2004-05-19, 02:01
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
OK.

Behöver inte vara för sent för att så på åker, gick förbi en till synes osådd idag. Men säg att jag skulle så idag, när kan jag då skörda? Det gäller ju som sagt att jag kan skörda innan bonden gör det.
Sen kan säkert vallmon klara sig själv och sprida sig som "ogräs" om man lämnar frön.

Kunde nån svara på frågan om hur mycket råopium en planta ger?

Förresten vilka sorter odlar t.ex. afghanska bönder? Hade varit intressant att veta och också hur potensen är i jämförelse.

Det afghanerna har ( och även läkemedelsföretagen ) är den legendariska tasmanska... Det är lite olika på hur lång tid de tar på sig att mogna och växa klart, kolla din weibullspåse och lägg på en vecka, tio dagar, så att kapslarna ser "frostade" ut. då kan man börja ta dem. Å andra sidan, om du håller dig till kanten på åkern så borde han missa dom med tröskan.
( Och ja, jag SKA prova åkeriden. Helt klart.)

Hur mycket en planta ger är omöjligt att säga, det beror på väder, näring i jorden etc. så man får gissa vilt....

( OM jag skulle komma över Tasman frö så lovar jag att odla upp ett enormt lager med frö, och meddela att jag har...)
Citera
2004-05-19, 08:29
Medlem
Kajajs avatar
Jag har skaffat Hen and chickens nyligen (4 påsar), och odlar nu Pionvallmo och Fjädervalmmo både i trädgården och ute i skogen/naturen. Jag ska skaffa Tazmanian till varje pris jag med. Det jag håller på med idag, det är bara träning för nästa år med Tazmanian som jag till varje pris ska ha.
Jag ska nog skaffa en lagom ryggsäck och en ihopfällbar spade (typ militär) och man skulle också skaffa en GPS, så man hittar tillbaka till sina ställen. Skogarna och ställena är många.
Citera
2004-05-19, 23:50
Medlem
Kajajs avatar
Nu har jag satt ca minst 60st Hen & Chicken, och vi får se hur lång tid det tar innan dom dyker upp. Jag ska som ni sa leta upp en åker att sätta ut dom på. Men jag vill nog gärna så upp dom hemma först innan jag sätter ut dom. Åtminstånde 3-4 blad iallafall. Jag har tagit massa fotografier den första månaden på mina pionvallmo, fjädervallmo mm. men snart ska jag skaffa en digitalkamera å då jäklar ska ni se på fan....Stormamma du sa att du ev skulle göra en svensk sida om Papaver Somniferum? Då bidrar jag hjärna med fotografier mm.
Citera
2004-05-20, 02:11
Bannlyst
Men du har ju erfarenhet stormamma, du kan väl ändå säga ungefär hur mycket man får ut av dom och ungefär hur lång tid det tar, står ingen info på impectas påsar heller och weibulls information är väldigt oexakt.

kajaj: Varför göra det besvärligt för dig och driva upp och plantera plantorna på åkern, strö istället ut lite extra frön, kommer säkert att komma upp en hel del ska du se

Har sått en del nu i trädgården ska så resten på åkrar och uppgrävda gräsplättar.
Citera
2004-05-20, 23:05
Medlem
Kajajs avatar
Jo, men jag tycker det är kul att se dom växa upp. Jag har redan slängt ut lite här och där. Men egentligen så ska man leta upp en bra plats med bar jord. Och samtidigt så vill man inte att någon ska få syn på dom. Jag har inte hittat den perfekta stället ännu. Sedan så är dom väl lite mer tåligare när man kört upp dom lite i storlek hemma (med fläkt som stärker rötterna mm).
Citera
2004-05-21, 16:16
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istapp
Men du har ju erfarenhet stormamma, du kan väl ändå säga ungefär hur mycket man får ut av dom och ungefär hur lång tid det tar, står ingen info på impectas påsar heller och weibulls information är väldigt oexakt.

kajaj: Varför göra det besvärligt för dig och driva upp och plantera plantorna på åkern, strö istället ut lite extra frön, kommer säkert att komma upp en hel del ska du se

Har sått en del nu i trädgården ska så resten på åkrar och uppgrävda gräsplättar.

Jajaja,
En planta under goda förhållanden ger flera frökapslar, 3-7 st är medel. Vid sämre förhållanden, tex, ren lerjord så kan det bli 1-3 st.
Om du snittar kapslarna ( mjölkar dom ) så pluppar det ut ungefär en droppe ( stor) per kapsel. Om plantan överlever snittet så kan du ju göra om det. Plantan producerar mer för att ersätta det förlorade råopiumet.

Tiden för en planta är UNGEFÄR 2 till 2,5 månader. Detta är MIN erfarenhet av odling i sthlms regionen. Du måste lägga till en tre veckor för hen and chickens, men den är värd det. Man skördar efter att kronbladen fallit, glöm inte det. Kapslarna skall se frostiga ut innan plockning / mjölkning.

Detta är alltså min erfarenhet, det är väldigt svårt att ge en generell tabell som gäller överallt och för alla, vi talar ju om en planta som uppför sig olika för alla. Men man kan alltså odla den i hela sverige utan problem. Den växer fort.
Citera
2004-05-21, 17:49
Medlem
Kajajs avatar
Tjejen är lite tjurig på mig för att jag rycker upp hennes fula plantor och ersätter dom med Somniferum. Men hon har inte sagt så mycket.....hehehe!
Jag har talat om så fina pioner och annat som växer upp som blir mycket finare än det vad innan.
Och en fråga Stormamma, det finns dom som mår illa av (Opiater). Finns det något serum eller tips på det? Du har ju läst så mycket om det.
Citera
2004-05-21, 18:12
Medlem
StorMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajaj
Tjejen är lite tjurig på mig för att jag rycker upp hennes fula plantor och ersätter dom med Somniferum. Men hon har inte sagt så mycket.....hehehe!
Jag har talat om så fina pioner och annat som växer upp som blir mycket finare än det vad innan.
Och en fråga Stormamma, det finns dom som mår illa av (Opiater). Finns det något serum eller tips på det? Du har ju läst så mycket om det.

Jupp,
Det finns litet trix att ta till, bla. en medicin som heter Atarax, som dämpar illamåendet och dessutom boostar opiater rätt bra . Esucos är ett annat piller som tar bort illamåendet ganska omgående, och i en del fall så räcker det med ett vanligt piller Clarityn. Claritynet tar också bort opiatklåda, de klassiska kittlingarna på näsan mao.

Claritynet är det enda som är receptfritt här i landet tyvärr. Men att få ut Atarax som lugnande är inga problem, det är inget benzopreparat eller så.
Esucosen är väldigt effektiv, visst, men de få gånger jag har drabbats så har det gått över om jag trotsat känslan och ätit något lätt.

...Och, opiumvallmo ÄR vackert!
En annan kunnig medlem här apropå opiater är drc , och några till....
Det skojiga är att tillsammans så kan vi säkert lika mycket som en beroendeforskare.
Citera
2004-05-21, 18:35
Medlem
Kajajs avatar
Ja jag har testat alla och Clarityn är väl en allergimedecin? Atarax och Esucos är ju lugnande utan vara beroendeframkallande? Esucos kom jag ihåg när jag bodde i Stockholm när jag skulle hem från jobbet från Solna/Sundbyberg så somnade jag nästan alltid innan jag kom fram till centralstationen. Slutmålet vad Åkersberga (roslagsbanan). jobbade jag över någon gång och missa de tåget till Åkersberga så fick man vänta en timma till på kvällen. Så ibland är det inte värt att jobba över.
Jag måste fråga om mina favoritställen för 15 år sedan finns kvar: Patrischia (skeppet) Albatross, Carlsson, mm.
Citera
2004-05-21, 18:59
Medlem
Hur mycket utrymme behöver en planta? Jag menar om man odlar i krukor, hur många får plats i en 10liters kruka.

Är det tillräckligt mycket plats för att odla i en blommlåda på balkongen med 10-15cm utrymme?

tacksam för svar
Citera
2004-05-21, 19:53
Bannlyst
Sormamma: Ok då fick jag en liten bättre uppfattning iaf.

Hehe, mycket roligt! Du rycker upp hennes FULA plantor och sätter dit opiumvallmo. Men vad är hennes inställning till droger då? Låter alltid tråkigt med alla som måste dölja vad dom gör för sin partner, jävla samhälle vi lever i... Iofs ska väl såna saker som opiater brukas försiktigt, men psykedelier och cannabis borde väl inte vara lika stora problem. Sen anar jag att rädslan ofta är överdriven för opiater, jag har pratat med såna (som ändå tar droger) som är rädda för att ta t.ex. opium för att dom ska fastna direkt och så, eller vad säger ni till dom?

Atarax är en antihistamin som används mot ångest och allergier har jag för mig. Antagligen blir man väldigt trött av den och jag tycker inte det verkar vara en bra ångestmedicin, men antihistaminer funkar väl mot det ni pratade om, så det borde finnas ännu fler alternativ antar jag.
Citera
2004-05-22, 00:56
Medlem
Kajajs avatar
En tioliterskruka, jag tror bara 5st max om man ha en tio literdkruka. Iallafall innan du sätter ut dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in