2009-01-26, 21:05
Bannlyst
Göteborg är en väldigt glest bebyggd stad. Att förtäta på Hisingen, mot Partille, Mölndal och Mölnlycke är önskvärt. Även i miljonprogrammsområden som Angered. Många områden är allmänt slitna och fula och borde rustas upp. Här kommer vi återigen in på miljonprogrammsområden men inte att förglömma är Mölndalsvägen. Sedan har vi centrala älvstaden som innebär att Gullbergsvass, Södra älvstranden, Ringön, Frihamnen, Backaplan och Kvillebäcken ska fixas till. Området längs älven - från väster upp i norr - känns ju som ett speciellt viktigt område. Väster om Järntorget har vi en del hatobjekt. Alldeles nordöst om centrum finns även en del objekt, jag tänker på Sävenäs och Lärje men även så långt in som vid Odinsgatan och Friggagatan. Gamlestaden och Utby är i full gång redan. Heden kan utvecklas också, men naturområdena vid Delsjön och Änggården tycker jag inte man borde röra

Citat från wikipedia:
Efter Götatunnelns färdigställande 2006 har stora ytor mark frilagts på Göteborgs Södra älvstrand. Denna mark har man ännu inte bestämt hur den ska bebyggas, men den ska ingå i Göteborgs "nya" citykärna. Detta innebär bland annat att Göteborg ska växa med minst 8 000 invånare årligen, och år 2020 ska Storgöteborg omfatta 1,5 miljoner invånare. För att lyckas med detta krävs minst 15 000 nya bostäder och 40 000 nya arbetsplatser inne i centrum. För att få plats med alla dessa bostäder krävs att citykärnan utökas med områdena Gullbergsvass, Södra Älvstranden, Frihamnen, Ringön, Östra Kville och Backaplan. Detta kan dock inte bli verklighet förrän "Vision K2020" är uppfylld. Visionen innebär att år 2020 ska hälften av alla resor i Göteborg göras med kollektivtrafiken. För att detta ska fungera krävs bland annat en ny älvförbindelse, att spårvagnsringleden Kringen slutförs samt att Västlänken byggs. Andra områden utanför city som ska exploateras och renoveras är Frölunda torg, Kärra och Gamlestaden.

Att kollektivtrafiken och infrastrukturen behöver finputsas är ingen tvekan om, jag har redan startat en tråd om detta. Dessa siffror - 15000 bostäder och 40000 arbetsplatser i centrum - någon som kan hänvisa vart de kommer ifrån? Har stött på dessa förut men har ingen aning om det finns något "projekt" bakom så att säga.
Citera
2009-01-26, 21:36
Medlem
Realizts avatar
Jag har aldrig varit i Göteborg. Men jag har haft anledning att titta på 3D-views av stan på onlinekartor som Eniros. Jag är chockad över hur liten "gamla stan" verkar vara. Nästan allt är trista betongkaserner, även långt in mot centrum. I Göteborg verkar t.ex. det förfallna kasernområdet "Pennygången" med sin gigantiska 1000-lägenhetsbyggnad ligga hyfsat centralt.

Största delarna av både norrmalm och Södermalm i Stockholm byggdes ju innan planekonomin tog över på 1960-talet, och har därför en acceptabel arkitektur. Man kan gå på gator som har karaktär av att vara stad, inte förläggningar för sovande pendlare. Betongen ligger mest bara i förorten.
Citera
2009-01-26, 22:01
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Jag har aldrig varit i Göteborg. Men jag har haft anledning att titta på 3D-views av stan på onlinekartor som Eniros. Jag är chockad över hur liten "gamla stan" verkar vara. Nästan allt är trista betongkaserner, även långt in mot centrum. I Göteborg verkar t.ex. det förfallna kasernområdet "Pennygången" med sin gigantiska 1000-lägenhetsbyggnad ligga hyfsat centralt.
Nja, det man kan kalla "gamla stan" i Göteborg är ju egentligen delarna innanför vallraven, och Västra Nordstaden, och ytmässigt så är det nog tre gånger Gamla Stan i Stockholm. Dock är det ju väldigt blandat med gammal bebyggelse och nyare (dvs 60-70-tal).

Vad gäller Pennygången så ligger denna gissningsvis en halvmil från centrum om man räknar från mittpunkten, men är väl ändå det närmaste "betongghettot". I övrigt tycker jag nog att dessa "betongkaserner" ligger ganska långt från centrum, om man t ex jämför med Malmö.
Citera
2009-01-26, 22:54
Bannlyst
Citat:

Största delarna av både norrmalm och Södermalm i Stockholm byggdes ju innan planekonomin tog över på 1960-talet, och har därför en acceptabel arkitektur. Man kan gå på gator som har karaktär av att vara stad, inte förläggningar för sovande pendlare. Betongen ligger mest bara i förorten.
Jag måste hålla med ChristianX här. Nog för att det finns mycket att förbättra i vårt city, men någon betong tycker jag väl inte Göteborgs centrum präglas av i någon större grad. Kanske är det flygfotona som spelar dig ett spratt? Det enda miljonprogrammsområdet som ligger riktigt centralt är Nordostpassagen i Olivedal. I övrigt i stadskärnan är det "vanliga" hus som dominerar.

Skulle du kunna ge något exempel i flygfotona med betong?
Citera
2009-01-26, 23:23
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Gamla stan är kort och gott området inom vallgraven.
När det gäller nygamla stan är det litet eftersom man helt därför att stora delar utav Göteborg bestod utav trä och landshövdingehus (ett trevåningshus där bottenvåningen är av sten och resten trä). Dessa stadsdelar rev man helt enkelt under rivningsvågen vilket gjorde att stadsdelar som Annedal, Landala och Olskroken helt enkelt upphörde att existera för inte bara rev man husen utan man ändrade även gatorna vilket gjorde att det blev helt andra stadsdelar. I Landala finns exempelvis bara ett kvarter med landshövdingehus kvar en stadsdel som var full utav landshövdingehus. Resten utav Landala har en bebyggelse motsvarande en sjuttiotalsförort.

Sedan får vi tänka på detta att Göteborg bestod fram tills 1860-talet utav området inom vallgraven. Ett förhållandevis litet område. Samtidigt som Södermalm och Norrmalm började bebyggas redan på 1600-talet.

Sedan finns det ett stort område i Göteborg som bebyggdes under senare delen av 1800-talet fram tills på 1920-talet. Utav dessa är det Vasastaden och Lorensberg som är mest bevarade då dessa till största delen har bestått utav stenhus. Medan de stadsdelar som har bestått utav trähus som Landala, Annedal och Olskroken är så gott som helt bortrivna och ersatta utav betong.
I de stadsdelar som omfattas utav Linnestaden, Lundby och inom vallgraven är ungefär hälften utav husen rivna och hälften kvar. Där har man dock behållit den gamla gatuindelningen och de moderna husen har samma höjd som de äldre vilket gör att rivningarna inte märks lika tydligt där.
Citera
2009-01-26, 23:25
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Jag måste hålla med ChristianX här. Nog för att det finns mycket att förbättra i vårt city, men någon betong tycker jag väl inte Göteborgs centrum präglas av i någon större grad. Kanske är det flygfotona som spelar dig ett spratt? Det enda miljonprogrammsområdet som ligger riktigt centralt är Nordostpassagen i Olivedal. I övrigt i stadskärnan är det "vanliga" hus som dominerar.

Skulle du kunna ge något exempel i flygfotona med betong?

Tänk på Landala, Guldheden, Olskroken, Masthuggsterrasen och Johanneberg som ligger väldigt centralt.
Citera
2009-01-27, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Tänk på Landala, Guldheden, Olskroken, Masthuggsterrasen och Johanneberg som ligger väldigt centralt.
Detta har du alldeles rätt i. Ack, ibland tänker man alldeles för kort.
Citera
2009-01-27, 18:45
Medlem
Realizts avatar
Väster om Vegagatan som ligger bara 500 meter från vallgraven, verkar nästan allt vara hyreskaserner. Men det är svårt att bedöma "stadskänslan" från flygfoton och jag har som sagt aldrig varit i Göteborg så det där var nog ett av de dummaste inlägg jag gjort...

Över till det TS ville diskutera!
Citera
2009-01-27, 19:48
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Väster om Vegagatan som ligger bara 500 meter från vallgraven, verkar nästan allt vara hyreskaserner. Men det är svårt att bedöma "stadskänslan" från flygfoton och jag har som sagt aldrig varit i Göteborg så det där var nog ett av de dummaste inlägg jag gjort...
Förstår vilka hus du menar, och de ser lite ut som ghettobunkrarna kan göra, fast är i gott skick och har dessutom ett mycket bra läge. Detta har gjort att de inte har slumifierats. Det är ju inte byggnaderna i sig som skapar problemen, vilket nån stolle hade kommit fram till för något tag sedan, utan klientelet som bebor dem.

Välkommen till Göteborg förresten, kanske dags att hälsa på.
Citera
2009-01-27, 19:59
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Jo, det är ju något av KLP:s hemstad har jag förstått.
Citera
2009-01-27, 21:05
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Förstår vilka hus du menar, och de ser lite ut som ghettobunkrarna kan göra, fast är i gott skick och har dessutom ett mycket bra läge. Detta har gjort att de inte har slumifierats. Det är ju inte byggnaderna i sig som skapar problemen, vilket nån stolle hade kommit fram till för något tag sedan, utan klientelet som bebor dem.

Dessutom är många av lägenheterna i de centrala områdenas "miljonprogramshus" bostadsrätter, vilket ju också bestämmer områdets klientel.
Citera
2009-02-01, 13:51
Medlem
Det finns redan många arbetsplatser i de centrala delarna av göteborg.
Och jobbar man redan där så har man svårt att finna bostad som inte ligger jätte långt bort från arbetsplatsen.
Inte undra på att folk har bil med dessa avstånd!
Och inte undra på att det blir köer i rusningen, eftersom att alla ska åt samma håll vid samma tid.

Därför bör så många arbetsplatser som möjligt finnas runt omkring istället.
Dels för att det lättar på trycket i rusningstrafiken, eftersom att folk kommer att åka åt olika håll, och dels för att det blir lättare att bosätta sej med mindre avstånd från jobbet, vilket leder till högre benägenhet att sälja bilen och ta vagnen/ bussen eller cykla 3 km, stället för att ta bilen 3 mil.

Så istället för att skapa mer jobb inne istan, bör man snarare flytta ut så mycket som möjligt från centrum till exempelvis Bergsjön osv.
Då kommer lite fler än bara arbetslösa att vilja bo i förorter, plus att det frigörs bostäder närmare centrum när de flyttar för de som ändå fortfarande jobbar där.

Men det krävs förståss oxå en vackrare design, som det är nu är förorterna inte speciellt snygga, men det skulle egentligen inte krävas så mycket för att få dem betydligt bättre.
Det enda som behövs är planering, tid, och såklart pengar, men det sistnämda är jag övertygad om att mab får tillbaka islutändan, det kan alltså ses som en investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in