bakfylleliknande symptom.
Jag föredrar te, men det är min personliga åsikt.

Hur hög behöver alkoholhalten vara vid den här metoden? Blir tinkturen potentare ju högre procent man har? Har ingen aning om hur man får tag på sprit med 80-90%. Går det bra med vanlig vodka runt 40%?
Vill absolut inte slösa bort något... Så tacksam för svar!
Citera
2005-08-05, 18:39
  #814
Medlem
StorMammas avatar
Om du inte känner en schysst hembrännare, så duger vanlig 40 % bra den också.
Citera
2005-08-05, 20:26
  #815
Bannlyst
lungt

Det e e lungt hemo,e lite stressade med det här vallmo grejsen..
Citera
2005-08-06, 02:49
  #816
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Om du inte känner en schysst hembrännare, så duger vanlig 40 % bra den också.

Så bra. Låter den stå och jäsa nån vecka extra, kanske kompenserar lite..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in