Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
ja, dom motiverade det med ett tåg, ett spår, ett lok osv.
Och jodå - jag har redan varit inne och dansat "in-your-face-dansen" för dem

Det här visar på en intressant utveckling, som jag har sett vissa andra spår av - föreställningen att valet mellan utrum och neutrum betingas av någon form av inneboende egenskaper hos begreppen, så att synonyma och nästan-synonyma ord förutsätts böra ha samma genus. Naturligtvis har det en gång i betydande utsträckning varit så, med vår ursprungliga uppsättning maskulina, feminina och neutrala ord - att
man var maskulinum,
kvinna femininum och
barn neutrum var naturligtvis ingen slump - men detta samband har ju sedan länge lösts upp, i synnerhet efter det att maskulinum och femininum i riksspråket smält samman till ett enda, nytt, genus, utrum.
Så föreställningen att ord borde ha samma genus som sina synonymer är ny, även om den också fanns för tusen år sedan. Jag har ytterligare ett exempel på detta. För mig och mina kollegor i medicinmannaskrået är det, och har alltid varit, självklart att ordet
urin tar utrum, dvs att det heter
urinen i bestämd form. Men jag ser allt oftare, i synnerhet bland yngre människor, den bestämda formen
urinet. Visserligen finns det några neutrala ord på betonat
-in som skulle kunna tjäna som förebild för genusbytet, men de flesta är både ovanliga och sällan förekommande i bestämd form - det vanligaste jag kan komma på på rak arm är
protein. Det förefaller mig väsentligen troligare att genusbytet har förorsakats av att
urin är en lite snofsigare synonym till
kiss. Och att
kiss tar neutrum och inget annat vet ju minsta tvååring!