2009-01-31, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santander
3= vet ungefär vad media säger men dom måste ju kuna ha hanterat det som hände utan att skjuta honom på ett eller annat sätt....tycker det verkar som om dom skötte detta lite halv slavrigt

Om polisen måste kunna hantera allt utan att skjuta folk, varför har de då skjutvapen?
Citera
2009-01-31, 03:48
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiithal
Man kan ju se det såhär:
Mannen va ju friskförklarad av psykvården, alltså åkte polisen hem till en frisk människa. En frisk människa kan ju också ta sina egna beslut. Han beslutade sig för att anfalla polisen och det slutade på ett tråkigt men nödvändigt sätt.
Sen kanske psykvården gjort fel i hans fall men det har ju inte polisen med att göra. Dom får ju inte ut hans journal innan dom åker till honom.
Sen kan man ju tycka att med tanke på vad han gjort tidigare så kanske man skulle ha agerat annorlunda, tex röka ut han med tårgas. Men alla förslag om att använda pepperspray, sköld och liknande är ju livsfarligt för polisen. Man måste komma ihåg att det är ett jobb. Ingen brandman skulle springa in i ett helt övertänt hus.
Varifrån får du uppgiften om att han var friskförklarad?
Hans syskon säger ju att han hade permis:
Citat:
Ängelholmstrakten, har tre syskon. De fick beskedet om broderns död tidigt i morse,
- Vi är givetvis ledsna. Men känner också stark ilska. Vår bror var i psykisk obalans och var på permisson från psyket över helgen, säger den två år äldre systern.
- Han brukade ringa SOS Alarm och hota att ta livet av sig. Samtalet var ett rop på hjälp.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1445029/syskonen-det-har-ar-mord

Sen kan man ju undra varför han hade permission över huvud taget när han mådde så dåligt och störde grannar, ringde SOS så ofta. Det låter inte som en bra idé.
Citera
2009-01-31, 08:44
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santander
kan säga såhär 1= nej vet inte hur gammla dom var men menar detta generelt. 2= nej inte exakt men vet att dom inte genomgår särskilt hårda gallringar när det kommer till hur dom är som personer. 3= vet ungefär vad media säger men dom måste ju kuna ha hanterat det som hände utan att skjuta honom på ett eller annat sätt....tycker det verkar som om dom skötte detta lite halv slavrigt
OK, då har du alltså generell fakta om åldersfördelningen? Berätta gärna mer och lägg upp nån länk kanske?

OK hur/vad vet du gällande gallringarna? Jag vill inte trycka till dig utan är ärligt intresserad.

Varför "måste" de ha kunnat göra det bättre? De har ju varit där otaliga gånger tidigare och klarat av det så det kan ju ha varit något i mannens agerande som tvingade fram detta denna gång och det kan då ha varit, mer eller mindre, oundvikligt. Egentligen vet ju ingen av oss exakt vad som hände...
Citera
2009-01-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Varifrån får du uppgiften om att han var friskförklarad?
Hans syskon säger ju att han hade permis:

http://www.kvp.se/nyheter/1.1445029/syskonen-det-har-ar-mord

Sen kan man ju undra varför han hade permission över huvud taget när han mådde så dåligt och störde grannar, ringde SOS så ofta. Det låter inte som en bra idé.

Precis, han kanske inte var frisk men tillräckligt för att få permis enligt psykvården.
Citera
2009-02-01, 18:11
Medlem
dinglebos avatar
Min bild av vad som skett är:
1: förvirrad känd psykgubbe ringer sos i psykotiskt tillstånd.
2: polis åker till honom i okänt syfte.
3: rekning på plats (smyger fram till köksfönster och tittar in) ger att gubben leker med knivar sittandes i köket.
4: polis försöker smyga sig in i huset genom ytterdörr men blir upptäckta i farstun.
5: polis och psyksjuk gubbe får panik, 3 skott avlossas från polis, ett i benet, ett i bålen, ett missar (utlösande vådaskott?), ett av skotten omedelbart dödande, kroppspulsåder antar jag.
6: debriefing, snacka ihop historia så ingen åker på tjänstefel, dvs ingen såg något utom de två direkt inblandade (poliserna).

stämmer detta ?
Citera
2009-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
OK, då har du alltså generell fakta om åldersfördelningen? Berätta gärna mer och lägg upp nån länk kanske?

OK hur/vad vet du gällande gallringarna? Jag vill inte trycka till dig utan är ärligt intresserad.

Varför "måste" de ha kunnat göra det bättre? De har ju varit där otaliga gånger tidigare och klarat av det så det kan ju ha varit något i mannens agerande som tvingade fram detta denna gång och det kan då ha varit, mer eller mindre, oundvikligt. Egentligen vet ju ingen av oss exakt vad som hände...

Angående testerna till PHS. Minimiålder är 20 år för att kunna söka till Polishögskolan, utöver det måste man inneha B-körkort samt uppfylla vissa obligatoriska krav (http://www.polisen.se/inter/nodeid=11479743&pageversion=1.jsp).

Första steget är svenskaprovet samt inledande samtal. Klarar man sig vidare därifrån får man göra fystesterna. Steg tre är CT-testerna (intervju, psykologisk undersökning, läkarundersökning osv.), som är den viktigaste biten i ansökningsstegen. Sista steget är själva antagningen.

Det är ganska stor konkurrens, senast sökte över 7000 personer till PHS och utav dem var det ca 870 personer som blev antagna (minns inte exakta siffran, finns på polisens hemsida om du är intresserad av exakt info).

Om jag inte minns helt fel ligger snittåldern någonstans runt 25, rätta mig gärna om jag har fel. Tagit ur minnet (google är säkert behjälpligt annars..)

Hoppas det klarnade lite..
Citera
2009-02-01, 20:28
Medlem
4283s avatar
Är det bekräftat att det är Sällströms pappa?
Citera
2009-02-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4283
Är det bekräftat att det är Sällströms pappa?

Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Johanna Sällströms pappa heter R**, bor inte så långt från Vänern och vad jag vet lever han.

Enligt Smålandtintin är det INTE Johannas far Roy Sällström saken gäller. Och S-tintin brukar ha ordning på sina prylar...
Citera
2009-02-01, 20:54
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvandraren
Enligt Smålandtintin är det INTE Johannas far Roy Sällström saken gäller. Och S-tintin brukar ha ordning på sina prylar...
Okej, tack för infon. Skulle vara rätt tragiskt om det stämde. Nog för att jag förstår om han blev psyksjuk efter detta.

Lite OT:
Smålandstintin; Har du någon koll på om R. Sällström blev det?
Citera
2009-02-01, 22:28
Bannlyst
Missförstånd, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Avväpningstekniker används inte för att det är för farligt. Som polis vet man aldrig vad man egentligen möter. Misslyckas du med en avväpningsteknik så kan du ha kniven i halsen sen.
Om du frågar en riktig kampsportsinstruktör så kommer han nog svara att du aldrig ska utmana en knivbeväpnad person om det inte är absolut sista utvägen(och att bemöta med vapen kommer före den).

Att vara polis betyder inte att man ska riskera sitt liv i någon slags duellsituation. Har man ett övertag så skall man använda det.

Nu menar ju jag att om situationen är den att de står i hallen och mannen i fråga möter upp med kniv. Självklart så tränas vi på att bättre fly än illa fäkta i Krav-Maga.

Det handlar inte om Hong-Kong action. Många verkar ha väldigt lätt för att snabbt, alldeles för snabbt dra sina slutsattser om saker och ting här.

Och till en annans inlägg. Jo, jag har bl a mött en galning med matkniv i handen i korridoren på låst avdelning t o m.
Citera
2009-02-02, 00:41
Medlem
Bronkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skiithal
Man kan ju se det såhär:
Mannen va ju friskförklarad av psykvården, alltså åkte polisen hem till en frisk människa. En frisk människa kan ju också ta sina egna beslut. Han beslutade sig för att anfalla polisen och det slutade på ett tråkigt men nödvändigt sätt.
Sen kanske psykvården gjort fel i hans fall men det har ju inte polisen med att göra. Dom får ju inte ut hans journal innan dom åker till honom.
Sen kan man ju tycka att med tanke på vad han gjort tidigare så kanske man skulle ha agerat annorlunda, tex röka ut han med tårgas. Men alla förslag om att använda pepperspray, sköld och liknande är ju livsfarligt för polisen. Man måste komma ihåg att det är ett jobb. Ingen brandman skulle springa in i ett helt övertänt hus.

anfalla polisen... poliser är utbilade för att möta "anfallande" människor. Och ett av sätten är att backa undan och försöka lugna "offret".

och du säger "men nödvändigt sätt". är du dum i hela jävla huvudet eller tror du att du bor i USA?

motivera gärna varför det är nödvändigt att skjuta en människa som springer mot dig med kniv när du är polis i Sverige, om han nu ens sprang?

Man måste inte skjuta folk som har kniv. även om man är polis. Man kan backa undan och springa om så är och skjuta varningsskott och använda grepp man lär sig under utbildningen.

Polisens uppgift är inte att stå kvar och skjuta folk som är sjuka eller inte (det vet dom inte när det händer).

Polisen skulle ha backat,sprungit om så är, eller skjutit varningsskott. och kallat på förstärkning.

Det är bara dåligt att poliser i tjänst har vapen, och jag lutar mig mot norges polis, som haft 3 dödsskjutningar per år, medan sverige ligger på 20.

Norska polismän backar och kallar på vapen assistans, eller tar fighter såsom dom lärt sig.

Svenska poliser vill inte ens vara poliser om dom inte får pistol.

Är nån artikel på dn om det.

Synd att vi har så många poliser som ser jobbet som en kukförlängare.
Citera
2009-02-02, 00:46
Medlem
Bronkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Om polisen måste kunna hantera allt utan att skjuta folk, varför har de då skjutvapen?

idiot.

jag hoppas du förstår själv hur jävla korkad din kommentar är. TÄNK!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in