2009-01-26, 22:01
Bannlyst
Helmantlade skott är förjävligt att de ska ha!!!
Citera
2009-01-26, 22:04
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa
Ja men dom har ju inte helmantlat längre..
Citera
2009-01-26, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legionvasa

Mig veterligen använder polisen halvmantlad ammunition och det kan man däremot disskutera om det är rätt.
Citera
2009-01-26, 22:06
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Mig veterligen använder polisen halvmantlad ammunition och det kan man däremot disskutera om det är rätt.
ja det är helt rätt, för i annat fall så riskerar du ju att få massa oskyldiga som kan bli skottskadade, nu gör ju kulan skada där den ska..
Citera
2009-01-26, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
ja det är helt rätt, för i annat fall så riskerar du ju att få massa oskyldiga som kan bli skottskadade, nu gör ju kulan skada där den ska..
Det intressanta är väl att ingen oskyldig någonsin blivit skadad av en kula efter en genomskjutning med SIG och helmantlad. Så det är ju inget jätteproblem.
Citera
2009-01-26, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det intressanta är väl att ingen oskyldig någonsin blivit skadad av en kula efter en genomskjutning med SIG och helmantlad. Så det är ju inget jätteproblem.

Då glömmer du rikoschett-risken. Det är den som är farlig också med helmantlade kulor.
Citera
2009-01-26, 22:15
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Och nu med den här halvmantlade kulan så är ju risken ännu mindre att någon oskyldig kommer till skada..
Citera
2009-01-26, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beccasin
Då glömmer du rikoschett-risken. Det är den som är farlig också med helmantlade kulor.
Rikoschettrisken är något högre, men relativt marginellt. Polisledningens enda argument var att minimera risken för en genomskjutning, vilket är intressant eftersom något sådant aldrig hänt.
Citera
2009-01-26, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
Och nu med den här halvmantlade kulan så är ju risken ännu mindre att någon oskyldig kommer till skada..
Det kan du ju berätta för Luleåpolisen, där en polis skulle skjuta ett single shot med MP5:an och råkade peppra ned bland annat ett cykelskjul om jag inte minns fel. Hade någon av kulorna träffat en privatperson hade ju den halvmantlade ammunitionen definitivt gjort att risken för oskyldiga svårt skadade ökat.
Citera
2009-01-26, 22:22
Bannlyst
Jag tycker det är synd han inte han hugga någon av de skjutglada pikè-poliserna i halsen innan han dog (nja inte riktigt men nästan).

Snubben ringer in själv om att han mår dåligt, då rullar kavalleriet in med dragna vapen och avrättar honom, och jag som trodde aktiv dödshjälp var olaglig i Sverige?

-Varför slog dem bara inte en ring runt huset och skickade in tårgasen?
Citera
2009-01-26, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Jag tycker det är synd han inte han hugga någon av de skjutglada pikè-poliserna i halsen innan han dog (nja inte riktigt men nästan).

Snubben ringer in själv om att han mår dåligt, då rullar kavalleriet in med dragna vapen och avrättar honom, och jag som trodde aktiv dödshjälp var olaglig i Sverige?

-Varför slog dem bara inte en ring runt huset och skickade in tårgasen?

Bra fråga!!!

De finns så mycket rädda snut jävlar som inte borde få bära vapen!
Citera
2009-01-26, 22:37
Medlem
Poliserna kan rimligtvis anta att det här scenariot kommer att utspelas sig. Alltså ligger hela ansvaret på dem. Det här ska de kunna göra på ett bättre sätt. Det ligger i deras uppdrag att kunna hantera sådana här situationer.

Vållande till annans död. Grovt fel och riktigt dåligt. Tyvärr kommer det inte bli någon dom för tjänstefel eftersom de egna undersöker men man kan ju hoppas samt att polisen tar det moraliska ansvaret och säger upp sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in