• 1
  • 2
2009-01-26, 19:27
Bannlyst
Ett problem med en dator som är en gammal Fujitsu Siemens som jag behöver hjälp med!

Jag har den som testdator idag men innan jag bytte den fick den en massa bluescreens lite då och då och nu när jag har den som testdator säckar den ihop helt ibland. Det går inte ens att komma till BIOS. Ett långt pip och två korta får jag. Jag läste om det och de två korta var "video error" eller något.

Jag öppnade upp datorn idag och tittade och ser nu att två sladdar hänger löst. Jag bifogar två bilder så blir det lättare. Den ena verkar passa i hårddisken men den andra vet jag inte. Ingen har någonsin öppnat datorn så jag vet inte hur den har kunnat lossna.

Tack!

http://pici.se/pictures/zvSRQbgEK.jpg

http://pici.se/pictures/uECjurKkk.jpg
Citera
2009-01-26, 19:32
Medlem
FISKISCHs avatar
alla sladdar behöver inte användas. dom finns där ifall du någon gång skulle få för dig att uppgradera eller liknande.
Blir det någon bild alls när du startar datorn? eller är det HELT svart?
Citera
2009-01-26, 20:00
Medlem
pröva byta ut ram-minnet. är det sen inte problemet, så plocka isär allt och dammsug. Ta lös processorn och släng dit lite ny kylpasta mellan prolle och kylfläns. (har varit med om att skräpkylpasta torkat ut och överhettat processorn= datorn blåskärmade 20sek efter att man startat den) pröva med att stoppa i ett annat grafikkort på en ledig PCI-plats eller agp-plats och kolla om det löser sig då.... byt processorn...

eller så har moderkortet brunnit...

skaffa en ny dator förresten...
Citera
2009-01-26, 20:27
Medlem
dobbelinas avatar
Du kan skita i dom där 2 lösa sladdarna.
Den ena är för floppyn och den andra en extra power för eventuella
nya enheter.
Ang ditt problem,
Brukar räcka att slita ut grafikkortet samt alla ramarna och sätta i dom igen.
Koppar polerna oxiderar nämligen med tiden.
En "I och ur sättning" brukar fixa detta kontakt problem.

PS. passa på och rengör allt damm när du ändå är i farten.
Citera
2009-01-26, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacknicke
pröva byta ut ram-minnet. är det sen inte problemet, så plocka isär allt och dammsug. Ta lös processorn och släng dit lite ny kylpasta mellan prolle och kylfläns. (har varit med om att skräpkylpasta torkat ut och överhettat processorn= datorn blåskärmade 20sek efter att man startat den) pröva med att stoppa i ett annat grafikkort på en ledig PCI-plats eller agp-plats och kolla om det löser sig då.... byt processorn...

Okej.

Det är helt svart, får ingen skärm men det konstiga är att detta har hänt cirka 3 gånger och efter varje gång har jag dragit ut alla sladdar och väntat några dagar och sedan fungerar det igen!

Hur ser processorn ut? Jag har inget annat grafikkort eller ram-minne.
Citera
2009-01-26, 21:59
Medlem
felsök i denna ordning

minne
nätagg
g-kort
hårddisk
modekort

och som nån sa dom kablarna du har där kan du låta vara okopplade

om inte det funkar så kanske skärmen har gett sig
Citera
2009-01-27, 01:09
Medlem
Citat:

Både AGP och PCI på ett moderkort?
Citera
2009-01-27, 13:25
Bannlyst
Som ni kanske märker kan jag inte så mycket om datorbyggen och så. Nätaggregatet är det där fyrkantiga med fläkten? Processorn då, hur ser den ut?
Citera
2009-01-27, 13:36
Medlem
carbsons avatar
Citat:
pröva med att stoppa i ett annat grafikkort på en ledig PCI-plats eller agp-plats och kolla om det löser sig då.

Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Både AGP och PCI på ett moderkort?

det står eller

Citera
2009-01-27, 13:36
Medlem
FISKISCHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konn
Som ni kanske märker kan jag inte så mycket om datorbyggen och så. Nätaggregatet är det där fyrkantiga med fläkten? Processorn då, hur ser den ut?

processorn sitter under den stora fläkten i mitten, under kylarflänsen. Själva processorn är en fyrkan ca 4x4cm och 2mm tjock.
Citera
2009-01-27, 13:40
Bannlyst
Skulle någon snälling kunna pricka ut de olika sakerna på mina bifogade bilder?

PS: Hur tar man ut ett grafikkort? Jag har skruvat isär skruven men det sitter fortfarande hårt fast.
Citera
2009-01-27, 14:04
Bannlyst
En annan sak: Hur sätter man fast RAM-minnet igen? När jag sätter i det på platsen får jag bara på en klämma, den andra går inte på eftersom klämman jag fick på gör så att hela minnet sitter snett, så minnet blir för högt för den andra klämmans "skåra". Hur gör jag detta?

EDIT: Det löste sig!

En till sak: Nu har jag tagit ut grafikkortet och dammsugit det. Hur vet jag om det är något fel på det?

Om ni tittar på mina bifogade bilder så ser ni ett blått rör. Vad är det? Är processorn under det? Hur får jag bort röret? Hur ser jag om processorn är förstörd?
Senast redigerad av Konn 2009-01-27 kl. 14:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in