2008-03-08, 12:30
  #1861
Medlem
oscar1616s avatar
Citat:
Har någon tips på vart man kan köpa "tasmanian" (helst i sverige)? etnobotanik har varit omnämt tidigare i tråden men den verkar ligga nere?


Inget som har någon sida? eller kanske har själv?
Citera
2008-03-08, 17:12
  #1862
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Inget som har någon sida? eller kanske har själv?

Kostar ca 40kr på ebay, för ca 2000st..
__________________
Senast redigerad av SailerRipley 2008-03-08 kl. 17:16.
Citera
2008-03-08, 18:24
  #1863
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SailerRipley
Kostar ca 40kr på ebay, för ca 2000st..

Japp dem finns där, sådet är ju billigt.
Frågan är bara hur länge det tar innan dem kommer hem i brevlådan.
Citera
2008-03-08, 18:37
  #1864
Medlem
oscar1616s avatar
Antar att det finns flera här på FB som sitter inne på massor frön, varför inte lägga ut på tradera? man skulle ju lätt kunna få 100kr för 100 frön

(ett pm skulle uppskattas)
__________________
Senast redigerad av oscar1616 2008-03-08 kl. 18:46.
Citera
2008-03-08, 18:47
  #1865
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Antar att det finns flera här på FB som sitter inne på massor frön, varför inte lägga ut på tradera? man skulle ju lätt kunna få 100kr för 100 frön

(ett pm skulle uppskattas)

Är du spekulant?
Citera
2008-03-08, 19:00
  #1866
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1616
Antar att det finns flera här på FB som sitter inne på massor frön, varför inte lägga ut på tradera? man skulle ju lätt kunna få 100kr för 100 frön

(ett pm skulle uppskattas)

Om man nu skulle orka sitta och räkna dessa minimala frön så skulle man få sitta ett tag och då blir 100kr en dålig timpenning. Bättre att väga dem och sälja via lösvikt i så fall...Fast jag ska ju plantera hela ängar jag så att det ser ut som i Afghanistan häromkring.
Citera
2008-03-08, 19:36
  #1867
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
Om man nu skulle orka sitta och räkna dessa minimala frön så skulle man få sitta ett tag och då blir 100kr en dålig timpenning. Bättre att väga dem och sälja via lösvikt i så fall...Fast jag ska ju plantera hela ängar jag så att det ser ut som i Afghanistan häromkring.


Okej, men låt oss nu säga om nu någon skulle vilja köpa Papaver somniferum "Tasmanian" för 100:-

Blomman är vit/lila och kapslarna blir stora.

100:- för hur måga frön då i så fall?

Min papaver somniferum tasmanian är en Vit blomma med lila färg innuti

Kapslarna bli stora och grobarheten är bra.
Har frön så att det räcker för tillfället.
Så det blir nog aatt odla rejält.

Men jag ska odla 3 olika sorters växter nu i sommar.

Men frågan är, fungerar opiumvallmo lika bra här som det gör i afghanistan.
Hur mäter man styrkan på opium?

Ska i alla fall odla ett sprakande fält i sommar med blommor.
Lika bra att köra på stort om man nu ändå ska odla.


hehhe ja det skulle vara skoj att plandera ut det överallt så att det blir som i afghanistan.

Jag har kollat runt lite överallt vars man kan sätta ut dem någonstans. Så det blir skoj att se vars det finns bra yta för det.

Man vill ju inte att fältet ska bli plundrat precis.
__________________
Senast redigerad av Black_Saphire 2008-03-08 kl. 19:51.
Citera
2008-03-08, 22:24
  #1868
Medlem
100kr för 100 frön, det är ju det jävligaste rövarepriset jag har hört ever, äkliga kapitalistsvin 100kr för en påse frön thats it...



Citera
2008-03-08, 23:08
  #1869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sird
100kr för 100 frön, det är ju det jävligaste rövarepriset jag har hört ever, äkliga kapitalistsvin 100kr för en påse frön thats it...





Ja jo men allting verkar ju tyvärr kosta pengar hela tiden.


Ja det är sant.

Inte svårt heller att odla upp ett helt lager med frön.

Jag brukar då istället byta till mig varor med folk. Känns mycket mera heltrevligt tycker jag.
Men det är ju jag det.

Roligare med byteshandel.

Sedan så kan man ju sälja om man vill det.

Tycker annars att det är rätt okej att slänga ut en hudring på frön.

För du kan ju odla upp en massa frön som du sedan tjänar in.
Citera
2008-03-10, 22:01
  #1870
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av StorMamma
Det är svårt att odla inomhus, det krävs HPS, men har du det så kan du köra det tillsammans med andra gröna vänner på 24/0. Vad många stupat på så är det på att värmen blir för hög. Det gillar inte vallmon alls.
En länk: http://opium.poppies.org/index.php?act=SF&f=7 den är visserligen på engelska, men bra.
Jag vet väldigt litet om inomhusodling, så forska på och posta resultaten!

Vad är en HPS?
Citera
2008-03-10, 22:13
  #1871
Medlem
sventumbas avatar
Hann inte riktigt med alla 155 sidor så jag flikar bara in;

när får vi våra första vallmofält ā l'afghan här i Sverige egentligen? Skulle vara bra ballt.
Citera
2008-03-10, 22:21
  #1872
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sventumba
Hann inte riktigt med alla 155 sidor så jag flikar bara in;

när får vi våra första vallmofält ā l'afghan här i Sverige egentligen? Skulle vara bra ballt.

Det är det vi jobbar på i den här tråden! Frön är billigt och skulle det bli så att tillräckligt många slängde ut en 100-lapp på det så skulle det säkerligen öka faunan. De sprider/återplanterar ju sig självt med så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in