2004-08-05, 14:05
  #193
Medlem
brunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Jag ser inte riktigt, hur höga är dom?

Dom högsta jag har är ca 90cm tror jag, har inte mätt så nogrannt dock, men alla har inte tatt sig lika bra.

Jag tycker det ser ut som du borde gallrat mer, och så är krukan för liten tror jag. Men det kanske inte är nån mening att gallra nu.

Lycka till iaf.

De flesta ligger runt 50-60cm, jag har ett par bortåt en 70cm och de som redan börjat blomma är knappa halvmetern.

Angående gallringen så är jag väl medveten om detta, förut så såg det ut som ett rent helvete bara pga att det var ungefär 95% utav fröna som grodde och groddbarheten jag fick av min säljare var 40-60% så jag sådde en del i överkant. Sedan är det visst en pumpa-planta som växer mitt i skiten också men den vågar jag inte flytta för jag misstänker att massa plantor kommer stryka med, för pumpan har LÅNGA rötter.

Krukan orkar jag inte plantera om men det var mest tänkt som ett experiment.

Har era börjat/blommat länge? Såtid?
Citera
2004-08-05, 19:59
  #194
Medlem
MobileFreaks avatar
brunn: Jag hade likadana blommor som du har på din avatar! Är det Weibulls?

En del av mina var ca 1m höga, medans några var pyttesmå Och jag skördade dem för ca. 1 vecka sedan...
Sådden skedde i slutet på April/början på Maj.
Citera
2004-08-05, 22:49
  #195
Medlem
brunns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
brunn: Jag hade likadana blommor som du har på din avatar! Är det Weibulls?

En del av mina var ca 1m höga, medans några var pyttesmå Och jag skördade dem för ca. 1 vecka sedan...
Sådden skedde i slutet på April/början på Maj.

Javisst är det Weibulls sådde dessa ca 1 månad efter dig då... Lite i senaste laget kanske men de växer som f-n nu! Jag har satt 4 olika sorter varav en är weibulls och det är de minsta kan jag säga, de som börjat blomma är mellan 50-70cm, dock så verkar de längsta vara lite sköra i stammen för de "står på knä" så att säga.

Jag är väldigt intresserad, hur stor blev skörden och styrka? har satt en del olika sorter i år så jag jämför med allt jag kan, hur mkt fick du ut per 10 kapslar/plantor exempelvis? tagit någon provkörning?
Citera
2004-08-06, 00:47
  #196
Bannlyst
Hmm menar du att de små kapslarna runt den stora inte växte till sig så bra?

Jag ska rapportera hur det gick med mina, förresten dom små sido kapslarna, hur bereder man lämpligast dom?

Mina HC verkar iaf. växa bra, och de första blommade lite förre danishflag, dom två som hunnit blomma ännu.

Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Men si, Goddag Corpus, hur mås det?

Jaja, det jag funderar på nu är att jag misstänker att ett visst svenskt internetföretag har sålt väääldigt dåliga frö till HC, jag har inte sett EN enda minikapsel runt mina ännu :mad: Förmodligen kan det vara en F2 eller något ännu mer mystiskt. Men jag kommer nog att recensera mina arrangemang med dom för er iallafall.
Citera
2004-08-06, 01:04
  #197
Bannlyst
Mina odlingar går ganska bra, har några olika sorter som är i blommningstadiet, så snart kan jag börja utvinna opium.
Men opimiuvallmon verkar vara en ganska fattig blomma, den tappar ju blommbladen innan man ens sett blomman ju Fast de är ju vackra

Det där projektet med att så på en åker var dock INTE lyckat.
Jorden var kanske kass och tydligen klarade dom inte konkurrensen med säden och ogräset. Sådde dels i kantfårna (lite lerig tyvärr) fast mest i kanten på åkern, kan ju ha varit små plantor någonstans fast jag hittade inga.

Jag sådde många tusen frön och inte en enda jävla planta kan jag hitta när jag går och tittar! Det är förjävligt, tur att jag har dom andra som har fått fri jord och ogräsröjning, gödning mm...

Men nu är det dags att skörda, skulle vara fint om nån hade några bra tipps på hur man lättast snittar kapslarna, vilka verktyg som är bäst, om man kan göra nåt specialbygt verktyg och använda (tror stormamma hade gjort det).
Berätta gärna exakt hur ni skördar kapseln och resten av plantan så jag inte råkar göra fel
Men plantan är väl dumt att skörda för den får väl fler kapslar efter hand, så när skördar ni plantan?

Förresten fortsätter plantan att producera mycket opium i kapseln efter att man snittat den första gången, för varför inte annars bara hugga av den direkt så ingen ser vad man har gjort med den...

Skulle också vara trevligt med mer rapporter om hur mycket av olika sorter som behövdes osv, t.ex. jag röte opiumet från tre HC kapslar(första tappningen) och det gav ett bra rus...


Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Om nu allt gått väl och din planta gått i blom så notera när den fäller bladen. 7-10 dagar efter kronbladens fall så är det dags att:

Skörda opiumlatex!
Det bästa verktyget att ha med är en enkel mattkniv eller kartongskärare, sätt bladet så att MAX 1 mm sticker ut!! INTE mer!!
Fatta sedan kapseln med ena handen underifrån och kupa lite runt kapseln med handflatan,
Ta sedan mattkniven och dra en ytterst lätt repa ganska högt upp runt kapseln, cirka 1/3 av omkretsen, gör samma sak på motsatta sidan.
Det MÅSTE vara en liten bit oskadad kapsel emellan dina skåror.

Och, om du gjort rätt så blöder nu kapseln vit/rosa/röd vätska.
(Om du rispat för djupt så blöder det opium IN i kapseln, och inte ut till dig...)
Du kan välja på att låta det stelna på plantan eller att samla upp vätskan direkt. När det stelnat så kallas det råopium

För delen med den här metoden är att du kan mjölka samma kapsel 2 gånger till med bra resultat
Det är bara att rispa precis under dina gamla märken efter ett par dagar!

Efter det så samlar du naturligtvis in resten;

1.Bladen är goda i sallad! Och har ett litet innehåll av opium..

2.Översta 10 cm. av skaftet till kapseln är rätt potent.

3.Roten innehåller NÄST mest av opium efter kapseln

4.Den mjölkade kapseln! Användes till te

5. Du kan prova att äta en omjölkad kapsel direkt, Väldigt trevligt

Det går bra att frysa, men det bästa är torkning på ett svalt mörkt ställe, typ garderob, på det sättet så håller sig det fräscht i 8-10 år.
Citera
2004-08-06, 18:13
  #198
Medlem
Kajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Mina odlingar går ganska bra, har några olika sorter som är i blommningstadiet, så snart kan jag börja utvinna opium.
Men opimiuvallmon verkar vara en ganska fattig blomma, den tappar ju blommbladen innan man ens sett blomman ju Fast de är ju vackra

Det där projektet med att så på en åker var dock INTE lyckat.
Jorden var kanske kass och tydligen klarade dom inte konkurrensen med säden och ogräset. Sådde dels i kantfårna (lite lerig tyvärr) fast mest i kanten på åkern, kan ju ha varit små plantor någonstans fast jag hittade inga.

Jag sådde många tusen frön och inte en enda jävla planta kan jag hitta när jag går och tittar! Det är förjävligt, tur att jag har dom andra som har fått fri jord och ogräsröjning, gödning mm...

Men nu är det dags att skörda, skulle vara fint om nån hade några bra tipps på hur man lättast snittar kapslarna, vilka verktyg som är bäst, om man kan göra nåt specialbygt verktyg och använda (tror stormamma hade gjort det).
Berätta gärna exakt hur ni skördar kapseln och resten av plantan så jag inte råkar göra fel
Men plantan är väl dumt att skörda för den får väl fler kapslar efter hand, så när skördar ni plantan?

Förresten fortsätter plantan att producera mycket opium i kapseln efter att man snittat den första gången, för varför inte annars bara hugga av den direkt så ingen ser vad man har gjort med den...

Skulle också vara trevligt med mer rapporter om hur mycket av olika sorter som behövdes osv, t.ex. jag röte opiumet från tre HC kapslar(första tappningen) och det gav ett bra rus...

Jag har också sått i åker och i skog, men inte fått något bra resultat. Så nästa år så tar jag inga risker, då ska jag sätta ut spannar eller blomlådor storlek större och gräva ner . Då blandas inte jorden i lådan med jorden runtomkring. Men jag ska förså dom hemma på balkongen tills dom är tillräckligt stora för att sätta ut.
Snitta dom har jag gjort med en rakbladskniv som jag har ställt på 1mm eller lite mindre. Jag har skurit för djupt ibland så strax under 1mm fungerar för mig.
Tips till att sköta vallmon är att det vatten jag ger dom är minst ett dygn gammalt och rumstempererat. Jag har provat att ge plantorna vatten direkt från kranen men det har ibland nästan tagit livet av dom. Nej, om vattnet står ett dygn så blir vattnet mer syresatt och temperaturen är rätt och även klor och annat skit försvinner.
I framtiden så ska jag nog inte snitta dom utan bara knipsa av kapslen med lite stam och låta dom torka (mindre jobb). Jag tar även roten och bladen som jag torkar. Jag ska göra tinktur på rötterna och annat som blir över.
Jag har aldrig rökt, men däremot så har jag gjort te på kapslar och blad. Fasiken vad skön och go man blir .
Min avatar är en av olika sorter jag provat, den ser nästan ut som Tazmansk.
Citera
2004-08-09, 13:29
  #199
Bannlyst
Det kan bli lite svårt för mig att skära i kapslarna utan att någon råkar fatta vad som händer, så på vissa tänkte jag att man bara kunde hugga av skaftet 15cm ner 10 dagar efter blommningen, tycker ni att jag ska skära dom inomhus sen?, och tappar man någon aktiv substans på detta sätt?

Sen hade ju mer "tripprapporter" och doseringsförslag varit välkommet, men man får nog alltid ta det lugnt, vi snackar ändå om en drog som det går att överdosera med letal utgång som följd...vilket självklart ska beaktas med största respekt.
Citera
2004-08-10, 16:09
  #200
Medlem
Zeromatics avatar
http://www.erowid.org/psychoactives/faqs/natural_highs_faq.shtml#opium

Hur är det med Trädgårdsjättevallmo?
( http://www.impecta.se/artikel.lasso?kategori=&Hojd_till=&Blomtid_sokes=& zon=&Odlingsanvisning=&Vaxtlage=&Arighet=&sok_frit ext=vallmo&bildfinns=&visa=&sortering=&skip=16&gro up=0&url=av&-session=im:50E1612AA5DB9E0D7BE2517A6533538F )
- Har den någon potens?

btw... 200 svar på den här tråden, är den så mighty? =) (orkar inte läsa hela)
Citera
2004-08-10, 20:24
  #201
Medlem
Kajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeromatic
http://www.erowid.org/psychoactives/faqs/natural_highs_faq.shtml#opium

Hur är det med Trädgårdsjättevallmo?
( http://www.impecta.se/artikel.lasso?kategori=&Hojd_till=&Blomtid_sokes=& zon=&Odlingsanvisning=&Vaxtlage=&Arighet=&sok_frit ext=vallmo&bildfinns=&visa=&sortering=&skip=16&gro up=0&url=av&-session=im:50E1612AA5DB9E0D7BE2517A6533538F )
- Har den någon potens?

btw... 200 svar på den här tråden, är den så mighty? =) (orkar inte läsa hela)


Trädgårdsjättevallmo är Papaver orientale, och är inte rätt sort. Det måste vara Papaver Somniferum. Tex PionVallmo (Paeoniflorum), Hen and chickens, danska flaggan". Danish flag, Fjädervallmo, mm.
Citera
2004-08-13, 00:37
  #202
Bannlyst
Förresten, säg att jag ser en trädgård med röda vallmon, ser ut att vara samma blad som jag har, är det en smart ide av mig att gå och raida

Vad skulle det annars kunna vara, något farligt?

Sen en annan sak, nån sa att HC INTE såg ut som andra vallmo, jag tycker det är väldigt lika iaf.
Citera
2004-08-13, 15:57
  #203
Medlem
Zeromatics avatar
Min mor har en massa vallmor ute i trädgården, varav en var ganska lik den
där trädgårdsjättevallmon... dock vet jag inte om trädgårdsjättevallmon har
mindre kapslar, det ser lite ut så på bilden. De morsan har är det stora
kapslar på, finns rikligt med vit/gul saft i dem. De är ganska stora med
rätt så kraftig själk och lite "tagg-kantiga" blad.

Drar man saften i kapseln mot t.ex. ett rizzlapapper så blir det rött som
halvtorkat blod

Kan det vara rätt? Och som föregående skrev, kan det vara farligt(skadligt)
att t.ex. röka fel sort?
Citera
2004-08-14, 18:57
  #204
Medlem
StorMammas avatar
Å nu är jag hemma och tittar på posten.

Även om du får bonsaivallmo så innehåller de fortfarande opium...så ta många,många små och kör på. Går lika bra det.

Mina H&C gav trots sitt skumma utseende RIKTIGT vackra arrangemang som höll sig ovanligt länge... Väntar nu på deras sidoblommor som blommar nu.
Vad jag menar med skumt utseende var att de knappt har några sidokapslar.

Jag har gjort en intressant iakttagelse, jag var in i en sk. turkaffär och hittade påsar med vallmofrö i kryddhyllan. Ursprungsland Turkiet(!) stod det på dem. Så två påsar a 12,50 st inköptes med blått och vitt vallmofrö. Grobarhetstest har genomförts och 80% av de små rackarna gror.
Skall sås ordentligt nästa år för utvärdering. Vet någon här något om dessa frö?
Jag har goda förhoppningar om dem iallafall.

Ett tips om man skall raida: Kolla om bladen är ludna på plantan, om de är det så är det fel vallmo. Somniferum har inga hår på bladen. Farligt vet jag faktiskt inte om det är, och därför avråder jag om man inte är säker på vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in