Citat:
Ursprungligen postat av Bronkz
anfalla polisen... poliser är utbilade för att möta "anfallande" människor. Och ett av sätten är att backa undan och försöka lugna "offret".
och du säger "men nödvändigt sätt". är du dum i hela jävla huvudet eller tror du att du bor i USA?
motivera gärna varför det är nödvändigt att skjuta en människa som springer mot dig med kniv när du är polis i Sverige, om han nu ens sprang?
Man måste inte skjuta folk som har kniv. även om man är polis. Man kan backa undan och springa om så är och skjuta varningsskott och använda grepp man lär sig under utbildningen.
Polisens uppgift är inte att stå kvar och skjuta folk som är sjuka eller inte (det vet dom inte när det händer).
Polisen skulle ha backat,sprungit om så är, eller skjutit varningsskott. och kallat på förstärkning.
Det är bara dåligt att poliser i tjänst har vapen, och jag lutar mig mot norges polis, som haft 3 dödsskjutningar per år, medan sverige ligger på 20.
Norska polismän backar och kallar på vapen assistans, eller tar fighter såsom dom lärt sig.
Svenska poliser vill inte ens vara poliser om dom inte får pistol.
Är nån artikel på dn om det.
Synd att vi har så många poliser som ser jobbet som en kukförlängare.
Polisen är utbildade på att bemöta anfallande människor? Ja, och om den personen har kniv och polisen gör bedömningen (som görs i ett mycket stressat läge på ngn tiondels sekund) att de inte har möjlighet att backa undan så ska de dra vapen och skjuta, först varningsskott och sedan verkanseld. Men ibland kanske de inte ens har tid och möjlighet (beroende på var de befinner sig) att skjuta varningsskott. Enligt polisens träning så ska de alltid sträva efter att ligga över gärningsmannen i våldstrappan, detta för att kunna freda sig. Dvs kniv - pistol. Och det är inte alltid så lätt att vända om och springa därifrån, särskilt inte om man är inomhus.
Du tycker att det är dåligt att polisen har vapen? Ja, men du jobbar ju inte som polis och sannolikt inte heller som ordningsvakt eller liknande så du vet ju inte hur det är. Då är det lätt att yttra sig.
20 dödsskjutningar per år i Sverige???

Skojar du med oss eller? Det är inte ngn actionfilm vi lever i. Ska du vara trovärdig så är det bra om du har någon som helst förankring i verkligheten. Och det verkar du uppenbarligen inte ha. Polisen skjuter ungefär 30 gånger per år, varav i genomsnitt
1 person per år avlider som följd av skjutningen.
Att polisen i Norge skjuter mer sällan kan ju bero på flera anledningar, för det första bär de ju inte vapen i normala fall. Deras kriminalitet kanske inte är lika omfattande och generellt sett lika grov (detta är inget jag vet ngt om, men det måste tas med i bedömningen) som i Sverige. Sen vet jag inte hur statistiken ser ut över skadade och avlidna norska poliser. Dessutom är det bra mycket färre invånare i Norge än i Sverige, vilket naturligtvis leder till färre incidenter.