Citat:
Ursprungligen postat av Kapla
Ur ett fysiologiskt perspektiv så är de i regel svårt att skilja "sann" lycka från "falsk" lycka. Men inte ur ett moralistiskt perspektiv. Det är ju handlingen som avgör, det som händer i hjärnan är via redan existerande neurala system. Om man förutsätter att sann lycka är socialt grundad kan ju droger vara sann lycka till den punkt där ett missbruk sätter in och det börjar handla om någon form av personligt tvång.
Eftersom lycka för mig är mer än fysiologin som försiggår i skallen under särskilda förhållanden, så kan jag inte räkna droger som "sann" lycka. Lycka för mig innebär no-strings-attached, känslan ska komma av sig själv och inte vara framtvingad. Jag är säker på att du förstår vad jag menar.
Däremot kanske man kan höja lyckan under socialt umgänge genom drogpåverkan. Men då känns det som att ta den enkla vägen, på något vis. Som en kompis sa, folk stannar sällan upp och frågar
varför folk
tar droger. Hursomhelst så anar jag att TS är inne på raka motsatsen - kan man vara lycklig utan socialt umgänge? Ens med droger?
Jag säger nej.