2013-02-27, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Som någon redan har nämnt, drömläget är att Ulvang dras in i det och måste avgå från FIS.
Tvärtom. Drömmen är att Ulvang inte har någonting med detta att göra. Varför måste alla idoler falla ned som döda stenar?
Citera
2013-02-27, 21:44
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IskaralPust
Vilka cyklister kunde bevisligen misstänkas för epo i US Postal? Förutom Lance

http://www.guardian.co.uk/sport/2012/oct/11/lance-armstrong-doping-scandal-11-cyclists

Vad har det att göra med specifikt finländsk doping?
Citera
2013-02-27, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Visar historien att dopade inte kommer undan samhällets stigmatisering även om det har gått väldigt många år så tror jag det fungerar avskräckande mot dopning idag. Det bästa vapnet mot dopning är inte att bli av med medaljer eller resultat utan en stark stigmatisering.

Det är fel eftersom det då blir journalisterna som får vara domare långt efter att det har hänt. Det som skedde då hände i ljuset (eller mörkret beroende på hur man ser det) av den kultur som rådde då. Det är ganska uppebart att organisationen då (och även nu) i högsta grad var medskydiga till vad som pågick och tilläts pågå. Att hänga privatpersoner 20 år efteråt är bara sådant som en blodtörstig pöbel kan applådera.

Jag skiter i om Mora-Nisse var dopad i Vasaloppet 1948.
Citera
2013-02-27, 21:50
Medlem
Citat:
Visar historien att dopade inte kommer undan samhällets stigmatisering även om det har gått väldigt många år så tror jag det fungerar avskräckande mot dopning idag. Det bästa vapnet mot dopning är inte att bli av med medaljer eller resultat utan en stark stigmatisering.

Jag är av den bestämda åsikten att idrotten kommer att må bättre om allt kommer upp till ytan. Journalisterna ska våga ställa de tuffa frågorna och ställa de ansvariga mot väggen. Jag är inte rädd för det heller. Idrotten överlever ändå och är väldigt stryktålig mot skandaler.

Som idrottsälskare resonerar vi på samma sätt. Våra idoler ska vara fläckfria i sin utövning. Är de inte det vill vi veta sanningen! Jag kommer aldrig som man på norskt håll tycks göra, försvara min landsmän i absurdum, om de fuskat sig till framgång.
Citera
2013-02-27, 21:50
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Bara spekulationer. Men tror att frågan finns där, och inte bara Björgen utan många fler.
Ska bli intressant att se vad som händer efter dessa mästerskap.

Ingenting kommer att hända.
Citera
2013-02-27, 21:54
Medlem
IskaralPusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruckaali
Jag har inte hört några dopningrykten kring Andy men du får gärna lägga fram dem. Brorsan hans däremot...

Så du menar att Contador som hade ett hemoglobinvärde på dryga 190 under tdf 2009 var ren(Andy Schleck 2:a, 4.11 efter). Du menar att CSC:s/Saxobanks förflutna inte hade någonting med hans dåtida förmåga o göra. 2:a Giro d´Italia 2007, efter Danilo di Luca(LOL). Eftersom inte faktiska bevis finns så drar vi våra egna slutsatser. Jag föreslår logik, du verkar köra med naivitet.

Kolla resultatlistan från 2007 år Giro, han är för det första före Ricco... o den historien kan du!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Giro_d%27Italia_2007
Citera
2013-02-27, 21:57
Medlem
baggebo1s avatar
Tycker det är dumt av Sverige att "backa upp" Norge i det här fallet. Sverige hade ju under de värsta blodvärdesåren (95-99) en absolut bottennivå utan större framgångar vilket talar för att rena Sverige var den stora förloraren under det här blodracet. Norrbaggarnas reaktion tyder på att UG träffade rätt. Men att ifrågasätta Dählie är ju för en norrman som att ifrågasätta profeten Mohammed för en renlärig muslim. Befläcka inte skidhjältarnas heder!
Citera
2013-02-27, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag gillar Røstes försvar att det bara rör sig om blodvärden från en enstaka tävling. Jag håller med! Vi behöver fler blodvärden för att skapa oss en klarare bild av situationen. Men hur ska vi lösa det här problemet då? Jag har en idé! Vad sägs om att ni som har tillgång till alla blodvärden från 90-talet offentliggör dessa?
Det argumentet, att det endast är blodvärden från en tävling, är tandlöst. Grafen som visar hur medelvärdet steg under 1990-talet motbevisar ju att det skulle handla om något enskilt. Skrattretande att se hur idrottsförbunden håller idrottarna om ryggen istället för att värna om idrotten. Men det är väl pengarna som styr där också.
Citera
2013-02-27, 22:00
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är fel eftersom det då blir journalisterna som får vara domare långt efter att det har hänt. Det som skedde då hände i ljuset (eller mörkret beroende på hur man ser det) av den kultur som rådde då. Det är ganska uppebart att organisationen då (och även nu) i högsta grad var medskydiga till vad som pågick och tilläts pågå. Att hänga privatpersoner 20 år efteråt är bara sådant som en blodtörstig pöbel kan applådera.

Jag skiter i om Mora-Nisse var dopad i Vasaloppet 1948.

Det är inte journalisterna som är domare utan vi idrottsintresserade och folket. Det är vi som skapar stigmatiseringen av dopning. Det är därifrån grundsynen kommer.

Det är också viktigt att gräva i detta av ett idrottshistoriskt perspektiv. Det kommer berätta väldigt mycket för oss vilken syn man hade på dopning och medicinska hjälpmedel under en tidigare era. Jag tycker det är intressant idag att läsa hur när man började använda amfetamin i konditionssporter. Det säger vilken syn man hade på det då.

Jag tror även det finns ett medicinskt och fysiologiskt värde i att försöka komma så nära sanningen som möjligt. Det finns till exempel teorier om att preparaten som användes på 90-talet kan ge bieffekter långt senare.
Senast redigerad av mishima 2013-02-27 kl. 22:04.
Citera
2013-02-27, 22:03
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Så du menar att Contador som hade ett hemoglobinvärde på dryga 190 under tdf 2009 var ren(Andy Schleck 2:a, 4.11 efter). Du menar att CSC:s/Saxobanks förflutna inte hade någonting med hans dåtida förmåga o göra. 2:a Giro d´Italia 2007, efter Danilo di Luca(LOL). Eftersom inte faktiska bevis finns så drar vi våra egna slutsatser. Jag föreslår logik, du verkar köra med naivitet.

Kolla resultatlistan från 2007 år Giro, han är för det första före Ricco... o den historien kan du!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Giro_d%27Italia_2007

Jag kan min cykel och är mycket väl medveten om att det funnits stora problem med dopning inom sporten. Ändå vill jag hävda att de flesta fuskare numer åker fast och därför vill jag inte kommentera om Andy Schleck varit dopad eller inte eftersom jag aldrig hört ett rykte om detta.

Jag menar ingenting och jag förstår inte din aggressiva ton mot mig för att jag har Andy Schleck som profilbild. Men du får gärna dra vilka slutsatser som du vill men jag kommer inte ge mig in i någon diskussion huruvida Schleck varit dopad eller ej.
Citera
2013-02-27, 22:03
Medlem
IskaralPusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Vad har det att göra med specifikt finländsk doping?

Din naivitet. Att inte misstänka landsidoler(förmodar att du är finne). Den finske ex-skidåkare(han som erkände) som hela skidvärden stormar mot stavas i min värld FLOYD Landis. Innan riktiga bevis kartlades mot Armstrong(med lag) fick han som du förhoppningsvis listat ut motstå en massa, massa skit. Här är det fömodligen same story, different pen.

http://sports.espn.go.com/oly/cycling/news/story?id=5203604
Citera
2013-02-27, 22:06
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Din naivitet. Att inte misstänka landsidoler(förmodar att du är finne). Den finske ex-skidåkare(han som erkände) som hela skidvärden stormar mot stavas i min värld FLOYD Landis. Innan riktiga bevis kartlades mot Armstrong(med lag) fick han som du förhoppningsvis listat ut motstå en massa, massa skit. Här är det fömodligen same story, different pen.

http://sports.espn.go.com/oly/cycling/news/story?id=5203604

Du snackar dynga. Att inga bevis kan leda till att bli dömd skyldig har inget att göra med Finland specifikt. vad är det du inte fattar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in