Citat:
Jag håller med om allt. Amumu och shen är nog snäppet bättre än rammus och han är nog tredje bästa maintanken. Och jo, trots att jag tycker att ashe är allra best pga sin mapcontrol med hawk och slow+ stuns med de andra spellsen så håller jag helt med dig om att corki kommer strax efter, sedan mf. mf gör la mer autoattack dmg än corki medans corki kan poke'a mycket bättre från range. samt att han har en escape. Håller helt med om att amumu behöver jungle, man hade sällan problem med jobbiga amumus när man var noob. Det var la därför jag rekommenderade rammus, kommer ihåg att man hatade honom som noob.
Ursprungligen postat av Sylian
Stämmer att det är bra att ha något survival-item på de flesta, men det finns undantag. Poppy exempelvis fungerar riktigt bra som glasscannon.
Ett tips är att inte köpa Lich Bane så tidigt. Proccen tjänar du inte så mycket på förrän du fått lite AP. Lich Bane är riktigt bra på TF, men ta den lite senare, när du fått lite mer AP.
Man kan, men oftast är Banshee's riktigt nice på en AD carry. I vissa fall kan Quicksilver Sash vara bra också. När man bör köpa Banshee's (om alls) varierar från spel till spel. Den är riktigt nice i många fall dock, som du själv medger.
I stort, ja. Shaco har ett rätt starkt early game, men late game är han oftast riktigt svag. Bra på att backdoora och eventuellt ta ut carryn om den positionerar sig lite fel, men inte så mycket mer. Master Yi är det nog få som kör seriöst i high elo ranked. Alldeles för squishy. Köper han survival gör han inte skada.
Ashe är inte alltid bäst. Man tar Ashe för att man vill ha lite mer utility och en väldigt stark initiate (hennes ulti). Men har man redan bra initiates kan man välja Corki eller Miss Fortune istället för mer damage. Men för en ny spelare lär Ashe fungera väldigt bra, speciellt med tanke på att hon kostar 450 och de andra kostar 6300.
Skulle säga att Shen och Amumu är bättre. Dock så fungerar Amumu inte jättebra i låg level eftersom han måste jungla för att vara bra, och i låg level så junglar man sällan eftersom man inte har de rätta runorna och masteries. Jag tror Shen är den bästa tanken i låg level. Ultin kan verkligen sabba för fiender som inte är beredda på den. Shen fungerar också bra i lane. Tycker inte att Rammus eller Amumu är särskilt bra i lane.
Annie var en av de första jag körde med. Lär du dig stunna rätt och dra Tibbers så kan du nog äga. Försök att gå mid om du kan, vid level 6 kan du nog ofta plocka en kill. Annie är en väldigt bra karaktär för nybörjare enligt mig. Hon fungerar rätt bra i sidolanes också, se bara till att din teammate inte sabbar dina last hits med Q, då förlorar du mana.
Tristana är nog lite lättare att spela än Ashe, för övrigt. Tristana är dessutom gratis. Ashe är bättre, dock, tack vare ultin.
Ett tips är att inte köpa Lich Bane så tidigt. Proccen tjänar du inte så mycket på förrän du fått lite AP. Lich Bane är riktigt bra på TF, men ta den lite senare, när du fått lite mer AP.
Man kan, men oftast är Banshee's riktigt nice på en AD carry. I vissa fall kan Quicksilver Sash vara bra också. När man bör köpa Banshee's (om alls) varierar från spel till spel. Den är riktigt nice i många fall dock, som du själv medger.
I stort, ja. Shaco har ett rätt starkt early game, men late game är han oftast riktigt svag. Bra på att backdoora och eventuellt ta ut carryn om den positionerar sig lite fel, men inte så mycket mer. Master Yi är det nog få som kör seriöst i high elo ranked. Alldeles för squishy. Köper han survival gör han inte skada.
Ashe är inte alltid bäst. Man tar Ashe för att man vill ha lite mer utility och en väldigt stark initiate (hennes ulti). Men har man redan bra initiates kan man välja Corki eller Miss Fortune istället för mer damage. Men för en ny spelare lär Ashe fungera väldigt bra, speciellt med tanke på att hon kostar 450 och de andra kostar 6300.
Skulle säga att Shen och Amumu är bättre. Dock så fungerar Amumu inte jättebra i låg level eftersom han måste jungla för att vara bra, och i låg level så junglar man sällan eftersom man inte har de rätta runorna och masteries. Jag tror Shen är den bästa tanken i låg level. Ultin kan verkligen sabba för fiender som inte är beredda på den. Shen fungerar också bra i lane. Tycker inte att Rammus eller Amumu är särskilt bra i lane.
Annie var en av de första jag körde med. Lär du dig stunna rätt och dra Tibbers så kan du nog äga. Försök att gå mid om du kan, vid level 6 kan du nog ofta plocka en kill. Annie är en väldigt bra karaktär för nybörjare enligt mig. Hon fungerar rätt bra i sidolanes också, se bara till att din teammate inte sabbar dina last hits med Q, då förlorar du mana.
Tristana är nog lite lättare att spela än Ashe, för övrigt. Tristana är dessutom gratis. Ashe är bättre, dock, tack vare ultin.
Ajuste angående rammus lane så kan det fungera om man vet vilka man möter. självklart speccar man allt man kan i taunten och motståndaren hinner långt på 3 sec, så man kan dra in dem i sitt torn rätt lätt eller dra ut dem från deras torn. men som sagt, krävs att man typ möter melee eller short range. kan bli svårt att hinna fram till dem annars om de är smarta och skyddar sig bakom creeps om man står i bushen. Kommer ihåg när jag och polaren duo queue på noob accs på us. han gick trynd jag gick rammus, det var heeelt galet. Detta var precis efter att de buffade trynds early game med 10% crit samt så hade han gott enbart crit runor (detta var typ på lvl tolv, inte bra runor men gav ju en fördel, speciellt eftersom att vi brydde os inte om ip'n) så tauntade jag motståndaren och han stod och bankade skiten ur dem medans, när taunted försvinner så kör jag omedelbart Q och stun/slowar. sedan slowar han, sedan spinner han efter. När jag tauntar så brukar jag också springa mot mitt torn så att han antingen får torn på sig eller helt enkelt bara dra honom så långt ifrån säkerheten under sitt torn som möjligt. Just det gamet drog vi motståndarnas torn på typ 5 min. (och det tar ju flera min innan creepsen kmr). Men som sagt, rätt säker på att vi laneade mot minst en melee annars skule det inte gått så bra, samt så var de antagligen värdelösa. Men vet man att de har typ flertalet melee squishy så kan det vara värt med rammus i lane. inget som rekommenderas för seriösa ranked games dock om det inte är speciellt utvalt av en smart spelare som vet vad han gör för att kontra motståndarna.
Något annat som jag märkt är galet bra är att ha både rammus och shen i laget. Heelt sjukt. Tillsammans kan man typ dra motståndaren från sitt torn in i ens eget XD.
Citat:
detta kan vara en stor nackdel med amumu, alla vet att han i princip MÅSTE börja på blå, kör man noob games och ens lag är dumma i huvudet och samlas inte för att täcka så får man helt enkelt hoppas på att motståndarna också är dumma i huvudet. Kan ju dock hända även i seriösare games att motståndarens junglare väntar ett tag i närheten av ens blåa tills han tror att man precis fått den eller är precis i slutet av den så att man har lite hp kvar också kommer han och dödar en. Med tanke på att amumu inte har jättehög dmg så brukar junglaren hinna se ens lagmedlemmar i lane innan amumu hunnit med blåa och kan alltså veta att det är säkert att springa och kolla blåa, ett annat alternativ är att springa fort som fan och warda blåa. Fö så kan amumu visst sola blå, inga problem. Inte om man är lowbie dock utan masteries och runor.
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Om du ska lira amumu så måste du jungla, helt värdelös på lanes enligt mig. Om du junglar med han så ska du ALLTID börja med blue buff
Citat:
Han menar såklart att man ska köpa typ ett eller två defensiva items, inte gå fulltank.
Ursprungligen postat av Quilt
Knappast att man tjänar på att bygga alla champions tanky. Eller bygger du Ashe och Miss Fortune exempelvis som tanks också? Corki? Kassadin? Twisted Fate? Skulle inte tro det. Och nu pratar vi inte om enbart Banshee's eller Randuin's, för det skulle jag knappast kalla tanky. Klart man kan bygga tanky på Xin eftersom han kan göra hyfsad skada ändå, men många andra är inte så (dom flesta).
Senast redigerad av Mr.Dee 2011-05-14 kl. 02:03.
Senast redigerad av Mr.Dee 2011-05-14 kl. 02:03.
.