2009-02-02, 02:37
Bannlyst
Återigen ett mord signerat Sveriges mest korrumperade myndighet.
Bra jobbat snutjävlar.
Citera
2009-02-02, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
anfalla polisen... poliser är utbilade för att möta "anfallande" människor. Och ett av sätten är att backa undan och försöka lugna "offret".

och du säger "men nödvändigt sätt". är du dum i hela jävla huvudet eller tror du att du bor i USA?

motivera gärna varför det är nödvändigt att skjuta en människa som springer mot dig med kniv när du är polis i Sverige, om han nu ens sprang?

Man måste inte skjuta folk som har kniv. även om man är polis. Man kan backa undan och springa om så är och skjuta varningsskott och använda grepp man lär sig under utbildningen.

Polisens uppgift är inte att stå kvar och skjuta folk som är sjuka eller inte (det vet dom inte när det händer).

Polisen skulle ha backat,sprungit om så är, eller skjutit varningsskott. och kallat på förstärkning.

Det är bara dåligt att poliser i tjänst har vapen, och jag lutar mig mot norges polis, som haft 3 dödsskjutningar per år, medan sverige ligger på 20.

Norska polismän backar och kallar på vapen assistans, eller tar fighter såsom dom lärt sig.

Svenska poliser vill inte ens vara poliser om dom inte får pistol.

Är nån artikel på dn om det.

Synd att vi har så många poliser som ser jobbet som en kukförlängare.

Om herr skrivbordsgeneral tar en kompis och plastkniv så kan han gå ut och låta kompisen rusa på honom från fem meter eller så. Sen kan vi se om du lyckas vända och springa därifrån. Jag har provat, och det är näst intill omöjligt om det är en normalsnabb person du möter. Om du dessutom står inomhus så minskar chanserna ännu mer.
Men naturligtvis vet du alltid bäst, så du kanske borde ta och utbilda resten av Sverige.

Idiot är jag dock inte, tycker att det verkar vara du som har en ganska snäv och förutbestämd bild av saker och ting. Varje ihjälskjuten människa i samhället är ett misslyckande, men det är inte automatiskt polisens fel. Och eftersom du antagligen inte vet mer än någon annan här inne så bör du kanske ta det lite lugnt innan du fördömer.

Vi vet hur många gånger norsk polis skjutit ihjäl någon. Vi vet dock inte hur många gånger norsk polis skadats för att de inte varit beväpnade, hur många gånger de gjor för sin egen del livsfarliga ingripanden eller har tvingats låta livsfarliga människor gå okontrollerade till förstärkning anlänt.
Citera
2009-02-02, 17:25
Medlem
Citat:
anfalla polisen... poliser är utbilade för att möta "anfallande" människor. Och ett av sätten är att backa undan och försöka lugna "offret".

och du säger "men nödvändigt sätt". är du dum i hela jävla huvudet eller tror du att du bor i USA?

motivera gärna varför det är nödvändigt att skjuta en människa som springer mot dig med kniv när du är polis i Sverige, om han nu ens sprang?

Man måste inte skjuta folk som har kniv. även om man är polis. Man kan backa undan och springa om så är och skjuta varningsskott och använda grepp man lär sig under utbildningen.

Polisens uppgift är inte att stå kvar och skjuta folk som är sjuka eller inte (det vet dom inte när det händer).

Polisen skulle ha backat,sprungit om så är, eller skjutit varningsskott. och kallat på förstärkning.

Det är bara dåligt att poliser i tjänst har vapen, och jag lutar mig mot norges polis, som haft 3 dödsskjutningar per år, medan sverige ligger på 20.

Norska polismän backar och kallar på vapen assistans, eller tar fighter såsom dom lärt sig.

Svenska poliser vill inte ens vara poliser om dom inte får pistol.

Är nån artikel på dn om det.

Polisen är utbildade på att bemöta anfallande människor? Ja, och om den personen har kniv och polisen gör bedömningen (som görs i ett mycket stressat läge på ngn tiondels sekund) att de inte har möjlighet att backa undan så ska de dra vapen och skjuta, först varningsskott och sedan verkanseld. Men ibland kanske de inte ens har tid och möjlighet (beroende på var de befinner sig) att skjuta varningsskott. Enligt polisens träning så ska de alltid sträva efter att ligga över gärningsmannen i våldstrappan, detta för att kunna freda sig. Dvs kniv - pistol. Och det är inte alltid så lätt att vända om och springa därifrån, särskilt inte om man är inomhus.

Du tycker att det är dåligt att polisen har vapen? Ja, men du jobbar ju inte som polis och sannolikt inte heller som ordningsvakt eller liknande så du vet ju inte hur det är. Då är det lätt att yttra sig.

20 dödsskjutningar per år i Sverige??? Skojar du med oss eller? Det är inte ngn actionfilm vi lever i. Ska du vara trovärdig så är det bra om du har någon som helst förankring i verkligheten. Och det verkar du uppenbarligen inte ha. Polisen skjuter ungefär 30 gånger per år, varav i genomsnitt 1 person per år avlider som följd av skjutningen.

Att polisen i Norge skjuter mer sällan kan ju bero på flera anledningar, för det första bär de ju inte vapen i normala fall. Deras kriminalitet kanske inte är lika omfattande och generellt sett lika grov (detta är inget jag vet ngt om, men det måste tas med i bedömningen) som i Sverige. Sen vet jag inte hur statistiken ser ut över skadade och avlidna norska poliser. Dessutom är det bra mycket färre invånare i Norge än i Sverige, vilket naturligtvis leder till färre incidenter.
Citera
2009-02-02, 19:49
Medlem
Citat:

Synd att vi har så många människor i Sverige med noll verklighetsuppfattning.
Citera
2009-02-02, 20:47
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
Synd att vi har så många människor i Sverige med noll verklighetsuppfattning.

Tillägnar du dig själv det? Självklart finns det as till poliser, det finns as överallt, fast inom polisen finns ofta de mest präktiga asen tyvärr.
Citera
2009-02-02, 20:52
Bannlyst
Finns det bild på gubben som blev skjuten? nån som har länk?
Citera
2009-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Tillägnar du dig själv det? Självklart finns det as till poliser, det finns as överallt, fast inom polisen finns ofta de mest präktiga asen tyvärr.

Jag tänkte mer på hans inlägg om hur man som polis i Sverige inte ska behöva skjuta en knivman i ett sådant läge som var fallet i Trelleborg. Att man istället ska använda grepp och försvarstekniker alternativt fly undan och skjuta varningsskott i ett läge där en psyksjuk man med kniv kommer springandes ett par meter ifrån en! Tror man att det är lätt att bara slå bort en kniv i ett sådant läge bara för att man är polistutbildad har man noll verklighetsuppfattning! Ett ynka misstag och du ligger blödandes på golvet på grund av att det anses inte vara PK att skjuta ett psykfall som anfaller en polis med kniv!

Hade jag varit i ett sådant läge hade det varit skjut först och fråga sen som hade gällt. Och jag tror det samma hade gällt för de flesta. Det kallas överlevnadsinstinkt!

Angående att polisen i Norge inte har pistol; hade jag varit polis i Sverige hade jag slutat mitt jobb om polisen blivit fråntagna sina tjänstevapen. Och nej, jag är inte vapenkåt, det handlar om personlig säkerhet.
Citera
2009-02-04, 09:20
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Fakta på det? Rent teoretiskt skulle ju lika många bagare kunna var prakt-as, eller?

Intressant att väldigt många av de som ogillar polis i väldigt hög grad har varit i klammeri med rättvisan.

Mer intressant är att såååå många har alternativa lösningar på hur man ska ta hand om rabiata psykfall. Varför inte då starta utbildning, göra en bra affärsidé av det och tjäna pengar och/eller rent utan satsa på att bli polis och visa hur en bra/snäll/o-asig polis skall vara.

Bara ett par tankar...
Citera
2009-02-04, 10:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Intressant att väldigt många av de som ogillar polis i väldigt hög grad har varit i klammeri med rättvisan.

Håller fullständigt med dig.

Ni som inte varit utsatta för angrepp med fara för ert egna liv i trånga utrymmen kan inte kommentera detta. Vi pratar om beslut som ska tas på betydligt mindre tid det tar för er att läsa den här texten.

Det kan inte vara så svårt att förstå.
Citera
2009-02-04, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Håller fullständigt med dig.

Ni som inte varit utsatta för angrepp med fara för ert egna liv i trånga utrymmen kan inte kommentera detta. Vi pratar om beslut som ska tas på betydligt mindre tid det tar för er att läsa den här texten.

Det kan inte vara så svårt att förstå.
Vill påminna vad Arkie skrev om det så kallade nödvärnsdraget:
Citat:
Från 7 meter skall man inom 3sekunder dra vapnet, göra mantel rörelse och träffa i cirkeln på en 1/3 figur (tror jag). Man gör detta 5ggr och skall ha minst 4 i cirkeln, en får vara utanför cirkeln men skall sitta i tavlan.
Skillnaden är att denna figur är ersatt av en bindgalen person med två knivar.
Tragisk men förståelig utgång av händelsen.
Citera
2009-02-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vill påminna vad Arkie skrev om det så kallade nödvärnsdraget:

Skillnaden är att denna figur är ersatt av en bindgalen person med två knivar.
Tragisk men förståelig utgång av händelsen.

En bindgalen person med två knivar som försöker så gott han kan ta livet av en! Tro fan att man skjuter!

Konstig diskussion egentligen. Att det var ett felbeslut att gå in och att man borde agerat på ett annat sätt från början med denna psyksjuka man är en nödvändig diskussion för att förbättra polisens arbete. Att polismännen sköt i det läget dem var i, det är däremot en väldigt konstig diskussion. Att något så uppenbart kan bli så svårt att förstå.
Citera
2009-02-04, 20:01
Medlem
Det skulle vara intressant om någon skrev lite om vad den skjutne var för någon och hur han levde.

I tråden har det ju beskrivits att han har varit inskriven på psyk och gång efter gång när han haft permis från psyk har det slutat med bråk, hot och polishämtningar.

Det är inte förutan att man får lite missbruksvibbar av dessa beskrivningar. En person som är ganska ok när han lämnar psyk för att sedan spela över efter ett par dagar hemma.

Nästan så man börjar tro att många nuförtiden sätter likhetstecken mellan missbrukare och psyksjuk. Polisen försöker lämpa över ansvaret för de psyksjuka-missbrukarn på psyket och psyket försöker bli av med dem till polisen. Här på Gotland har polisen kritiserat psykvården för att den inte tar in folk som är påtända/påverkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in