Citat:
Ursprungligen postat av
LatentAmbivalens
Jag tror de här något som jag inte riktigt kan se än. Men blanda dem gärna med landshövdingshus.
Landshövdingehus ger ganska så låg densitet, inte lika låg som t ex punkthus, men inte speciellt hög, visst det kan vara fint, men det ger inte direkt en stadsmässig täthet, även om man säkert kan definiera vad som är stadsmässigt på olika sätt.
Byggs det på kommunal mark är det dessutom verkligen ett sätt att vaska skattebetalarnas tillgångar, dvs marken, hur mycket kommunen kan dra in på sina tillgångar(marken i detta fallet) beror på hur hög exploateringen blir, att sälja en byggrätt(tomt) för t ex ett sjuvåningshus ger i regel mer än ett trevåningshus, för det innebär oftast att projektet har fler kvadratmeter, vill man dessutom göra andra investeringar som underlättar för kommuninvånare, t ex investeringar i infrastruktur så blir nyttan större om densiteten är högre, för då gynnar det fler personer, och det gör det förstås även enklare att få en balanserad ekonomi i projektet.
För Västtrafik(som ägs av Västra Götaland) är det t ex mindre kostsamt att använda sig av anropsstyrd trafik(taxiverksamhet) i områden med låg densitet än det är att etablera busslinjer, för beläggningen på en sådan busslinje blir så låg, i mer tätbebyggda områden är beläggningen på trafikslagen högre och kostnadstäckningen för transporten blir då högre, och då behöver inte skattebetalarna subventionera trafiken, eller iaf inte i samma utsträckning som när man använder sig av anropsstyrd trafik eller kör busslinjer ute i glesbyggd/områden med låg befolkningsdensitet.
Edit:
Basområdena(statistik enhet) runt Mariaplan har ungefär en boendetäthet på 160 personer per hektar, vilket är "ok", men inte riktigt där man borde vara, de mest tätbefolkade basområdena i Göteborg(kommendantsängen i Linnéstaden) har ungefär 400 personer per hektar, ett rimligt mål när man planerar nya områden, t ex Backaplan, Frihamnen, Gullbergsvass etc är enligt mig minst 250 boende per hektar, om det då också kombineras med byggnader som skolor, kontor etc.
Edit #2: Sedan kan man såklart blanda bebyggelsen, att visa byggnader kanske är mer likt landshövdingehus om det kompenseras av större volymer i samma område. Kontraster och variation kan ju bli bra.