2009-01-30, 03:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Jo, bra gick det iallafall inte. Sen var jag ju inte där och har bara den info som media spridit. Så jag ska väl vara försiktig i min kritik mot polisen. Som jag skrivit tidigare så tror jag knappast att ngn av de närvarande poliserna ville att det skulle sluta som det gjorde, och de mår förmodligen inte speciellt bra idag. Även om de handlade helt rätt.

Nu vet jag inte hur professionell du är och jag säger inte att alla journalister är skojare, men jag är generellt väldigt skeptisk till det som skrivs i tidningarna och visas i tv. Ofta verkar journalisterna vinkla saker och ting som de själva vill. Och ibland rent av ljuga eller iallafall bortse från sanningen. Sen om sanningen (och de inblandade) får lida verkar inte bekymra dem. Värst enligt min (och ganska många andras) åsikt är självklart aftonbladet och expressen. Sorry om det blev lite ot där...
Om du startar en tråd om detta så hänger jag på!
I det här fallet, som i många andra, tror jag inte att någon medvetet gjort fel. Trots det står det i olika tidningar att skjutningen ägt rum i Böste, Simremarken och Gislövs Strandmark.
Det borde inte vara så jävla svårt att kolla på Eniro var vägen ligger. Men på webben ska det gå så snabbt. Dessutom är Bladet och Expressens webbar bemannade med fjuniga fjortisar som har elvamånaders-vikariat.
Så visst blir det fel alldeles för ofta!
Citera
2009-01-30, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Om du startar en tråd om detta så hänger jag på!
I det här fallet, som i många andra, tror jag inte att någon medvetet gjort fel. Trots det står det i olika tidningar att skjutningen ägt rum i Böste, Simremarken och Gislövs Strandmark.
Det borde inte vara så jävla svårt att kolla på Eniro var vägen ligger. Men på webben ska det gå så snabbt. Dessutom är Bladet och Expressens webbar bemannade med fjuniga fjortisar som har elvamånaders-vikariat.
Så visst blir det fel alldeles för ofta!

Haha.. Ja, du verkar ju lite mer vettig än vad de flesta i de tidningarna är iallafall. Bara en sån sak att du inte automatiskt dömer ut polisen tyder ju på att du är bra mer vidsynt än vad de flesta låtsasjournalister på aftonbladet är. Men nu kanske vi inte ska kapa tråden med massa ot.
Citera
2009-01-30, 08:15
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santander
detta är anledningen till att unga kaxiga poliser inte borde anställas borde vara ngn sorts åldergränns och poliser borde genomgå test innan dom anställs så att vi inte får sjutgalna poliser. dom måste ju kunna ha hanterat situationen utan att skjuta honom

1. Vet du hur gamla de inblandade i detta fall är?
2. Känner du till vilka tester som finns, respektive saknas, i utbildningen?
3. Vet du exakt hur det hela avlöpte gällande denna "situation"?

Ja, annat än vad du har läst i Aftonbladet menar jag?
Citera
2009-01-30, 12:46
Bannlyst
Krav-Maga

Polisen skulle klara sig betydligt bättre om hela kåren var tränade i Krav-Maga. Det finns dels för många som inte har fysiken och alldeles för många som väljer utgången destruktivt våld inom polisen. Sen finns det alldeles för många poliser som är rädda. Det är en annan insikt att bära på respekt och det måste vi alla.

På alla sätt tror jag och är övertygad om att, skulle polisen varit tränade i Krav-Maga teknik och använt sig av den så skulle de aldrig behövt dra sina vapen och skjuta. 2 mot en i detta fallet skulle tagit någon sekund, och kniven skulle aldrig ha hunnit användas.

/visst är en del något unga när de gör sin aspirant-del.
/De tester och utvärderingar som polisen har är faktiskt noga utvalda och prioriterade.
Citera
2009-01-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caste
Polisen skulle klara sig betydligt bättre om hela kåren var tränade i Krav-Maga. Det finns dels för många som inte har fysiken och alldeles för många som väljer utgången destruktivt våld inom polisen. Sen finns det alldeles för många poliser som är rädda. Det är en annan insikt att bära på respekt och det måste vi alla.

På alla sätt tror jag och är övertygad om att, skulle polisen varit tränade i Krav-Maga teknik och använt sig av den så skulle de aldrig behövt dra sina vapen och skjuta. 2 mot en i detta fallet skulle tagit någon sekund, och kniven skulle aldrig ha hunnit användas.

/De tester och utvärderingar som polisen har är faktiskt noga utvalda och prioriterade.

Avväpningstekniker används inte för att det är för farligt. Som polis vet man aldrig vad man egentligen möter. Misslyckas du med en avväpningsteknik så kan du ha kniven i halsen sen.
Om du frågar en riktig kampsportsinstruktör så kommer han nog svara att du aldrig ska utmana en knivbeväpnad person om det inte är absolut sista utvägen(och att bemöta med vapen kommer före den).

Att vara polis betyder inte att man ska riskera sitt liv i någon slags duellsituation. Har man ett övertag så skall man använda det.
Citera
2009-01-30, 15:09
Medlem
cavalls avatar
Citat:

det en del verkar glömma bort är att en person med psykiskt funktionshinder inte funkar som alla andra när det har slagit runt.
Citera
2009-01-30, 22:51
Medlem
Citat:

Du överskattar nog krav maga, det är inte en hong kong film vi lever i. Om du gillar kampsport så kanske du tittade på rallarsving när det sändes? Där var det iallfall ett avsnitt där de befann sig i USA och hälsade på ngn combatsnubbe som lärde ut praktiskt självskydd, där man lärde sig att agera mot vapen och knivhot. Hursomhelst så gick hans teknik mot en knivattack ut på att försöka putta bort angriparen och sedan springa. Endast en galning eller idiot försöker avväpna en person med kniv, misslyckas du (vilket du förmodligen gör) så blir du sannolikt allvarligt skadad eller t o m dödad.

Du säger att för många poliser är rädda? Hur tror du själv att du skulle reagera om du befinner dig i ett rum eller i en korridor och det kommer en allvarligt psykiskt sjuk man springande mot dig med en kniv i högsta hugg? Du kanske skulle ställa dig i fighting stance och förbereda dig på att avväpna mannen med din övermänskligt effektiva krav maga? Nej du, torka dig bakom öronen och kom tillbaks sen när du har lite bättre koll på verkligheten.
Citera
2009-01-30, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GSD-protect
Du överskattar nog krav maga, det är inte en hong kong film vi lever i. Om du gillar kampsport så kanske du tittade på rallarsving när det sändes? Där var det iallfall ett avsnitt där de befann sig i USA och hälsade på ngn combatsnubbe som lärde ut praktiskt självskydd, där man lärde sig att agera mot vapen och knivhot. Hursomhelst så gick hans teknik mot en knivattack ut på att försöka putta bort angriparen och sedan springa. Endast en galning eller idiot försöker avväpna en person med kniv, misslyckas du (vilket du förmodligen gör) så blir du sannolikt allvarligt skadad eller t o m dödad.

Du säger att för många poliser är rädda? Hur tror du själv att du skulle reagera om du befinner dig i ett rum eller i en korridor och det kommer en allvarligt psykiskt sjuk man springande mot dig med en kniv i högsta hugg? Du kanske skulle ställa dig i fighting stance och förbereda dig på att avväpna mannen med din övermänskligt effektiva krav maga? Nej du, torka dig bakom öronen och kom tillbaks sen när du har lite bättre koll på verkligheten.
Kommer osökt att tänka på Indiana Jones, där en kung fu-snubbe viftar som fan. Sen skjuter Indy bara ned honom. Har man möjlighet bör man alltid använda ett visst övervåld mot aggressorn. ( Inte politiskt korrekt, men hur jag själv skulle göra.
Har alltid med mig en taktikbatong när jag ska på stökiga ställen. Den säljs på nätet som enbensstativ.
Citera
2009-01-31, 00:46
Medlem
Man kan ju se det såhär:
Mannen va ju friskförklarad av psykvården, alltså åkte polisen hem till en frisk människa. En frisk människa kan ju också ta sina egna beslut. Han beslutade sig för att anfalla polisen och det slutade på ett tråkigt men nödvändigt sätt.
Sen kanske psykvården gjort fel i hans fall men det har ju inte polisen med att göra. Dom får ju inte ut hans journal innan dom åker till honom.
Sen kan man ju tycka att med tanke på vad han gjort tidigare så kanske man skulle ha agerat annorlunda, tex röka ut han med tårgas. Men alla förslag om att använda pepperspray, sköld och liknande är ju livsfarligt för polisen. Man måste komma ihåg att det är ett jobb. Ingen brandman skulle springa in i ett helt övertänt hus.
Citera
2009-01-31, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skiithal
Man kan ju se det såhär:
Mannen va ju friskförklarad av psykvården, alltså åkte polisen hem till en frisk människa. En frisk människa kan ju också ta sina egna beslut. Han beslutade sig för att anfalla polisen och det slutade på ett tråkigt men nödvändigt sätt.
Sen kanske psykvården gjort fel i hans fall men det har ju inte polisen med att göra. Dom får ju inte ut hans journal innan dom åker till honom.
Sen kan man ju tycka att med tanke på vad han gjort tidigare så kanske man skulle ha agerat annorlunda, tex röka ut han med tårgas. Men alla förslag om att använda pepperspray, sköld och liknande är ju livsfarligt för polisen. Man måste komma ihåg att det är ett jobb. Ingen brandman skulle springa in i ett helt övertänt hus.

Att psykvården hade friskförklarat honom tror jag polisen sket högaktningsfullt i. Polisen är knappast så naiva att de skulle grunda sin bedömning på en sådan sak, så det tror jag inte för ett ögonblick på. De hade ju tidigare erfarenhet av honom och därför räknade man uppenbarligen med att han kunde vara farlig.
Citera
2009-01-31, 01:27
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Polisen skulle klara sig betydligt bättre om hela kåren var tränade i Krav-Maga.

Det tror jag inte. Säkerhet bygger på övertag och att börja brottas i hallen är ingen bra idé.

Det är visserligen många poliser som tränar Krav Maga. Ingen av dem skulle använda det i en situation som denna däremot. Har gärningsmannen kniv så står polisen ett steg högre i våldstrappan.

Vad jag vet var det två piketpoliser som gick in i huset. De har den bästa träningen som finns i Sverige för att göra detta.
Citera
2009-01-31, 02:37
Medlem
santanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
1. Vet du hur gamla de inblandade i detta fall är?
2. Känner du till vilka tester som finns, respektive saknas, i utbildningen?
3. Vet du exakt hur det hela avlöpte gällande denna "situation"?

Ja, annat än vad du har läst i Aftonbladet menar jag?
kan säga såhär 1= nej vet inte hur gammla dom var men menar detta generelt. 2= nej inte exakt men vet att dom inte genomgår särskilt hårda gallringar när det kommer till hur dom är som personer. 3= vet ungefär vad media säger men dom måste ju kuna ha hanterat det som hände utan att skjuta honom på ett eller annat sätt....tycker det verkar som om dom skötte detta lite halv slavrigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in