2013-02-27, 23:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Om Norge skulle bevisas haft en systematisk blodmanipulativ organisation så behöver det komma i dager. Anledningen till att jag nämner Norge som exempel är deras framgångar o starka ställning inom FIS o skidvärlden.

Det finns väl i praktiken 5 länder över tiden som haft anmärkningsvärda nationella framgångar i en eller flera enskilda sporter:

- DDR (och där är det bevisat vad som skett)

- Kenya i långdistanslöpning

- Etiopien i långdistanslöpning

- Jamaica i kortdistanslöpning

- Norge i längdskidåkning
Citera
2013-02-27, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Anders Gärderud varit totalt ärkedopad.Jag har det från källor i hans absoluta närhet och det krävs inte ens det för ett realistiskt synsätt...se på hans dopade konkurrenter.
Klart Malinowski var odopad.

Se över vad du skrivit och fundera på vad du menar.

Så bland Gärderuds dopade konkurrenter fanns den odopade Bronislaw Malinowski? Gärderud hade ju egentligen bara Malinowski som en riktig konkurrent. Frank Baumgartl gjorde ju bara ett bra lopp och det var när han föll på hindret i OS 1976. När Gärderud sprang hade inte afrikanerna ännu inte börjat intressera sig för 3000 m hinder. Henry Rono var den som kom först, men han var nog mest dopad med alkohol eftersom han hade grava spritproblem.
Citera
2013-02-27, 23:28
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
öhh . Det sänker blodvärdet vilket undanröjer misstankar om epo. Att det skulle neutralisera epo har jag aldrig hört. Och som sagt, efter att Isometsä fastnat så hittades inget hemohes i blodet hos Finländarna. Därför fick man (efterpåtryckningar från Norge?) för sig att leta hemohes i urin, och där dröjer det sig i veckor. Men även om det i skulle vara som du säger att det neutraliserar epo så tror jag knappast det är så bra att det påverkar blodomloppet från urinblåsan.

Blev lite osäker men hittade en sån här källa angående plasmaexpaners:

Citat:
-Athletes can use these substances to dilute the concentration
of banned substances (EPO) in their blood.

http://www.dikseo.teimes.gr/spoudastirio/E-NOTES/P/Performance_Enhancing_Drugs_Viewpoints.pdf

Vilket jag borde betyda att inte bara hemobloginkoncentrationen sjunker utan också EPOt.
Citera
2013-02-27, 23:28
Medlem
Bra fråga.

Citat:
Fredrik: Bra att någon tar tag i det. Om svenska och norska skidförbunden inget har att dölja, varför ger dom inte ut alla testvärden som tagits?

UG - Hasse Svens: Den frågan har vi ställt vid flera tillfällen till den norska skidledningen men inte fått ett enda blodvärde presenterat. Om Dählies blodvärden är felaktiga vad är då det rätta värdet har vi frågat men vi får inget svar. Mvh/Hasse

Man ska komma ihåg att FIS inte har rätt att publicera enskilda åkares blodvärden. Man får endast publicera generella värden, vilket man faktiskt har gjort, till skillnad från någon annan sport, såvitt jag vet.
Citera
2013-02-27, 23:30
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns väl i praktiken 5 länder över tiden som haft anmärkningsvärda nationella framgångar i en eller flera enskilda sporter:

- DDR (och där är det bevisat vad som skett)

- Kenya i långdistanslöpning

- Etiopien i långdistanslöpning

- Jamaica i kortdistanslöpning

- Norge i längdskidåkning
Det var bara menat som ett svar i allmänhet. Jag är liksom du inne på om det innebär att man kan sätta dit Silvio Fauner (som jag ändå aldrig trott varit ren) så kan det lika gärna vara. Samma med Manuela eller Smirnov. Många dopade sig o vissa klarade sig ... Låt det få vara så.

Men OM det var större än så och det var systematisk doping så tycker jag att det ska fram. Där diffar vi kanske i åsikt ... Inte helt säker på din åsikt dock vad gäller den eventuella större bilden, om det nu fanns någon.
Citera
2013-02-27, 23:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Det var bara menat som ett svar i allmänhet. Jag är liksom du inne på om det innebär att man kan sätta dit Silvio Fauner (som jag ändå aldrig trott varit ren) så kan det lika gärna vara. Samma med Manuela eller Smirnov. Många dopade sig o vissa klarade sig ... Låt det få vara så.

Men OM det var större än så och det var systematisk doping så tycker jag att det ska fram. Där diffar vi kanske i åsikt ... Inte helt säker på din åsikt dock vad gäller den eventuella större bilden, om det nu fanns någon.

Jag är inte intresserad av historien för att fälla någon [vare sig nation eller individ] 20 år efteråt. Jag vill ägna nutiden allt fokus.
Citera
2013-02-27, 23:34
Medlem
Citat:
Se över vad du skrivit och fundera på vad du menar.

Så bland Gärderuds dopade konkurrenter fanns den odopade Bronislaw Malinowski? Gärderud hade ju egentligen bara Malinowski som en riktig konkurrent. Frank Baumgartl gjorde ju bara ett bra lopp och det var när han föll på hindret i OS 1976. När Gärderud sprang hade inte afrikanerna ännu inte börjat intressera sig för 3000 m hinder. Henry Rono var den som kom först, men han var nog mest dopad med alkohol eftersom han hade grava spritproblem.

Vad då se över?
Jag känner personer i Anders Gärderuds absoluta närhet som i alla tider sagt att han varit ärkedopad.Vad finns det annat att förstå..eller påstår du att Gärderud skulle vara ett fysiologiskt undantag bara för att han råkar vara av svensk härkomst?
Du låter exakt lika illa som alla norska dopingförnekare.
Det finns inga övermänniskor,framförallt inte över 3000 hinder..som kan slå systematiskt dopade såsom Malinowski..Kantanen..eller baumgartl..utan att SJÄLV vara dopad.
Jag VET att Gärderud var dopad.Vad har JAG att tjäna på att jag vet det?
Inget.
Vad har Gärderud,SFF och SOK tjänat på att förneka sådant?
Allt.

Follow the money--de leder till Gärderud,Dählie och MÅÅÅÅNGA fler.

The show MUUUUUUST go on..glöm det aldrig,fråga Armstrong eller Landis förslagsvis.
Citera
2013-02-27, 23:39
Medlem
Citat:
Vad då se över?
Jag känner personer i Anders Gärderuds absoluta närhet som i alla tider sagt att han varit ärkedopad.Vad finns det annat att förstå..eller påstår du att Gärderud skulle vara ett fysiologiskt undantag bara för att han råkar vara av svensk härkomst?
Det finns inga övermänniskor,framförallt inte över 3000 hinder..som kan slå systematiskt dopade såsom Malinowski..Kantanen..eller baumgartl..utan att SJÄLV vara dopad.
Inget.
Vad har Gärderud,SFF och SOK tjänat på att förneka sådant?
Allt.

Follow the money--de leder till Gärderud,Dählie och MÅÅÅÅNGA fler.

The show MUUUUUUST go on..glöm det aldrig,fråga Armstrong eller Landis förslagsvis.

Så rätt!

Idag Rupp, Mo Farah mfl.
Citera
2013-02-27, 23:43
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Jag är inte intresserad av historien för att fälla någon [vare sig nation eller individ] 20 år efteråt. Jag vill ägna nutiden allt fokus.
Det är normalt sett en ganska bra idé att ha lite historisk bakgrund om man ska kunna göra en någorlunda vettig analys av samtiden.

Ska man ta tag i dopingproblemet måste man ju utvärdera hur utbrett det är, hur det går till och vad man ska göra för att komma åt det.
Citera
2013-02-27, 23:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vad då se över?

Jag undrade varför du skrev att Malinowski var odopad. Skulle det vara ironiskt?

På vilket sätt förnekar jag något? Jag kommenterade överhuvudtaget inte din uppgift.

Med ditt resonemang kommer vi fram till att 3000 m hinder tydligen är en alledels speciell dopinggren och att det inte går att vinna om man inte är dopad. De namn du nämner var ju inte särskilt framstående. Kantanen och Baumgartl har varsitt OS-brons från München 1972 respektive Montreal 1976.

3000 m hinder var en vädigt outvecklad gren tills afrikanerna började intressera sig för den.
Citera
2013-02-27, 23:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Det är normalt sett en ganska bra idé att ha lite historisk bakgrund om man ska kunna göra en någorlunda vettig analys av samtiden.

Ska man ta tag i dopingproblemet måste man ju utvärdera hur utbrett det är, hur det går till och vad man ska göra för att komma åt det.

Men då räcker det inte med att basera denna utvärdering på en otillförlitlig mätning från 1997 och en hörsägen från 1995.
Citera
2013-02-27, 23:46
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Blev lite osäker men hittade en sån här källa angående plasmaexpaners:

http://www.dikseo.teimes.gr/spoudastirio/E-NOTES/P/Performance_Enhancing_Drugs_Viewpoints.pdf

Vilket jag borde betyda att inte bara hemobloginkoncentrationen sjunker utan också EPOt.

Nja. Epotestets problem har väl varit att urskilja kroppens eget epo och tillfört konstgjort epo. Koncentrationen i blodet är inte av betydelse, inte heller i urinblåsan. Då skulle det räcka med att dricka mycket för att klara sig undan.

Epo-testet tas förresten ur urinen. Jag nöjer mig med en wikipedialänk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_doping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in