2007-05-14, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Ja Weibulls har bra frön. Har inte testat deras Vallmo men andra frön jag köpt därifrån har varit bra. Annars är även Bröderna Nelson ett säkert kort. Ska du beställa från nätet rekommenderas fortfarande Etnobotanik

Så de är ingen lågpotent skit?
Tack för tipset, men känns som om jag inte hinner beställa Har hittat i lokal handel, så det löser sig
Citera
2007-05-14, 20:07
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pretending.
Så de är ingen lågpotent skit?
Ifall de är potenta eller inte kan jag inte svara på. De kommer dock att bli vackra blommor Om du söker potenta så måste jag rekommendera Tasmanian
Tyvärr lär du nog inte hitta dessa i butik. Kan tala om att ento är riktigt snabba på att skicka. Betalar du idag så kommer de att skicka i morgon.
Citera
2007-05-15, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Ifall de är potenta eller inte kan jag inte svara på. De kommer dock att bli vackra blommor Om du söker potenta så måste jag rekommendera Tasmanian
Tyvärr lär du nog inte hitta dessa i butik. Kan tala om att ento är riktigt snabba på att skicka. Betalar du idag så kommer de att skicka i morgon.

Är verkligen Tasmanian mer potent, än t.ex persian white. min erfarenhet är att hens and chickens och persian white funkar bra. dessutom blir det ofta stora kapslar, med mycket mjölk.

Vet att dom forskade och odlade vallmo i södra australien (tasmanien?), på vallmo som skulle producera väldigt mycket kemikalier, för att användas till läkemedels industrin. men det lär väl inte vara av dom som etnobotanik m.m säljer?...

(Etnobotanik borde fixa till sina bilder på vallmon, hens and chicken och the giant, ser verkligen inge bra ut. tror jag får skicka honom några bilder
Citera
2007-05-15, 16:47
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaKemisten
Är verkligen Tasmanian mer potent, än t.ex persian white. min erfarenhet är att hens and chickens och persian white funkar bra. dessutom blir det ofta stora kapslar, med mycket mjölk.

Vet att dom forskade och odlade vallmo i södra australien (tasmanien?), på vallmo som skulle producera väldigt mycket kemikalier, för att användas till läkemedels industrin. men det lär väl inte vara av dom som etnobotanik m.m säljer?...

(Etnobotanik borde fixa till sina bilder på vallmon, hens and chicken och the giant, ser verkligen inge bra ut. tror jag får skicka honom några bilder

Om de är samma som odlas i Tasmanien så är de potenta
Annars så ska Persian White vara bra den också.

Har du några bra bilder som inte har copyright så skicka dem till honom. Han har sagt att han har lite dålig tid med att uppdatera bilder och texter.

Fast just nu så är dem inte så glada över oss på FB utan överväger nästan att stänga ner butiken. De tyckte tydligen inte om att visa åt HBWfröna...
Citera
2007-05-15, 21:56
Medlem
Jaaaas avatar
Vad menas med "e små plantorna gallras till ca 1-2 dm"? ---
Citera
2007-05-15, 22:46
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaaa
Vad menas med "e små plantorna gallras till ca 1-2 dm"? ---
Avståndet de ska vara mellan de återstående plantorna efter gallring.
Citera
2007-05-16, 15:48
Medlem
Jaaaas avatar
[quote=Veneficus]Avståndet de ska vara mellan de återstående plantorna efter

Ja det förstår jag men man ska väll plantera fröna 20 cm från varandra redan från början ? så står det iaf på fröpåsarna (Fjädervallmo weibulls) .

Menas det alltså att man ska så många nära varandra först och sedan plocka upp de och sätta ut dem med 20 cm mellan varje ??

Har en annan fråga också hur långt ner ska de ungefär ? jag hällde ett lager jord på ungefär 0,5 cm ..

Exakt hur lång tid tar det från att man sått de till att de går att skörda ?
Citera
2007-05-16, 16:57
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaaaa
-------

10cm räcker gott och väl. Gallra behöver du bara om du satt tätare än 10cm. Sätter du rätt avstånd direkt så slipper du naturligtvis att gallra.

Jag sår mina frön ovanpå jorden.
Citera
2007-05-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ...
Ja det förstår jag men man ska väll plantera fröna 20 cm från varandra redan från början ? så står det iaf på fröpåsarna (Fjädervallmo weibulls) .

Menas det alltså att man ska så många nära varandra först och sedan plocka upp de och sätta ut dem med 20 cm mellan varje ??

Jag tror att det inte är så många som pillar in ett frö här och ett där, utan strör istället fröna i en rad eller så, de är ju extremt småa. När det börjar komma upp plantor gallrar du bort de som ser svaga ut så du får ett avstånd mellan varje planta.

Citat:
Har en annan fråga också hur långt ner ska de ungefär ? jag hällde ett lager jord på ungefär 0,5 cm ..

De ska sås mycket ytligt, bara nån millimeter jord över.
Kanske fungerar att inte täcka fröna alls? Någon som vet?
Citera
2007-05-16, 21:39
Medlem
bcss avatar
puh.. äntligen läst igenom typ hela tråden.
mycket intressant. fick mina tasmanian frön från etnobotanik i förrgår
planterade några i en kruka,någon som vet om man kan äta plantorna som man gallrar bort.
innehåller dom nån latex?
Citera
2007-05-17, 00:16
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarn
har läst flera gånger nu men jag har "hakat" fast mig på en sak ska man "skörda" medans plantan forfarande lever dvs när den forfarande är i jorden. hoppas någon förstår vad jag menar

Som jag skrivit innan...

Så tar du och skördar när plantan blommat, och blommorna har fällt kronbladen..
Då lever den fortfarande tror jag, eftersom den gör frökapslar.....
Citera
2007-05-17, 00:19
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcs
puh.. äntligen läst igenom typ hela tråden.
mycket intressant. fick mina tasmanian frön från etnobotanik i förrgår
planterade några i en kruka,någon som vet om man kan äta plantorna som man gallrar bort.
innehåller dom nån latex?

Det kan du göra, men de innehåller nästan ingenting.

Vid den tidigaste gallringen så slänger jag bort småplantorna i komposten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in