2009-01-30, 01:19
Medlem
Maizers avatar
haha jävla retorikrunkare, en tågräls för fan
Citera
2009-01-30, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mm, men det är faktiskt inte den obestämda (sic!) artikeln i det fallet. Förleden i n' Erik och a'Agda konner inte från artikelparet en och a, utan från pronomenen han och hana (äldre ackusativer av han och hon, som också återfinns i talspråkskonstruktioner som [i]jag slog'an/slog'na på käften[/b]). Den etymologiska betydelsen är alltså "honom Erik" och "henne Agda". I själva verket stoppas ju den där partikeln in i alla sammanhang utom vid direkt tilltal, vilket gör att vi får följande kasusparadigm med tre former: n'Erik/a'Maria i nominativ och objektskasus, n'Eriks/a'Marias i genitiv och Erik/Maria i vokativ.

Tack för beskedet, intressant info även om vi hamnade lite OT. Jag vet att "en" är obestämd artikel i normal svenska men jag inbillade mig alltså att det var bestämd artikel i detta fall.

Alltid bra att få reda på vad släktingarna faktiskt säger - även om de kanske inte är så medvetna om det själva!
Citera
2009-01-30, 01:26
Medlem
Nubolics avatar
Intressant samtalsämne.,.,?
Tågräls liksom, tycker både en och ett tågräls låter fel.
Citera
2009-01-30, 11:26
Medlem
Egon3s avatar
Såhär är det: Man kan aldrig bli tillräckligt övertydlig. Använd gärna pleonasmer
som tågräls, huvudkeps och kakkex.
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Oavsett hur noga man lyssnar [med örat mot rälsen] så gäller det ju att titta upp ibland for att säkerställa att man har hörseln i behåll ...
Om du använder huvudkeps med öronskydd när du lägger örat mot den kalla
tågrälsen, så byt öra då och då för att kolla efter tågstrålkastare. Särskilt om
du har öronproppar med mp3 på hög volym innanför huvudkepsens öronskydd.
Citera
2009-01-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waggho
Visst kan man säga "ett höns". Det har jag ofta hört och NE bekräftar:
Det kände jag inte till då jag aldrig har hört det eller använt det.

Citat:
Jag förstår inte argumentet. En väg är en väg oavsett om bilar är inblandade eller inte, icke desto mindre kan man säga "bilväg".
Det är för att särskilja det från gångväg och cykelväg och andra typer av vägar.

Citat:
Inte i den betydelse det används idag.
Återigen, jag har aldrig stött på det språkbruket som NE tar upp. Jag kan inte se i vilket fall man skulle vilja använda räls i plural. "Utanför fönstret gick två rälsar." Det isar i hela kroppen. Och av samma skäl står jag fast vid att tycka att det även känns fel att sätta obestämd artikel framför räls (likaså höns!) även om jag kan förstå det om det används som en exakt synonym till spår.

Citat:
Vad ord har betytt när de för länge sedan lånades in och försvenskades kan man ju inte klänga fast vid för evigt ("Man kan inte äta ett kex! Kex kommer från cakes som är plural!").
Jo det kan man!
Vi har ju formerna räl och räler av ett skäl.
Räls: två räler som ligger parallellt eller en massa räler som ligger i en hög. Därav förklaringen att det är en mängd, antingen på längden eller på höjden/bredden. Man säger inte en räls därför att det är flera.
Det finns inga motsvarande funktioner hos ordet kex eller ordet tips.
Citera
2009-01-30, 13:52
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius

Det är för att särskilja det från gångväg och cykelväg och andra typer av vägar.

Återigen, jag har aldrig stött på det språkbruket som NE tar upp. Jag kan inte se i vilket fall man skulle vilja använda räls i plural. "Utanför fönstret gick två rälsar." Det isar i hela kroppen. Och av samma skäl står jag fast vid att tycka att det även känns fel att sätta obestämd artikel framför räls (likaså höns!) även om jag kan förstå det om det används som en exakt synonym till spår.

Jo det kan man!
Räls: två räler som ligger parallellt eller en massa räler som ligger i en hög. Därav förklaringen att det är en mängd, antingen på längden eller på höjden/bredden. Man säger inte en räls därför att det är flera.

Sager du att du korsar rälarna och inte rälsen? Eller sager du "nu korsade vi räls" nar du talar om en specifik räls? Fast det gar ju inte att tala om en specifik räls enligt dig...

Fast det ar ju inte alltid logiskt. Man tar ju pa sig ett par kalsonger trots att det bara ar en kalsong, precis samma sak med byxor.
Citera
2009-01-30, 22:54
Medlem
Spavcuus avatar
När skulle man någonsin använda "en tågräls"? Kan någon ge ett exempel?

Jag kan i alla fall inte komma på någon situation där uttrycket inte kan ersättas av något annat, i stil med "ett spår" eller "en järnväg".
Citera
2009-01-30, 23:34
Medlem
Egon3s avatar
I moderna dieselmotorer finns något som på engelska och tyska(!) kallas
"common rail". Nåja, på tyska blir det "Common-Rail-Einspritzung".

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_rail

På svenska skulle det väl bli gemensam bränsleräl, i motsats till individuella
insprutningsrör.

Svenska räl/räls kommer från engelska "rail" som i sin tur kommer av lat regula.
I någon mening är alltså den svenska rälsen reguljär. Ingen regel utan undantag.

Senast redigerad av Egon3 2009-01-31 kl. 00:31.
Citera
2009-02-04, 14:38
Medlem
blåljuss avatar
Googlefight säger 0 ett tågräls och 11 en tågräls. :P
Citera
2009-02-04, 14:56
Medlem
Nadines avatar
Det är ju som att säga "Ett husbil" Det heter ju såklart en husbil.
Citera
2009-02-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicarius

Jo det kan man!

Vad säger du om chips då? Ibland hör man folk säga "ett datachips", det låter märkligt.

Att säga "en räls" i betydelsen järnvägsspår är så som det används för det mesta. Räl/räler känns mer som fackspråk. Du säger att "räls" är flera, men man säger ju, som du antyder, "en räl - två räler" och inte "en räl - två räls". Räls har fått ett eget liv, fristående från räler. Räler är metallstängerna (eller vad man nu ska säga) som bygger upp spåret men rälsen är spåret. Liknande är baby/bebis, där folk använder båda i singular fastän det, i enlighet med ditt rälsresonemang (som jag givetvis förstår att du bara använder om räls) så borde man säga "en baby/två bebis", och absolut inte "en bebis".
Citera
2009-02-04, 19:29
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixtensson
Vad säger du om chips då? Ibland hör man folk säga "ett datachips", det låter märkligt.

Att säga "en räls" i betydelsen järnvägsspår är så som det används för det mesta. Räl/räler känns mer som fackspråk. Du säger att "räls" är flera, men man säger ju, som du antyder, "en räl - två räler" och inte "en räl - två räls". Räls har fått ett eget liv, fristående från räler. Räler är metallstängerna (eller vad man nu ska säga) som bygger upp spåret men rälsen är spåret. Liknande är baby/bebis, där folk använder båda i singular fastän det, i enlighet med ditt rälsresonemang (som jag givetvis förstår att du bara använder om räls) så borde man säga "en baby/två bebis", och absolut inte "en bebis".

Det heter val "chipset" i bestamd form, och "tva bebis" later ju lite konstigt, "tva bebisar" later battre... En bebis, tva bebisar. One baby, two babies.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in