Mina odlingar går ganska bra, har några olika sorter som är i blommningstadiet, så snart kan jag börja utvinna opium.
Men opimiuvallmon verkar vara en ganska fattig blomma, den tappar ju blommbladen innan man ens sett blomman ju

Fast de är ju vackra
Det där projektet med att så på en åker var dock INTE lyckat.
Jorden var kanske kass och tydligen klarade dom inte konkurrensen med säden och ogräset. Sådde dels i kantfårna (lite lerig tyvärr) fast mest i kanten på åkern, kan ju ha varit små plantor någonstans fast jag hittade inga.
Jag sådde många tusen frön och inte en enda jävla planta kan jag hitta när jag går och tittar! Det är förjävligt, tur att jag har dom andra som har fått fri jord och ogräsröjning, gödning mm...
Men nu är det dags att skörda, skulle vara fint om nån hade några bra tipps på hur man lättast snittar kapslarna, vilka verktyg som är bäst, om man kan göra nåt specialbygt verktyg och använda (tror stormamma hade gjort det).
Berätta gärna exakt hur ni skördar kapseln och resten av plantan så jag inte råkar göra fel

Men plantan är väl dumt att skörda för den får väl fler kapslar efter hand, så när skördar ni plantan?
Förresten fortsätter plantan att producera mycket opium i kapseln efter att man snittat den första gången, för varför inte annars bara hugga av den direkt så ingen ser vad man har gjort med den...
Skulle också vara trevligt med mer rapporter om hur mycket av olika sorter som behövdes osv, t.ex. jag röte opiumet från tre HC kapslar(första tappningen) och det gav ett bra rus...
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Om nu allt gått väl och din planta gått i blom så notera när den fäller bladen. 7-10 dagar efter kronbladens fall så är det dags att:
Skörda opiumlatex!
Det bästa verktyget att ha med är en enkel mattkniv eller kartongskärare, sätt bladet så att MAX 1 mm sticker ut!! INTE mer!!
Fatta sedan kapseln med ena handen underifrån och kupa lite runt kapseln med handflatan,
Ta sedan mattkniven och dra en ytterst lätt repa ganska högt upp runt kapseln, cirka 1/3 av omkretsen, gör samma sak på motsatta sidan.
Det MÅSTE vara en liten bit oskadad kapsel emellan dina skåror.
Och, om du gjort rätt så blöder nu kapseln vit/rosa/röd vätska.
(Om du rispat för djupt så blöder det opium IN i kapseln, och inte ut till dig...)
Du kan välja på att låta det stelna på plantan eller att samla upp vätskan direkt. När det stelnat så kallas det råopium
För delen med den här metoden är att du kan mjölka samma kapsel 2 gånger till med bra resultat
Det är bara att rispa precis under dina gamla märken efter ett par dagar!
Efter det så samlar du naturligtvis in resten;
1.Bladen är goda i sallad! Och har ett litet innehåll av opium..
2.Översta 10 cm. av skaftet till kapseln är rätt potent.
3.Roten innehåller NÄST mest av opium efter kapseln
4.Den mjölkade kapseln! Användes till te
5. Du kan prova att äta en omjölkad kapsel direkt, Väldigt trevligt
Det går bra att frysa, men det bästa är torkning på ett svalt mörkt ställe, typ garderob, på det sättet så håller sig det fräscht i 8-10 år.