Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Hej DKÛ!
Ok, fast alltså är det klarlagt att opiumalkaloiderna är för att skydda växten mot skadedjur? Hur länge behöver kapseln skyddas innan fröna sprids?
Är det någon som har forskat på detta eller kommit fram till någon slutsats? För visst det är möjligt att det är så, men de andra jag nämde är väl ett lite större mysterium?
Det är bekräftat att det skyddar mot skadedjur, men det kan naturligtvis finnas flera evolutionära förklaringar till dess uppkomst, även fast jag inte kan se någon lika betydelsefull som den. Det skulle isåfall på senare tid vara människans fascination som styr den mer isåfall.
Jag förstår inte vad du menar med mysterium, läste du mitt tidigare inlägg borde du väl förstått hur det kan komma sig...
Citat:
Växter och djur har väl inte alls mycket gemensamt vad det gäller signalsytem?
Alla växter och djur är i grund och botten utvecklade från samma celler, vilket för att väldigt många biologiska signalsystem är likartade hos både växter och djur, vilket förklarar varför ett ämne som ger ett aktivt svar hos skalbaggen även påverkar oss.
Citat:
Men iaf, så trodde jag att opioidreceptorer bara fanns hos däggdjur medan THC:ns anandamidreceptorer är av äldre ursprung och finns hos reptiler bla. Nån som vet?
Jag är tyvärr inte insatt i det.
Citat:
Jag är fullt införsatt i hur evolution fungerar,och hur slumpen fungerar, jag tror jag utryckte mig klumpigt eller nåt. Menade alltså att det var en slump att dessa ämnen binder till våra receptorer, och att det inte har något att göra med varför evolutionen har utvecklat dem, det var också det jag funderade över, om det var så eller inte.
Under senare år har människans intresse i den hjälpt till att utveckla dem, med det är för kort tid ur ett evolutionärt perspektiv för att förklara uppkomsten.
Den enda andra modellen som skulle kunna förklara utvecklandet är att olika djur med dessa receptorer har en preferens för dessa, och därmed hjälpa till att sprida växten (förutsatt att vallmon frön klarar magsmältningssystemet vilket jag tvivlar på).
För att förklara uppkomsten däremot måste man lyckas hitta en anledning till varför koncentrationen gradvis stigit från det att den första vallmon utvecklade "opiater", och då finns det bara ett svar.
Även fast evolutionsteorins grunder är väldigt simpla så krävs det en hel del för att kunna "tänka utanför lådan", och vissa lyckas aldrig riktigt förstå sig på den trots att dom är införstådda med grunderna och principerna. Nu vet jag inte hur det ligger till med dig, jag bara påpekar att bara för att man förstår sig på grunderna, betyder inte att man lyckas tänka ur ett evolutionärt perspektiv.