Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Gräsänder äter ofta ur handen på dig så man behöver inte så mycket till tele för det. Annars är det bara att slänga ut brödet på marken och lägga sig på lur. Jag hade försökte lägga mig lågt då det är svårt att få bra kort på ryggen av fåglarna. Sen är en bra grundregel när man tar kort på djur att man alltid ska få ögonen i fokus.
När man skall fota andra skyggare fåglar vill man ha så mycket tele man kan få tag på. Mitt trogna 70-300 räcker inte långt har jag märkt. Inte ens de oskygga berguvarna på jobbet är stora nog för det och då har jag kommit närmare än vad var bekvämt. Man är inte kaxig när 70cm rovfågel stirrar en i ögonen med en blick som säger hit men inte längre.
Så dom är inte skygga för människor då? Var väldigt länge sen jag var i närheten av änder så jag kommer inte riktigt ihåg hur dom beter sig. Men vad jag kan minnas så va dom rätt så nippriga av sig och så fort dom fick tag i maten så flög dom iväg i en väldans fart?
Men man kanske ska lägga ut ett lager med mat en bit bort sen lägga sig och lura lite på dom en bit från maten. Blir ju väldigt svårt att mata och ta kort samtidigt.
Fler tips uppskattas. Finns det mycket ekorrar ute nu såhär under vintern? Har alltid varit lite intresserad av att hitta en sån liten krabat. Eller är det bara av ren slump man får ett kort på en sån? Tänkte om det fanns några speciella metoder för att locka fram dom eller platser där dom trivs.
//Club01