2009-03-07, 02:21
  #61
Bannlyst
Skyskrapan vid Älvsborgsbron

Hur ligger det till med denna?
Citera
2009-03-07, 09:26
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Förutom Lindome som borde föras över till Kungsbacka kommun.

Det var det grövsta...
Citera
2009-03-07, 17:08
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Har tidigare postat länken i Länktips men tycker den förtjänar att postas här också. En otroligt bra sida - upplägg likt en blogg - med insyn i olika projekt i Göteborg. Missa inte forumet.

http://gbg.yimby.se/

Vad tycker ni om skyskrapor på Frihamnen? http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=31

Wooow, riktigt nice! Jag blir deprimerad varje gång jag åker mot backaplan eller eriksberg och åker igenom frihamnen. Väldigt centralt område som nästan är som en spökstad.

Angående spårvagnarna så tvivlar man nästan på att politikerna har åkt spårvagnarna själva när de beställer fler. De är obekväma, låter så in i helvete och har ju tydligen riktigt mycket problem.
Citera
2009-03-07, 18:00
  #64
Medlem
Skyskrapor på Frihamnen skulle vara riktigt snyggt, tyvärr kommer det aldrig ske så länge den äckliga, bakåtsträvande, småstadsmentaliteten finns i Göteborg.
Citera
2009-03-07, 20:02
  #65
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Skyskrapor på Frihamnen skulle vara riktigt snyggt, tyvärr kommer det aldrig ske så länge den äckliga, bakåtsträvande, småstadsmentaliteten finns i Göteborg.
Mm, riktigt snyggt. Men byggnadskostnaderna skulle bli höga, priserna för de boende skulle bli höga. Och bostäder för folk som har mycket pengar finns det redan gott om i Göteborg.
Citera
2009-03-08, 12:33
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Hur ligger det till med denna?

Älvsborgsskrapan ja, någon som hört något om detta? Finns detaljplan? För de som missat detta märkliga projekt, se http://www.gt.se/nyheter/1.1212626/superhuset
Citera
2009-03-08, 13:38
  #67
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shortvalley
Wooow, riktigt nice! Jag blir deprimerad varje gång jag åker mot backaplan eller eriksberg och åker igenom frihamnen. Väldigt centralt område som nästan är som en spökstad.

Angående spårvagnarna så tvivlar man nästan på att politikerna har åkt spårvagnarna själva när de beställer fler. De är obekväma, låter så in i helvete och har ju tydligen riktigt mycket problem.

Jag har sett Göran Johansson vänta på spårvagnen.
Citera
2009-03-08, 15:14
  #68
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pojke
Älvsborgsskrapan ja, någon som hört något om detta? Finns detaljplan? För de som missat detta märkliga projekt, se http://www.gt.se/nyheter/1.1212626/superhuset
Om man fingranskar tidningsartiklarna verkar det vara ett ganska seriöst och verklighetsförankrat projekt. Svårt att tro! Stadsbyggnadskontoret är inblandat liksom flera aktörer. Så lät det i somras. Hade varit väldigt intressant att höra det senaste. Det finns en del ledningstunnlar under den aktuella kullen samt att skrapan kan utgöra en risk för Älvsborgsbron - de är väl de enda nackdelarna jag kan se som ingen redan nämnt.

Passar samtidigt på att slänga in en fråga om Gårdaskrapan. Har man börjat bygga än? Hur hög blir den?

Blir det något av cykelgaraget under Drottningtorget?
Citera
2009-03-08, 16:48
  #69
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Skyskrapor på Frihamnen skulle vara riktigt snyggt, tyvärr kommer det aldrig ske så länge den äckliga, bakåtsträvande, småstadsmentaliteten finns i Göteborg.

Den finns tyvärr överallt i Sverige.. Tyvärr!
Citera
2009-03-08, 18:22
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr myller
Om man fingranskar tidningsartiklarna verkar det vara ett ganska seriöst och verklighetsförankrat projekt. Svårt att tro! Stadsbyggnadskontoret är inblandat liksom flera aktörer. Så lät det i somras. Hade varit väldigt intressant att höra det senaste. Det finns en del ledningstunnlar under den aktuella kullen samt att skrapan kan utgöra en risk för Älvsborgsbron - de är väl de enda nackdelarna jag kan se som ingen redan nämnt.

Röda Stens Fastighetsutveckling AB, vars största ägare är kommunala fastighetsbolaget Bostadsbolaget, ligger bakom projektet, så det verkar finnas en aning seriositet i förslaget i alla fall. Olyckor, eller för den delen terrorattentat, med ett par välfyllda tankbilar under fundamentet, är det något att oroa sig för? Har inget direkt hållfasthetsberäkningskunnande.
Citera
2009-03-08, 18:42
  #71
Medlem
Skulle det inte byggas en skrapa i Mölndal också? Hur går det med den?
Citera
2009-03-09, 17:28
  #72
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sindacco
Skulle det inte byggas en skrapa i Mölndal också? Hur går det med den?
Det gick som vanligt. Man fick inte bygga högt.
http://www.molndalsbostader.se/meny/nyproduktion/pagaendeprojekt/sahlinsterrass.4.56f08d6111321ad0db980002966.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in