Citat:
Ursprungligen postat av Bronzy
tja, jag e ganska ny, brukar köra Nunu, tycker om gubben ganska mycket men vet inte vad jag borde köpa för items? Och han har ju bara en attack + ulti som gör magic damage så är det bra att satsa mycket på coldown reduction ? och har hört att man kan va tank eller AP med honom, förstår inte riktigt vad en tank gör? mycket hp lite dmg lr ? och vad innebär att jungla ?
Mina frågor :
1: Vad borde man köpa för items om man vill ha bra magic damage, (bra items förutom recomended)
2. Vad är en tanks uppgift i LOL ?
3. Vad är jungling?
4: Vad är Spel vamp & Life steal, alltså hur fungerar det exakt, hur mkt hp ger de en osv
1. Vad man köper för items varierar oftast från spel till spel, särskilt för tanks (mer om det nedan) För Nunu gillar jag ap-items som även gör lite defensiva stats, typ rod of ages ger hälsa, abysall scepter ger magic resist etc. Ett item jag tycker är måste för Nunu är banshees veil då hans ulti är så lätt att stoppa, när man står och "channelar" i 3 sek är man rätt påtaglig för stryk därför man bygger honom rätt mycket som tank så han ska överleva det, banshees kan blocka spells som avbryter hans ulti typ stuns, knockups, silence, taunt etc.
2. En tanks uppgift tycker jag är: Initiate, CC, Survivability. Det är en tanks jobb att först gå in i striderna och på något sätt använda CC (crowd control=stuns, taunt, knockup, slows etc) på fiendens huvudsaklige skadegörare så att ditt lag kan ganka honom. När striden är igång och du har blåst din ulti ska du försöka skydda din "carry" (huvudsakliga skadegörare) så att han kan mosa fienderna. När du väljer items till en tank ska man anpassa sig efter fiendelaget, gör dom huvudsakligen AD-skada skaffar man mycket armor, gör dom huvudsakligen AP-skada skaffar man mer magic resist.
3. Jungling är när man huvudsakligen får sina creep kills från jungel-camps, fördelen med detta är att man kan ha en extra solo-lane som blir starkare av ett få extra xp och creep kills, fienden ser heller inte var jungler är så han kan lättare smyga in i en lane från sidan för att ganka, detta kontras dock ofta med wards.
4. Spell vamp och lifesteal gör att när man gör skada för man tillbaka en del av den skadan som hälsa, som i de flesta andra spel, med lifesteal får man tillbaka liv från sida autoattacker och förmågor som gör ad-skada (attack damage) med spell vamp får man tillbaka hälsa från förmågor som gör ap-skada (ability power)
Personligen spelar jag Nunu som AP off-tank, dvs skaffar items som gör en både svår att döda men ändå kan peta in rätt bra med skada. Han har inte lika hård CC som andra tanks, exempelvis Malphite, Amumu, Alistar så det kan vara bra att ha en annan "main tank" i laget när man spelar Nunu.