2004-07-16, 12:06
Bannlyst
Fråga från okunnig

Det står fin fina växter utanför en park där jag bor.
Det är vallmo.
Blommorna har precis blommat och blombladen har börjat singla ner mot marken.
Under blomman sitter en ring av små kapslar (blommorna är rosa/ljusrosa)
Är de dessa små kapslar som finns under blommorna man kan koka te på ?
Kan man ta bort dem och punktera dessa med nål ?
Är det för sent när blombladen börjat falla ?

Det är svårt att förstå vad kapslarna är för något i det ni skriver, därav mina frågor.

Tacksam för lite hjälp.
Citera
2004-07-16, 15:44
Awaiting Email Confirmation
astr0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfg
Det är vallmo.

Det är svårt att förstå vad kapslarna är för något i det ni skriver, därav mina frågor.

Tacksam för lite hjälp.

kolla på min och StorMammas avatar. typ så ser kapslarna ut, och att punkera med nål är itne det bästa alternativet, om du läser första inlägget någorlunda noggranat så står det hur du kokar te och hur du utvinner opiumgodiset ur kapseln. Sök på t.ex google > bilder efter "Opium pod" elerl nått i den stilen så hittar du säkert en massa fina bilder.

lycka till
Citera
2004-07-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Die Kinder Überraschung
Om det nu har gått 7-10 dagar efter att kronbladen, och man vill koka ett uppfriskande te, måste man först torka kapslarna?

Eller ska man köra dom i en mixer direkt, blanda med varmt vatten låta stå och sedan filtrera?

ey, har du smuttat på än eller? posta gärna rusupplevelsen
Citera
2004-07-18, 17:27
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfg
Det är vallmo.

Tacksam för lite hjälp.

Är du absolut säker på att det är opiumvallmo..? Eftersom du frågar... Jag vill inte vara med om ngt dödsfall om det inte är rätt sort!
Gör en googlesökning på opiumvallmo, eller papaver somniferum innan du får fler ideer. Då ser du ifall det är en äkta. Sedan läser du tråden från BÖRJAN så får du dina övriga frågor besvarade....
Citera
2004-07-19, 21:05
Medlem
MobileFreaks avatar
Idag upptäckte jag att en av mina plantor hade gått av (den tappade kronbladen för 4 dagar sedan), så jag ryckte upp den ur marken och tog med den in. Jag skar av kapseln från stjälken och började sticka några hål i den i hopp om att det skulle rinna ut lite opium, men det kom inte ut något Aja tänkte jag och så var jag nyfiken på hur de såg ut inuti, så jag skar upp den och fick syn på en väldig massa frön bara... Ska det inte vara opium där i? Sen åt jag upp kapseln Vet inte om det var någon form av rus jag kände av eller om det bara var inbillning sen.
Citera
2004-07-19, 23:06
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Idag upptäckte jag att en av mina plantor hade gått av (den tappade kronbladen för 4 dagar sedan), så jag ryckte upp den ur marken och tog med den in. Jag skar av kapseln från stjälken och började sticka några hål i den i hopp om att det skulle rinna ut lite opium, men det kom inte ut något Aja tänkte jag och så var jag nyfiken på hur de såg ut inuti, så jag skar upp den och fick syn på en väldig massa frön bara... Ska det inte vara opium där i? Sen åt jag upp kapseln Vet inte om det var någon form av rus jag kände av eller om det bara var inbillning sen.

Det är i kapselns väggar det sitter, så du var på rätt spår Man rispar dem bara lätt med en nål eller rakblad etc.
Skulle tro att du kände pyttelite, och att det inte var inbillning. Ät upp en 5-7 st. så lovar jag att du inte inbillar dig... Risken med att äta hela istället för att göra tex. te är att du kan få lite magknip av växtfibrerna.
Citera
2004-07-20, 10:34
Medlem
MobileFreaks avatar
Aha, okej
Jag får vänta till de andra plantorna är "klara" för skörd...
Citera
2004-07-23, 22:08
Medlem
Kajajs avatar
Ja, jag har en 40-50 kapslar på balkongen och jag har börjat att snitta dom som man bör . = för att få fröna givetvis. Och en sort är helt vit . Men enligt bilder på Papaver S så är det inte Taz. Jag har en 50 tal bilder på min odling . Jag vet bara inte vad jag ska skicka dom för att visa dom för er. Men sen så måste jag erkänna att jag beställt från utlandet = Tazmanien (Tazmanska) Från (Australien). Men det är för att dom är så snygga och fina i färgen. Det blir troligtvis underbara blomsteararangenemang för min del nästa år. Och så fina Bröd jag ska göra, med vallmo. Det har jag alltid älskat.

Ha det
Citera
2004-07-25, 11:03
Medlem
Medicinmannens avatar
Url

Jag rekommenderar alla intresserade att titta närmare på...

HTTP://WWW.POPPIES.ORG

Där finns ALL information om opiumvallmo, allt från frösorter, odling, framställning, m.m.
Citera
2004-07-25, 16:11
Medlem
nån som kan svara på hur sömnen blir av opium? avskyr nämligen droger som försvårar insomnadet och försämrar sömnkvaliteten.
Citera
2004-07-27, 18:52
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medicinmannen
Jag rekommenderar alla intresserade att titta närmare på...

HTTP://WWW.POPPIES.ORG

Där finns ALL information om opiumvallmo, allt från frösorter, odling, framställning, m.m.

Jodå, vi vet....
Citera
2004-07-27, 19:43
Medlem
Citat:
Hmmm, skulle inte detta kunna vara Hen&Chickens??? Låter som så tycker jag iallafall!

Peace!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in