• 1
  • 2
2009-01-25, 20:38
Medlem
club01s avatar
Är det fler än jag som har väldigt svårt att få den där extrema lusten att fotografera under vinterhalvåret?
Själv så hatar jag vintern. Finns absolut inget värre enligt mig. Fult, kallt, halt, otrevlig natur mm. Det har så klart satt spår i min fantasi och jag har väldigt svårt att hitta motiv utomhus och i naturen. Funkar ju såklart lika bra om man fotograferar personer eller inomhus men jag har ändå problem att plocka fram kameran.

Så är det fler än jag som känner lika? Sitter någon på nått bra tips för vinterfotografering? Eller är det bara att vänta tills våren för mig och fota som en tok tills nästa vinter? Någon som har några tips på nått som är speciellt fint under vintern kanske?
//Club01
Citera
2009-01-25, 20:50
Medlem
Santa Clauss avatar
Nej nej!

Hur trevligt som helllst ju. Snötäckta träd, blanka sjöisar, kristallklara soluppgångar om det vart ordentligt kallt.

Såna skillnader mot sommaren.
http://pici.se/pictures/tFqklnzoO.jpg
Lite HDR på en hyffsad vinterbild är alltid trevligt.
Citera
2009-01-25, 21:01
Medlem
club01s avatar
Ja där är problemet:P Jag har helt klart se fina bilder under vinter. Hittar ofta fina bilder. Har bara extrema problem att få egen inspiration.
Men det där var bra. Posta era fina vinterbilder så kan alla som har problem under vintern få lite tips kanske? Eller hör det till fototrådarna som redan finns?
Citera
2009-01-25, 21:11
Medlem
Trafikljuss avatar
www.fotosidan.se

www.onexposure.com

Finns fler ställe med fina bilder som du kan hämta inspiration från
Senast redigerad av Trafikljus 2009-01-25 kl. 21:15.
Citera
2009-01-25, 21:23
Medlem
El Pulgos avatar
Du kan alltid dra ut på stan och fotografera folk, tro det eller ej så är folk utomhus ibland även på vintern. Annars är det ju som ovanstående sa soft med en frusen sjö, damm och jag tycker man kan få jävligt stämningsfulla bilder när träden är döda.
Citera
2009-01-25, 21:35
Medlem
Santa Clauss avatar
En hyftig efekt som uppstår om det är dimma, eller lätt snöfall ute är att korten blir typ svartvita, men i färg. Ni fattar.

Har tyvärr inga exempel på mig nu, men det är rätt nice.
Citera
2009-01-25, 22:40
Medlem
503s avatar
Om vi pratar om landskapsfotografering och motsv. så är det väl inte så värst skoj om det inte ligger någon snö ute.
När alla färger är borta så har jag svårt att motivera mig till att plåta naturen.

Men det finns ju annat man kan fota då.
Gatufotografering tex. , för dem som sysslar med det.
Arkitektur och annat går ju också bra.

Men så finns det ju två problem med att fota när det är kallt (som man förvisso kan kringgå ganska enkelt):
1) Batteritiderna blir sämre i kyla
2) Det är lätt hänt att man får kondens i kameran om man plockar in den i värmen efter att ha varit ute.
Det kan man dock undvika genom att helt enkelt låta kameran "tina" i väskan innan man packar upp.
Citera
2009-01-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Om vi pratar om landskapsfotografering och motsv. så är det väl inte så värst skoj om det inte ligger någon snö ute.
När alla färger är borta så har jag svårt att motivera mig till att plåta naturen.

Men det finns ju annat man kan fota då.
Gatufotografering tex. , för dem som sysslar med det.
Arkitektur och annat går ju också bra.

Men så finns det ju två problem med att fota när det är kallt (som man förvisso kan kringgå ganska enkelt):
1) Batteritiderna blir sämre i kyla
2) Det är lätt hänt att man får kondens i kameran om man plockar in den i värmen efter att ha varit ute.
Det kan man dock undvika genom att helt enkelt låta kameran "tina" i väskan innan man packar upp.
Det går att ta landskapsbilder även utan snö men det blir lite mer höstkänsla än vinterkänsla. Den här kommer från idag och du får ursäkta vinjetteringen. Den såg bättre ut i större format. Jag skall åtgärda det vid senare tillfälle.
http://i16.photobucket.com/albums/b2...small-4664.jpg
Sen går det ju alltid att jaga övervintrande fågel. Småfågel är väldigt tacksamt att fota så här års om man hänger ut en talgboll. Med lite tålamod kan man även komma rätt nära så länge man mutar med mat.
Citera
2009-01-25, 23:08
Medlem
club01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Det går att ta landskapsbilder även utan snö men det blir lite mer höstkänsla än vinterkänsla. Den här kommer från idag och du får ursäkta vinjetteringen. Den såg bättre ut i större format. Jag skall åtgärda det vid senare tillfälle.
Sen går det ju alltid att jaga övervintrande fågel. Småfågel är väldigt tacksamt att fota så här års om man hänger ut en talgboll. Med lite tålamod kan man även komma rätt nära så länge man mutar med mat.

Fan, trevliga bilder folk får till även fast det är tråkig miljö.
Men du gav mig en ide där faktiskt. Att jag inte tänkt på fåglar. Eller jag har ju försökt mig på fåglar i trädgården ett par gånger även fast naturen är lite tråkig. Men jag kom på änder när du sa övervintrande fåglar. Blir att ta med sig lite bröd till ån här i närheten i helgen och se vad man kan komma fram till tror jag.
Även arkitektur ska jag kanske ge en liten chans. Finns dock inte så mycket trevliga hus i närheten. Mer modernt och det fattar inte mig tycke. Finns dock ett par skönheter som jag har spanat lite på men som jag inte gett mig på för jag tycker mig inte ha kunskapen för just arkitektur nå vidare. Får kanske ge det en chans ändå. Är ju bara en glad hobbyfotograf.

Några tips när man fotograferar änder kanske? Kan tänka mig att mitt 18-200mm är det som får sitta på. Kanske inte det ljusstarkaste med sina 3.5-6.3 men när man fotar fåglar får jag en känsla av att jag behöver lite tele.
//Club01
Citera
2009-01-25, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av club01
Fan, trevliga bilder folk får till även fast det är tråkig miljö.
Men du gav mig en ide där faktiskt. Att jag inte tänkt på fåglar. Eller jag har ju försökt mig på fåglar i trädgården ett par gånger även fast naturen är lite tråkig. Men jag kom på änder när du sa övervintrande fåglar. Blir att ta med sig lite bröd till ån här i närheten i helgen och se vad man kan komma fram till tror jag.
Även arkitektur ska jag kanske ge en liten chans. Finns dock inte så mycket trevliga hus i närheten. Mer modernt och det fattar inte mig tycke. Finns dock ett par skönheter som jag har spanat lite på men som jag inte gett mig på för jag tycker mig inte ha kunskapen för just arkitektur nå vidare. Får kanske ge det en chans ändå. Är ju bara en glad hobbyfotograf.

Några tips när man fotograferar änder kanske? Kan tänka mig att mitt 18-200mm är det som får sitta på. Kanske inte det ljusstarkaste med sina 3.5-6.3 men när man fotar fåglar får jag en känsla av att jag behöver lite tele.
//Club01
Gräsänder äter ofta ur handen på dig så man behöver inte så mycket till tele för det. Annars är det bara att slänga ut brödet på marken och lägga sig på lur. Jag hade försökte lägga mig lågt då det är svårt att få bra kort på ryggen av fåglarna. Sen är en bra grundregel när man tar kort på djur att man alltid ska få ögonen i fokus.
När man skall fota andra skyggare fåglar vill man ha så mycket tele man kan få tag på. Mitt trogna 70-300 räcker inte långt har jag märkt. Inte ens de oskygga berguvarna på jobbet är stora nog för det och då har jag kommit närmare än vad var bekvämt. Man är inte kaxig när 70cm rovfågel stirrar en i ögonen med en blick som säger hit men inte längre.
Citera
2009-01-25, 23:37
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu

Jojo, det är klart att det går.
Det jag skrev var bara att jag själv kan ha lite svårt för att motivera mig när naturen framstår som alldeles grådassig och trist.

Gillade bilden för övrigt.
Citera
2009-01-26, 00:48
Medlem
Farbror Sallads avatar
Det enda problemet med vintern rent fotomässigt är att det är så in i helvete mörkt. Mörkt när man går till jobbet och mörkt när man går hem. Men på helgen är det bara att masa sig ut. Att det är grått och trist är inget som automatiskt ger dåliga bilder. Jag tycker nästan tvärtom; att solsken är helt värdelöst att fotografera i. Det blir bara "vykort" av allt.

En liten bild från i eftermiddags: http://i221.photobucket.com/albums/d...d/DSC_3345.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in