2007-06-14, 10:43
  #1369
Medlem
bilder

Här är 2 bilder på min odling:

http://img505.imageshack.us/img505/9381/p6025366xl7.jpg
http://img463.imageshack.us/img463/9767/p6025367fw4.jpg

detta ska vara pionvallmo, papaver somniferum, men plantorna ser
absolut inte ut som klassiska papaver somniferum plantor.
Kan det vara något annat?
Citera
2007-06-14, 11:29
  #1370
Medlem
HFisBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popp
plantorna ser
absolut inte ut som klassiska papaver somniferum plantor.

Kan inte mer än hålla med!
Citera
2007-06-14, 11:45
  #1371
Medlem
bilder

Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
Kan inte mer än hålla med!

Kan tillägga att fröna såg ut som de ska, alltså som vallmofrön,
mycket märkligt, har odlat tidigare men aldrig fått upp plantor som på
bilderna jag skickade i tidigare inlägg, förhoppningsvis är det en
okänd papaver somniferum sort
Citera
2007-06-14, 16:02
  #1372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popp
Kan tillägga att fröna såg ut som de ska, alltså som vallmofrön,
mycket märkligt, har odlat tidigare men aldrig fått upp plantor som på
bilderna jag skickade i tidigare inlägg, förhoppningsvis är det en
okänd papaver somniferum sort

Plantorna påminner iaf till färgen och viss del till utseendet med somniferum, men blad formen är ju klart annorlunda.
Du får höra av dig när dom blommat.
Citera
2007-06-14, 22:00
  #1373
Medlem
Idag har jag varit och "planterat" lite frön, om man nu kan kallade det för det Jag bokstavligen kastade ut frön på en "äng" eller vad jag ska kalla det vet inte hur det kommer att gå dock, får hopppas på det bästa helt enkelt
Citera
2007-06-15, 00:11
  #1374
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Låg i min säng nyss och funderade över en sak

Tror ni att vallmo kommer att förbjudas. Menar att politikerna är alltid jäkligt efter om droger. Men när dom kommer på att folk använder plantorna till annat än blomsterarrangemang kanske dom tar i med krafttag? Fast kanske liten risk eftersom dom flesta som odlar typ kärringar inte är ute efter annat än att det är fint och trevligt att odla.
Citera
2007-06-16, 19:08
  #1375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Låg i min säng nyss och funderade över en sak

Tror ni att vallmo kommer att förbjudas. Menar att politikerna är alltid jäkligt efter om droger. Men när dom kommer på att folk använder plantorna till annat än blomsterarrangemang kanske dom tar i med krafttag? Fast kanske liten risk eftersom dom flesta som odlar typ kärringar inte är ute efter annat än att det är fint och trevligt att odla.

Vallmo (även somniferum) växer ju vilt så det kan ju vara svårt att förbjuda. Ganska lätt är det också att gå ut i markerna med en liten trädgårdsspade och luckra upp lite passande jord på ett par kvadrat, varpå man sen kastar på lite frön och jord. Men användning och förädlande är som bekant förbjudet.
Citera
2007-06-16, 19:38
  #1376
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Jag drömde inatt. En dröm om att jag hade inhandlat ett stort parti somniforum frön. Dessa förpackades sedan ner i hemtilverkade fröpåsar och delades ut i ett radhusområde när mitt hem. Fröpåsarna var märkta som ett testprov för en hemsnickrad fröshop online som enligt hemsidan snart ska startas. Hemsidan kommer aldrig riktigt igång, men det spelar inte så stor roll.

Med klara instruktioner om hur man odlade ploppade sedan en stor del av grannarna ner sina frön i rabatterna och lät det växa. "Vad trevligt med gratis blomster" tänkte många av de fritidsintresserade grannarna och ville pröva något nytt och spännande. Snart hade ett 30-tal en mindre opiumodling hemma på tomten. En dag några månader senare cyklade en maskerad ynling ut och högg ner varenda kapsel med sax och tog med hem till sig....
Citera
2007-06-18, 15:57
  #1377
Medlem
andreas_nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Jag drömde inatt. En dröm om att jag hade inhandlat ett stort parti somniforum frön. Dessa förpackades sedan ner i hemtilverkade fröpåsar och delades ut i ett radhusområde när mitt hem. Fröpåsarna var märkta som ett testprov för en hemsnickrad fröshop online som enligt hemsidan snart ska startas. Hemsidan kommer aldrig riktigt igång, men det spelar inte så stor roll.

Med klara instruktioner om hur man odlade ploppade sedan en stor del av grannarna ner sina frön i rabatterna och lät det växa. "Vad trevligt med gratis blomster" tänkte många av de fritidsintresserade grannarna och ville pröva något nytt och spännande. Snart hade ett 30-tal en mindre opiumodling hemma på tomten. En dag några månader senare cyklade en maskerad ynling ut och högg ner varenda kapsel med sax och tog med hem till sig....

Vilken genial dröm
Citera
2007-06-18, 15:59
  #1378
Medlem
andreas_nilssons avatar
För några dagar sen hittade jag till min förskräckelse att några fåglar hade pickat upp större delen av min odling, kvar fanns 4 plantor som kunde stå av sig själva, resten var nästan uppätna eller åtminstonde spridda i rabatten.

Desperat försökte jag återplantera några men rötterna räckte inte till, så jag tog det som fanns kvar av växterna och torkade i några dagar. Idag lade jag dem nermalda i en härlig försluten E-Kolv med läkarsprit

De hann bli ca 10cm höga, utan några tillstymmelser till blommor eller frökapslar, bara fina taggiga blad. Tror ni jag får ut något opium alls ur dem?

Jag tänker låta dem dra i åtminstonde 4-5 dagar innan jag öppnar och gör mig av med etanolen och växtresterna.
Citera
2007-06-18, 16:00
  #1379
Bannlyst
Hur går det för er andra med odlandet!!

Själv går det fint, knakar på i landet, men dröjer nog en månad eller så tills det börjar bli färdigt!!

Jag kör mest H&C från impecta osen en del Papaver paeoniflorum 'White Cloud' , vet inte om den e någorlunda potent, nån av er som vet hur den e?

Men H&C är bra va, aldrig odlat dom innan konstigt nog

Lägger ut bilder om ett tag, lova att ni också gör det
MVH Johan Hemoglobin
Citera
2007-06-18, 16:21
  #1380
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
Hur går det för er andra med odlandet!!

Själv går det fint, knakar på i landet, men dröjer nog en månad eller så tills det börjar bli färdigt!!

Jag kör mest H&C från impecta osen en del Papaver paeoniflorum 'White Cloud' , vet inte om den e någorlunda potent, nån av er som vet hur den e?

Men H&C är bra va, aldrig odlat dom innan konstigt nog

Lägger ut bilder om ett tag, lova att ni också gör det
MVH Johan Hemoglobin

Har du inte odlat dom importerade turkiska eller vad det nu var du sade?H&C odlade jag för några sommrar sedan och visst tusan gav dom fin effekt men jag kan inte jämföra med andra sorter men rätt hög moffehalt har dom iaf. Sådde Tasmanska och Giganteums förra veckan och än har dom inte kommit upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in