Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är fel eftersom det då blir journalisterna som får vara domare långt efter att det har hänt. Det som skedde då hände i ljuset (eller mörkret beroende på hur man ser det) av den kultur som rådde då. Det är ganska uppebart att organisationen då (och även nu) i högsta grad var medskydiga till vad som pågick och tilläts pågå. Att hänga privatpersoner 20 år efteråt är bara sådant som en blodtörstig pöbel kan applådera.
Jag skiter i om Mora-Nisse var dopad i Vasaloppet 1948.
Det är inte journalisterna som är domare utan vi idrottsintresserade och folket. Det är vi som skapar stigmatiseringen av dopning. Det är därifrån grundsynen kommer.
Det är också viktigt att gräva i detta av ett idrottshistoriskt perspektiv. Det kommer berätta väldigt mycket för oss vilken syn man hade på dopning och medicinska hjälpmedel under en tidigare era. Jag tycker det är intressant idag att läsa hur när man började använda amfetamin i konditionssporter. Det säger vilken syn man hade på det då.
Jag tror även det finns ett medicinskt och fysiologiskt värde i att försöka komma så nära sanningen som möjligt. Det finns till exempel teorier om att preparaten som användes på 90-talet kan ge bieffekter långt senare.