2010-01-09, 19:47
  #445
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Det här spelet är ju så jäkla obalanserat. Alla 6300-hjältar är i princip overpowered, med lite blandad kompott av andra overpowered hjältar. Så de som spelar mkt och är bra, blir ännu mer överlägsna med grymma hjältar. Twitch är helt sanslös med stealth, nuke, poison och ranged. Den där teleporteringsriddaren likaså. Magikern som har Fiddlesticks ulti som vanlig förmåga, samt en ulti som nukar ALLA hjältar oavsett var de befinner sig, är ju bara för sanslös... osv.

Är man noob och börjar spela det här och bara kan grunderna från DOTA, så är det inte direkt kul att spela. Slutar man med 3 kills och 9 deaths är man glad, många matcher får man kanske 1 kill och några assists.

I början mötte man andra noobs, förutom någon gammal DOTA-spelar som gled förbi och hade sisådär 29/0/0. Men steget upp till erfarna spelare går skitfort och man är fortfarande noob. Hur kul är det på en skala att spela när alla andra är mkt bättre än en själv och man mest bara är en belastning för laget? Samtidigt som man vet att har de en uppsättning overpowered hjältar så kan du inte göra ett skit, förutom hålla dig undan så de inte feedar på dig (men då feedar de bara någon annan). Jag har haft matcher som slutat typ 0-2-2 för mig efter 35 minuters spel.

Matchmakingsystemet är broken, för det har inga vettiga siffror att gå efter. Ska det gå efter lvl liksom? Jamenjaha, jag är lvl 11 och suger, varför har det ingen sorts skill rating istället? Lagen är allt som oftast sanslöst obalanserade, matcherna som är jämna är sällsynta.

Nä, jag tror jag lägger ner det här och kör nåt annat spel istället.
2010-01-09, 19:54
  #446
Medlem
Ic3.C0lds avatar
Ser inget med beta invites eller något sådant om LoL, hur är det nu? Är spelet släppt? Är det i beta?
2010-01-09, 20:07
  #447
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Det här spelet är ju så jäkla obalanserat. Alla 6300-hjältar är i princip overpowered, med lite blandad kompott av andra overpowered hjältar. Så de som spelar mkt och är bra, blir ännu mer överlägsna med grymma hjältar. Twitch är helt sanslös med stealth, nuke, poison och ranged. Den där teleporteringsriddaren likaså. Magikern som har Fiddlesticks ulti som vanlig förmåga, samt en ulti som nukar ALLA hjältar oavsett var de befinner sig, är ju bara för sanslös... osv.

Är man noob och börjar spela det här och bara kan grunderna från DOTA, så är det inte direkt kul att spela. Slutar man med 3 kills och 9 deaths är man glad, många matcher får man kanske 1 kill och några assists.

I början mötte man andra noobs, förutom någon gammal DOTA-spelar som gled förbi och hade sisådär 29/0/0. Men steget upp till erfarna spelare går skitfort och man är fortfarande noob. Hur kul är det på en skala att spela när alla andra är mkt bättre än en själv och man mest bara är en belastning för laget? Samtidigt som man vet att har de en uppsättning overpowered hjältar så kan du inte göra ett skit, förutom hålla dig undan så de inte feedar på dig (men då feedar de bara någon annan). Jag har haft matcher som slutat typ 0-2-2 för mig efter 35 minuters spel.

Matchmakingsystemet är broken, för det har inga vettiga siffror att gå efter. Ska det gå efter lvl liksom? Jamenjaha, jag är lvl 11 och suger, varför har det ingen sorts skill rating istället? Lagen är allt som oftast sanslöst obalanserade, matcherna som är jämna är sällsynta.

Nä, jag tror jag lägger ner det här och kör nåt annat spel istället.

Hjältarna som är dyrare är nödvändigtvis inte bättre, men oftast svårare att spela. Karthus blev nyligen lite buffad, jag skulle säga att den nu är ganska så bra balanserad, och nuken som tar HP på alla (som Zeus i DotA) tycker jag också är OK.

Matchmakingsystemet går inte efter level. Det går på din individuella rating. För närvarande kan man inte se sin rating, men en gång i månaden postar de topp 500 lista. I framtiden kommer "ranked games" att finnas, där kommer ratingen bli synlig.
Systemet för matchmaking de använder heter "Elo". En modifierad version av systemet som brukar användas för att ranka schackspelare bland annat. http://en.wikipedia.org/wiki/Elo_rating_system Grunden är att man börjar med "1500" poäng, sedan får du, eller förlorar, poäng beroende på om du vinner matchen eller inte. Skulle du vinna mot folk som har högre Elo, får du mer poäng än om du skulle vinna mot de som har låg.

Sedan tycker inte jag att skilleveln är sådär jättehög som du beskriver. Jag har ett konto jag använder när jag spelare med IRL kompisar, det blir oftast jämna matcher, förutom då det är en riktig färsking med som bara springer in i tornen från minut ett.

Communityt på forumet är bra. Men där slutar det. Ingame är det samma kids som i DotA, CS eller WoW. Basementdweller fetton/jocks som flamar.
2010-01-09, 20:20
  #448
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
För mig är skilleveln jättehög. De flesta som verkar spela LoL, har spelat DOTA-spel förut. Jag hade kanske 5 matcher med andra noobs, sedan har det varit oavbrutet bara matcher med bra spelare, där jag själv alltid är bottom 3. Jag har läst massa strategi och läst in mig på hjältar, men det spelar ju fan ingen roll vad jag väljer, jag suger ändå. Jag brukar inte ha problem att spela spel och brukar alltid vara i övre halvan iaf vad än jag spelar nästan.

Jag testade Annie och sög. Jag testade Fiddlesticks och sög. Jag testade Nasus (den där gröna hunden) och sög. Jag testade Tristana, både hon och jag sög (vilken patetisk ulti). Får väl försöka ganka med Evelynn eller köra varulvsjycken, som jag vet inte funkar bra på högre nivå, men vafan... jag är inte på hög nivå. Evelynn och varulvsjycken funkade rätt ok på noobnivån iaf. Eventuellt att jag kan ge Yi en chans, men sen är det fan nedläggning av det här.

Och sen att erfarna spelare har en hög med runor som ger dem en massa fördelar mot mig (som har noll runor), samt fler grejor i skillträden (som förvisso är rätt värdelösa)... det gör det ju inte lättare att överleva mot dom precis.

Det är inte nog med spelare som spelar det här helt enkelt, för det finns typ inga spelare som är på samma skillnivå som jag själv. Eller så har jag haft oturen att alltid hamna på det sämre laget hela tiden, så min avsaknad av erfarenhet i spelet blir ännu tydligare, när mitt lag alltid kämpar i motgång.

Kul att spela är det i varje fall inte.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2010-01-09 kl. 20:39.
2010-01-09, 20:51
  #449
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
För mig är skilleveln jättehög. De flesta som verkar spela LoL, har spelat DOTA-spel förut. Jag hade kanske 5 matcher med andra noobs, sedan har det varit oavbrutet bara matcher med bra spelare, där jag själv alltid är bottom 3. Jag har läst massa strategi och läst in mig på hjältar, men det spelar ju fan ingen roll vad jag väljer, jag suger ändå. Jag brukar inte ha problem att spela spel och brukar alltid vara i övre halvan iaf vad än jag spelar nästan.

Jag testade Annie och sög. Jag testade Fiddlesticks och sög. Jag testade Nasus (den där gröna hunden) och sög. Jag testade Tristana, både hon och jag sög (vilken patetisk ulti). Får väl försöka ganka med Evelynn eller köra varulvsjycken, som jag vet inte funkar bra på högre nivå, men vafan... jag är inte på hög nivå. Evelynn och varulvsjycken funkade rätt ok på noobnivån iaf. Eventuellt att jag kan ge Yi en chans, men sen är det fan nedläggning av det här.

Och sen att erfarna spelare har en hög med runor som ger dem en massa fördelar mot mig (som har noll runor), samt fler grejor i skillträden (som förvisso är rätt värdelösa)... det gör det ju inte lättare att överleva mot dom precis.

Ja, är man helt ny och får möta gamla DotA-spelare kan jag förstå att det är tugnt. Men Ubbe, gaska upp dej! Andas djupt fem gånger!

Ingen av de hjältar du testat, eller Master Yi är nybörjarvänliga. För att kunna få ut mycket av Annie måste man ha ett bra lag, eller veta hur man skall tajma spells bra (var spell femte stunnar). Nasus suger jag själv med, jag kan heller inte se varför den skulle vara bra för en nybörjare.

Däremot Ashe! Det är inte för inte Ashe är spelets populäraste hjälte, easy to learn, hard to master. Spela Ashe några matcher och försök få in snitsen. Här är en guide som har fått hög rating, sedan vet jag att spelaren som har gjort den är stabil med. http://www.leaguecraft.com/strategies/guide/360,Scoits's+Ashe+Guide+goes+LeagueCraft!

Det primära du behöver tänka på när det gäller Ashe skulle jag säga är följande:

-Ha full kontroll på din Q-skill, glöm aldrig att sätta på den då du skall jaga någon (de blir slowade då)
-Lär dig att använda ultimaten ordentligt. Var heller inte rädd att "slösa" på den, CD:n är inte lång. Var heller inte rädd för att dra iväg pilen mot kompisars lanes för att hjälpa dem.
-ASHE ÄR ÖMTÅLIG! En av de hjältar som är mest squishy. Ashe har varken en stun, eller en spell att fly med, som de flesta andra damage dealers har. Dock har hon sina slows. Lär dig "Hit and run", altså, att skjuta ett par skott, sedan backa och repetera. Detta är fundamentalt.

Nu vet jag inte exakt vilken skill du ligger på, men att du läser strategi/guider är ett gott tecken. Men om du lär dig Ashe ordentligt har du en bra grund att stå på.

Dock finns det mycket du inte kan lära dig genom att läsa. Du måste helt enkelt spela spelet för att få in det i ryggmärgen. Till exempel "map awerness", försök att hela tiden ha koll på kartan för att läsa spelet. Ser du alla deras hjältar på kartan, om inte, hur länge har de varit borta, försöker de måhända att ta baronen, eller kanske ganka? Saker som denna....

Lycka till! Kommer i fortsättningen att skriva en massa i den här tråden, så om det är någon mer som har saker de undrar över så kan jag hjälpa till.
__________________
Senast redigerad av fagget 2010-01-09 kl. 20:55.
2010-01-09, 20:52
  #450
Medlem
Dr.Elmos avatar
Nevermind..
__________________
Senast redigerad av Dr.Elmo 2010-01-09 kl. 21:50.
2010-01-09, 22:34
  #451
Medlem
Silodons avatar
Instämmer med övriga att matchmakingen inte fungerar, såfort man kommer förbi level 5 blir jag alltid kastad in tillsammans med level 20+ och där har jag nästan ingen chans.
2010-01-10, 03:22
  #452
Medlem
Dea85s avatar
Som alltid med ELO vet man inte exakt hur matchmakingssystemet är konstruerat, vilka parametrar vägs in och hur mycket osv. Personligen har jag precis blivit lvl 9 och tycker skillnivån varierar väldigt mycket. Alltid kul att kolla vilken lvl folk har efter ett game. Låt mig ge ett par exempel:

- En idiot tilll soraka jag lanade med, som vägrade heala en för att man "snodde hennes lasthits" och köpte 5(!) avarice blades och inte hade minsta uppfattning om vad hennes roll va

- En riktigt jävla duktig cho'gath som farma som en idiot och sprang runt med 4-5k i hp och landade majoriteten av sina ruptures

- Två franska snubbar som babblade med CAPS, på franska, i allchaten från första minuten. Efter att ha blivit firstbloodad i vassen vid första skirmishen, blev det bara värre. Hon dog ytterligare två gånger på botlanen och fortsatte sedan med att springa in i motståndartornet för att bli nerskjuten gång på gång. Slutade 0-18. Jag som precis lockat en kompis till att börja spela igen va lagom motiverad att fortsätta med LoL då

Kan någon förklara hur det funkar med heropoolen? När jag börja spela fanns Karthus, Signed, Rammus, Sivir, Ashe, Janna, Dr. Mundo, Warwick och Zilean tillgängliga (tror jag). Jag spelade signed i princip va enda game, grinda upp 1350 ip för att köpa tryndamere och har nu skaffat ytterligare 1300 IP. Men så helt plötsligt, nu när jag startar ett game, får jag massa helt andra heroes upplåsta, bl.a. morgana, gangplank, tristana och ett par andra. What's the deal with that?

Förövrigt håller jag med till 100% om att Twitch är så sjukt broken. Han va när jag börja spela för ett par månader sen, har för mig han blev nerfad då. Nu ser man dock att han fortfarande är sinnessjukt stark
2010-01-10, 04:11
  #453
Medlem
faggets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dea85
Som alltid med ELO vet man inte exakt hur matchmakingssystemet är konstruerat, vilka parametrar vägs in och hur mycket osv. Personligen har jag precis blivit lvl 9 och tycker skillnivån varierar väldigt mycket. Alltid kul att kolla vilken lvl folk har efter ett game. Låt mig ge ett par exempel:

- En idiot tilll soraka jag lanade med, som vägrade heala en för att man "snodde hennes lasthits" och köpte 5(!) avarice blades och inte hade minsta uppfattning om vad hennes roll va

- En riktigt jävla duktig cho'gath som farma som en idiot och sprang runt med 4-5k i hp och landade majoriteten av sina ruptures

- Två franska snubbar som babblade med CAPS, på franska, i allchaten från första minuten. Efter att ha blivit firstbloodad i vassen vid första skirmishen, blev det bara värre. Hon dog ytterligare två gånger på botlanen och fortsatte sedan med att springa in i motståndartornet för att bli nerskjuten gång på gång. Slutade 0-18. Jag som precis lockat en kompis till att börja spela igen va lagom motiverad att fortsätta med LoL då

Kan någon förklara hur det funkar med heropoolen? När jag börja spela fanns Karthus, Signed, Rammus, Sivir, Ashe, Janna, Dr. Mundo, Warwick och Zilean tillgängliga (tror jag). Jag spelade signed i princip va enda game, grinda upp 1350 ip för att köpa tryndamere och har nu skaffat ytterligare 1300 IP. Men så helt plötsligt, nu när jag startar ett game, får jag massa helt andra heroes upplåsta, bl.a. morgana, gangplank, tristana och ett par andra. What's the deal with that?

Förövrigt håller jag med till 100% om att Twitch är så sjukt broken. Han va när jag börja spela för ett par månader sen, har för mig han blev nerfad då. Nu ser man dock att han fortfarande är sinnessjukt stark

Det är rotation på alla champions. Man kan vara 10 olika utan att låsa upp någon, och varje vecka byts dessa ut till "nya" som man kan prova på.
Sen känner jag igen ditt nick dea, kikar in lite i abyss kanalen då och då, jag var med då klanen skapades. Säg till om du vill dra ett par games LoL nån dag.

Sedan är jag beredd att hålla med om att Twitch är OP. Även när man som team är organiserade med targeting osv. i fights kan han vara sjukt svår att ta. Här är en tråd på forumet helt tillägnad åt Twitch:
http://forums.lol-europe.com/showthread.php?t=12509

Edit: Vad tycker du om DotA kontra LoL förresten? Ju mer LoL jag spelar desto mer börjar jag gilla det än DotA. Det känns nytt och fräscht, sedan gillar jag summoner skills + att det är action från minut ett. Kamp om draken, neutrala buffar, kamp om first blood i buskarna osv.
Något jag saknar från DotA var väl att övertaget var så tydligt. Dominans var möjlig på ett helt annat sätt eftersom att moståndaren förlorade pengar när han dog.
__________________
Senast redigerad av fagget 2010-01-10 kl. 04:21.
2010-01-10, 04:24
  #454
Medlem
Dea85s avatar
Ah, coolt. Du hittar mig med samma nick @ QuakeNet på mIRC

Nu börjar jag också undra om matchmaking havererat totalt...vi hade 9/6/12/24/0(snubben disconnecta) och de hade 5st lvl 30
2010-01-10, 04:58
  #455
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Det enda sättet att få bra rating på spelare, är att få någon sorts rating över kills och deaths, i ELO-rating style á la schack. Dödar du en noob, så får du jävligt lite, blir du dödad av en noob, tappar du ganska mycket. Även detta blir ju lite missvisande rating ibland, men med tiden jämnar det ut sig ganska fint.

Man kan ju för fasen inte få rating utifrån om ens lag vinner eller förlorar, eftersom man kan vara jävligt duktig och ändå torska om man är i ett lag med nybörjare, samtidigt som alla andra i motståndarlaget är erfarna spelare.

Man måste gå på individuella stats, hur mycket guld man tjänar och andra grejor... för om de går mest på vinster och förluster, så förstår jag om systemet är helt bäng, då blir det ju aldrig bra.

Personlig uppdatering efter att ha gråtit ut över hur jävla jobbigt det är att som noob ständigt bli inkastad med bra spelare och blivit ägd i det här spelet i flera dagar: Jag fick ju tips om att börja med Ashe, men det kändes inte riktigt som min typ av spelare. Jag köpte Evelynn och körde en två matcher, men kände att hon är så sjukt beroende av hur början går. Dödar hon, så går det bra, dör man så går det käpprätt åt helvete. Hon tål så förbannat lite också.

Efter att ha blivit inspirerad av andra som kört Fiddlesticks (jag blev ägd med gröna jycken när jag mötte en fiddle med hög life drain), så tänkte jag: "what the hell, ny chans. Jag gillar ju hans förmågor och stil." Hans skrämselmagi är användbar före life drain, som är en snorbra förmåga 1v1, eller i gruppfighter där man laddar på mot deras bästa glas-DPS.

Man är bara så sjukt känslig mot stuns med fiddle, kastar någon en stun när man drainar eller laddar kråkor är man körd, så på hög nivå antar jag fiddle är svårspelad. Dock är det kul att Fiddle är jävligt bra mot en del hjältar som andra har svårt med, just för att ens egen life drain trumfar deras skada.

Så nu börjar det arta sig lite mer iaf... jag har hyfsat jämnt på Kill/ Death ration, ibland även plus. Hans combo att gömma sig i gräs, kasta kråkor och flanka in, samtidigt som man kastar skrämselmagi på någon, kan vara riktigt devastating. I början gjorde jag det dumma misstaget att kasta life drain också, men det var ju bara skitdumt medan kråkorna är uppe och de bara springer ur arean.

Lyckades nyss vinna en jävligt jämn match åt mitt lag (som slutade 8-4-3 för mig), när jag trippeldödade deras tre bästa i mid lane vid bron, efter att de flydde hemåt för att ladda ny hp. Då var det jävligt roligt att spela LoL.
__________________
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2010-01-10 kl. 05:01.
2010-01-10, 13:13
  #456
Medlem
Farbror Fazers avatar
Ubbe, om du har svårt att komma igång så lira bara med gangplank. Köpr mokipendant i början och sen typ vadfan du vill som ger crit, speed och dmg. Man kan slänga in en extra manareg med.

Sätt alltid points på första skillen om du kan, resten på andra skillen. Sen så skjuter du bara dina motståndare i lane hela tiden, och healar med andra skillen om det behövs. Den tar bort stuns och sånt med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in