• 4
  • 5
2009-02-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Hittar sig själv, glömmer bort sig själv. Kanske, fast vilka skulle argumenten vara? Känns som att man kan använda samma argument som man använder när man säger att man är sitt "riktiga" jag i social kontext som man även skulle säga om man säger att man är sitt riktiga jag utanför social kontext. Egentligen är det nog inte så djupt, den enda som vet man är är en själv. Och då är man genuint lycklig i alla lägen. Eller är det insikten om hur det står till som gör en lycklig, i sådana fall hur?

Sen kan man undra om det verkligen är ens "omgivning" som man rannsakar när man är själv. Borde man inte vara en del av omgivningen för att kunna förstå den till fullo? Annars har man objektifierat den, och då är den inte sig själv längre.

Menade mer att man rannsakar sig själv och hur (man tror att)omgivningen uppfattar en.

Jag måste nog ta detta väldigt subjektivt, då jag inte vet hur du, eller någon annan, uppfattar lycka, men here goes:

Att vara med andra gör att man fokuserar på det man gör. Det gör att man fokuserar på det som händer i nuet, och småsaker kan få en att känna sig lycklig. Detta är inte lycka (dock kan social samvaro förbättra hur man känner sig när man är ensam).

När man är ensam, så fokuserar man på hur man är, och hur livet verkligen är. Det är alltså en lycka grundad på hur man verkligen känner sig, och inte på grund av småsaker som sker runt omkring en. Man är lycklig för att man är sig själv, och inte för en händelse runt omkring en som givit upphov till den tillfälliga lyckan. Den ensamma lyckan bör således vara mer långvarig.

Jag tror inte att det spelar någon roll om man blir lycklig över att man funnit livets sanningar eller om man har många vänner, utan bara att det enbart är när man är ensam och kan reflektera över hur man mår som man verkligen kan bli genuint lycklig - och då spelar det ingen roll varför. Det är således slutprodukten som är genuin, och inte orsaken.
Citera
2009-03-05, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Är man isolerad kan man inte vara lycklig. Struntar man i andra blir man olycklig, även om man gör det av "blygsel eller rädsla"
Att vara lycklig är att känna att man är en bidragande faktor till att skapa bättre förhållanden mellan sig själv och sin sociala omgivning.
Marknaden vill få dig att tro annorlunda, därför är du fast i ett tröstlöst, olyckligt tillstånd där interaktionen och kraften spelar mellan dig och produkten, istället för mellan dig och dina medmänniskor.

Jag tror inte att det finns genuint lyckliga människor, vi är alla mer eller mindre deprimerade och alla försöker hela tiden bli lite mer lyckliga, inse att man aldrig kan bli helt lycklig.
Citera
2009-03-05, 23:13
Medlem
negerbarns avatar
Då ett socialt liv räknas till ett av basbehoven, så lär man inte kunna vara lycklig utan att möta andra människor då och då.

Dock känns den här diskussionen ganska intetsägande, då vi spekulerar i hurvida man kan genom att vara social få en känsla av något som är ganska individuellt definerat. Och då det finns nästan lika många definitioner på lycka som folk som diskuterar här, så blir det svårgenomfört.

Ska vi sen krångla till det genom att sätta GENUIN framför, så blir det hela ännu krångligare.

Nej säger jag, lycka uppnås på olika sätt beroende på individen, genuin som icke.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in