2009-01-29, 15:23
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det heter ju sjalvklart "en urin", for det heter "en urinvanare"...

"Urinvånarna var analfabeter", en klassiker som håller.
(Uttalas urin-vånarna var anal-fabeter)

Sorry för off-topic.
Citera
2009-01-29, 15:28
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Jag är inte helt grammatiskt handikappad men måste trots allt erkänna att jag använder mig av "ett" istället för "en" i det här fallet. Då har man lärt sig något nytt då. Det är bara att ställa sig i hörnet med mössan över huvudet.
Citera
2009-01-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man ska dock ha klart för sig att utrum inte finns i alla dialekter, utan att somliga dialekter fortfarnde skiljer på maskulinum, femininum och neutrum, dock vanligen också användande pronomenet den. På t ex värmländska och västgötska är mönstret en X, X-en det maskulina mönstret. Feminina substantiv tar artikel och bestämd form enligt mönstret e Y, Y-a - alltså en tjur, tjuren, men e ko, koa.

Det där påminner lite om jämtskan där de gärna stoppar in bestämda artikeln "en" framför mansnamn och "a" framför kvinnonamn, t.ex. "en Erik" (den där Erik) och "a Agda".
Citera
2009-01-29, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baffbaff
Jag misstänker att pöjkarna har umgåtts för mycket med invandrare.

Jag misstänker att du inte lämnar ditt hus speciellt ofta.
Citera
2009-01-29, 16:00
Medlem
Ravekommisionens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut

Det kanske har med deras engelskaundervisning att gora? Dar far man ju lara sig att "a" resp. "an" anvands med tanke pa det direkt efterfoljande ordet av typen "an apple", "a car", "an applecar" (jag vet, men det ar inte intressant). Men pa svenska ar det ju det sista ordet som berattar om man ska anvanda "en" eller "ett", typ "ett apple", "en bil", "en appelbil".

Kanske? Jag vet inte

En eller ett godis? Det heter ju "en godisbit" och da alltsa "en godis", eller? Det heter ju "godiset" respektive "biten", vilket borde innebara att det heter "ett godis", men "en godisbit". Men jag vagrar fan saga "ett godis" fast jag vet att det ar ratt

Godis är väl egentligen plurale tantum, dvs. det existerar bara i plural (godiset). Godisen är väl egentligen inget riktigt ord, utan bara en kortning av godisbiten.
Citera
2009-01-29, 16:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mendes
Det där påminner lite om jämtskan där de gärna stoppar in bestämda artikeln "en" framför mansnamn och "a" framför kvinnonamn, t.ex. "en Erik" (den där Erik) och "a Agda".
Mm, men det är faktiskt inte den obestämda (sic!) artikeln i det fallet. Förleden i n' Erik och a'Agda konner inte från artikelparet en och a, utan från pronomenen han och hana (äldre ackusativer av han och hon, som också återfinns i talspråkskonstruktioner som [i]jag slog'an/slog'na på käften[/b]). Den etymologiska betydelsen är alltså "honom Erik" och "henne Agda". I själva verket stoppas ju den där partikeln in i alla sammanhang utom vid direkt tilltal, vilket gör att vi får följande kasusparadigm med tre former: n'Erik/a'Maria i nominativ och objektskasus, n'Eriks/a'Marias i genitiv och Erik/Maria i vokativ.
Citera
2009-01-29, 19:03
Medlem
Det heter varken en tågräls eller ett tågräls, hela sammansättningen tågräls känns väldigt tveksam, räls är räls oavsett om tåg är inblandade eller inte. Att sätta en/ett framför räls är som att säga "ett höns" eftersom det heter en höna. Räls är alltså ett mängdord som beskriver en obestämd mängd.
"Han tog en sked majs": ett majskorn,
"Han köpte höns till gården": en höna,
"Han lade sig på rälsen": en räl.
Istället för att lära dina söner såna hemskheter tycker jag att ni borde säga t.ex. "ett spår" eller "ett järnvägsspår".

Så ett litet sidospår:
Det här med att bilda sammansättningar på tåg- för begrepp som tillhör järnvägen är ett okynne som media håller på med. Tåg har ingenting med järnvägen att göra. Ja, visst, tåg färdas på järnvägsspåren men det är också den enda gemensamma nämnaren. Ofta kan man läsa saker som "tågspår", "tågräls", "tågledning" (som syftar på kontaktledningen), "tågstation" (detta får väl nästan anses vara korrekt idag) och "tågövergång". Gillar man att sätta ihop ord med tåg- så rekommenderar jag att man håller sig till det ämnesområdet, t.ex. "tåghjul", "tågdörr", "tågtak", "tågkupe" m.m.
Citera
2009-01-30, 00:04
Medlem
Citat:
Att sätta en/ett framför räls är som att säga "ett höns" eftersom det heter en höna.
Visst kan man säga "ett höns". Det har jag ofta hört och NE bekräftar:
Citat:
Ursprungligen postat av NE
höns subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: höns-et
Citat:
räls är räls oavsett om tåg är inblandade eller inte.
Jag förstår inte argumentet. En väg är en väg oavsett om bilar är inblandade eller inte, icke desto mindre kan man säga "bilväg".

Citat:
Räls är alltså ett mängdord som beskriver en obestämd mängd.
Inte i den betydelse det används idag.
Citat:
Ursprungligen postat av NE
räls subst. ~en ~ar
ORDLED: räls-en
• par av stålskenor på vilka tåg rullar
Vad ord har betytt när de för länge sedan lånades in och försvenskades kan man ju inte klänga fast vid för evigt ("Man kan inte äta ett kex! Kex kommer från cakes som är plural!").
Citera
2009-01-30, 00:28
Medlem
Egon3s avatar
Den som är lyhörd för trender fattar sina beslut med örat mot rälsen.

Om rälsen säger språkörat:
1. utrum
2. rälsen är inte synonym med spåret

Frågan om ena spåret är en eller flera räler blev överspelad när vi fick
helsvetsade järnvägsspår. I varje fall för gemene man som åker tåg.
Citera
2009-01-30, 01:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Den som är lyhörd för trender fattar sina beslut med örat mot rälsen.

Om rälsen säger språkörat:
1. utrum
2. rälsen är inte synonym med spåret

Frågan om ena spåret är en eller flera räler blev överspelad när vi fick
helsvetsade järnvägsspår. I varje fall för gemene man som åker tåg.

Oavsett hur noga man lyssnar sa galler det ju att titta upp ibland for att sakerstalla att man har horseln i behall sa att man inte rakar bli overkord...
Citera
2009-01-30, 01:11
Medlem
ArturoBandinis avatar
Säger de "ett lejonbur" också?
Citera
2009-01-30, 01:16
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Säger de "ett lejonbur" också?

Du, nu ar det sahar va, att en bur ar en bur oavsett vad det ar i den, sa det finns ingenting som heter lejonbur.

Eller hur var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in