2007-04-23, 14:23
  #1213
Medlem
mr_hatts avatar
Nån som kan hjälpa mig och säga om dessa frön är något att ha ur opiumsynpunkt.

http://i155.photobucket.com/albums/s292/mr_hatt/DSC00724.jpg

De är inhandlade på minimani i Finland( ett vanligt varuhus)

Öpnnade en påse och fröna är jättesmåa, och en blandning mellan brun-gul-vita-

Nån som vet om jag kan utvinna bra opium ur dessa eller har sett såna påsar förut?

Tacksam för svar.
Citera
2007-04-23, 14:44
  #1214
Medlem
Peta_Es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_hatt
Nån som kan hjälpa mig och säga om dessa frön är något att ha ur opiumsynpunkt.

http://i155.photobucket.com/albums/s292/mr_hatt/DSC00724.jpg

De är inhandlade på minimani i Finland( ett vanligt varuhus)

Öpnnade en påse och fröna är jättesmåa, och en blandning mellan brun-gul-vita-

Nån som vet om jag kan utvinna bra opium ur dessa eller har sett såna påsar förut?

Tacksam för svar.

Jajjemän, visst är det opiumvallmo du har hittat. Det latinska namnet står på påsen tillsammans med vad vanliga trädgårdshandlare brukar kamoflera med:

Papaver Somniferum / Paeoniaeflorum ( Pionvallmo )
Citera
2007-04-23, 15:40
  #1215
Medlem
mr_hatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peta_E
Jajjemän, visst är det opiumvallmo du har hittat. Det latinska namnet står på påsen tillsammans med vad vanliga trädgårdshandlare brukar kamoflera med:

Papaver Somniferum / Paeoniaeflorum ( Pionvallmo )

Och dessa är då väl förståss helt lagliga att odla eller?
Jag bor i en radhuslokal, tror ni någon börjar undra om jag sätter blombänken full med dom? Och när är det tid att sätta ut dom, Snart? eller skall dom förodlas inomhus?

Lite många frågor detta, men blev lite intressant detta när jag egetligen bara skulle köpa en påse dill, så såg jag detta i hyllan och köpte några påsar för att fråga här på flashback där kunskapen finns om dom är nåt att ha och hur man gör med dem.
Citera
2007-04-23, 17:38
  #1216
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr_hatt
Och dessa är då väl förståss helt lagliga att odla eller?
Jag bor i en radhuslokal, tror ni någon börjar undra om jag sätter blombänken full med dom? Och när är det tid att sätta ut dom, Snart? eller skall dom förodlas inomhus?
Helt lagliga såvida du inte planerar att utvinna narkotika ur dem.
Kanske inte den typ av blommor som man odlar i balkonglådor men de ska nog gå bra ändå.
Citera
2007-04-23, 20:42
  #1217
Medlem
tänkte ställa en fråga som säkerligen har ställts innan men tråden är ju hur lång som helst nå till sak då... undrar om man kan köpa hem ett "gäng" frön av olika sorters vallmo typ "Hen&Chickens" och "Giant" och några sorter till som man kastar ut på en/flera äng/ar och sedan hoppas på det bästa? vill inte behöva vattna dom utan dom ska helt enkelt sköta sig själva och hur många plantor krävs det för att få sig nått gram?
Citera
2007-04-23, 21:45
  #1218
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarn
tänkte ställa en fråga som säkerligen har ställts innan men tråden är ju hur lång som helst nå till sak då... undrar om man kan köpa hem ett "gäng" frön av olika sorters vallmo typ "Hen&Chickens" och "Giant" och några sorter till som man kastar ut på en/flera äng/ar och sedan hoppas på det bästa? vill inte behöva vattna dom utan dom ska helt enkelt sköta sig själva och hur många plantor krävs det för att få sig nått gram?
Beror på. Att kasta ut på gräs är inte att rekomendera men jord skulle kunna fungera. För något gramm behöver du nog ett femtiotal kappslar.
Citera
2007-04-24, 09:27
  #1219
Bannlyst
Idag blir det att beställa riktiga högkvalitets frön från en skön sida jag hittade, kanadensisk!

Tar o beställer TURKICH COMMERCIAL som kommer direkt inporterade från en liten by i turkiet och som odlas för läkemedelsändamål, sen e den starkt lila i färgen, mums vackert!!

Sen tar det väll 5-7 dagar innan man har fröna i handen, sen blir det att plantera, första blommorna från att dom grott skall komma efter ca 60 dagar!
Så början på juli e det nog fint i mitt land!!

MVH Johan Hemo
Citera
2007-04-24, 15:56
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Beror på. Att kasta ut på gräs är inte att rekomendera men jord skulle kunna fungera. För något gramm behöver du nog ett femtiotal kappslar.

okay då vet jag
Citera
2007-04-24, 20:57
  #1221
Medlem
Känner mig GRYMMT duktig, har ni under två dagar läst igenom HELA tråden, vilket känndes bra när man kom till dom sista sidorna o allt tjöt om att läsa hela tråden kom upp.

Kan bara rekomendera alla som är intreserade att LÄSA HELA TRÅDEN! "Allt" står faktiskt i tråden, o de tar inte så lång tid.

Kommer nog dra igång en liten odling snart, mest på skojj, vet inte ens om de blir till o utvinna nått ur dom eller bara för att ha nått fint att titta på.

STORT tack till Stormamma och hemoglobin för mycke och bra info.

Troligtvis så komemr jag köra en odling av "kryddvalmon" verkar billigast och med likvärdig groddbarhet.

mvh BB
Citera
2007-04-24, 21:55
  #1222
Medlem
Veneficuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggare_Bob
Känner mig GRYMMT duktig, har ni under två dagar läst igenom HELA tråden, vilket känndes bra när man kom till dom sista sidorna o allt tjöt om att läsa hela tråden kom upp.

Kan bara rekomendera alla som är intreserade att LÄSA HELA TRÅDEN! "Allt" står faktiskt i tråden, o de tar inte så lång tid.
Ganska ofT men Bra gjort!
Läste själv igenom hela och de rekommenderas för er som inte gjort de.

Lycka till med odlingen.
Citera
2007-04-25, 16:14
  #1223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veneficus
Ganska ofT men Bra gjort!
Läste själv igenom hela och de rekommenderas för er som inte gjort de.

Lycka till med odlingen.


jag HAR läst hela tråden men på dom fråger som jag ställde så fanns det inte så många svar
Citera
2007-04-25, 16:50
  #1224
Medlem
Kom på en grej som ja inte sett i tråden.

Finns det några andra växter, som växer vilt i sverige, som trivs bäst i samma jord som valmon?

Isånna fall så borde det ju ganska mycke lättare att hitta platser att så sin säd utan att den går till spillo.

mvh BB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in