2014-03-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
Borde inte "experterna" veta detta..

Konstigt.

Det ska dom givetvis veta. Men jag är inte läkare, och det kan vara möjligt att personer som har hemokromatosformerna med ineffektiv blodbildning i regel inte kan vara elitidrottsmän och herrarna därför uteslöt den möjligheten, för det vet jag inte något om. Men jag skulle gissa att så inte är fallet.
Citera
2014-03-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menade alltså inte att Magnusson var dopad. Jag vet om hans enorma träningsmängder och har träffat honom vid några tillfällen. Tyvärr tror jag, tvärt emot vad han själv säger, att han bröt ner sin kropp genom denna enorma träning. Hans ljumskar tog totalt slut och det ledde till att han inte kunde åka så bra när han inte hade järnfäste. Just denna dag i Kollen var det riktigt töföre och gult klister. Magnusson kunde åka med hela sin kapacitet och var överlägsen.

Jag ville med mitt inlägg bara påpeka att det funnits överlägsnare åkare än Björgen i enstaka lopp. När det gäller Björgen så har hon ju inte varit så överlägsen om man räknar in Kowalczyk.

OT: När det gäller Magnusson fick han ju sin karriärs största uppgift [OS 1976] spolierad eftersom hans far dog precis när OS startade. Magnusson lämnade spelen och ställde sin plats till förfogande. Han hade haft god chans om han kunnat starta. Kanske hade han blivit OS-kung, för han hade en enorm kapacitet.
Jag uppfattade inte heller det som att du menade att Magnusson var dopad, min kommentar angående huruvida han var det eller ej var egentligen mer föranledd av vad som sades om hans enorma träningsmängder, hans överlägsenhet i 5-milen i Holmenkollen 1977 och hans dopade konkurrenter.

Efter några timmar med hög fart i skidspåret börjar muskelfibrerna läcka ut proteiner i blodet, vilket anses vara ett tecken på att muskelfibrerna skadats. Doping, och anabola steroider i synnerhet, kan öka toleransen för hård träning och motverka muskelnedbrytning vid krävande tävlings/träningsmoment. Kanske detta, i tillägg till de rent anabola effekterna, delvis förklarar att östtyske Grimmer kunde plocka hem femmilen vid VM 1974.

Tack för intressant information angående Magnusson! Verkar han vara en hygglig karl? Jag kan liksom du mycket väl tänka mig att den hårda träningen i det långa loppet bröt ned hans kropp, och mer specifikt ljumskarna. Men vilken kapacitet karln hade. 5-milen i Holmenkollen och hans ryck i stafetten i VM 1978 är legendariska prestationer. Han tog inte lika många mästerskapsmedaljer, men när han var som bäst var han definitivt av samma kaliber som Wassberg och Svan.

Edit: förvisso off-topic, men jag kan inte låta bli att länka till Magnussons grymma ryck 1978. Ca 5 minuter och framåt i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=fW3O0X5Kj84

Citat:
Ursprungligen postat av cash
De körde mycket jävligt långsamma pass, gav sig ut på morgonen o kom hem på eftermiddagen.
Jo, 5-6 timmar som jag skrev kan mycket väl ha varit i underkant. Det bör dock ändå ha varit ganska nedbrytande för kroppen att köra så långa pass.
Senast redigerad av DrNemo 2014-03-09 kl. 19:15.
Citera
2014-03-09, 19:16
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Tack för intressant information angående Magnusson! Verkar han vara en hygglig karl?

Jodå, lite egensinnig förstås. Utan detta hade han aldrig klarat den träning han bedrev. Han klarade ju inte så bra att växla ut från idrottslivet till att börja med. Han fann dock balans i bondelivet och har ju inte tränat alls på många år, vilket en väl tilltagen rondör vittnar om.

Huruvida Gerhard Grimmer och Gert-Dietmar Klause brukade anabola steroider får väl spekulationsteoretikerna diskutera. Dessa preparat var ju, som vi vet, inte förbjudna på den tiden. De var å andra sidan inte heller så renodlade som de är idag och bieffekterna var många. Både Grimmer och Klause har ju god fysisk och mental hälsa idag och det talar emot att de skulle ha brukat dessa preparat systematiskt. DDR hade ju i första hand sina dopningprogram inriktade mot damerna eftersom effekterna var större där. Grimmer och [i synnerhet] Klause var ju riktigt duktiga skidåkare rent tekniskt och de utmärktes väl framför allt just för det.

Om de använde anabola steroider tror jag i så fall att det var under noggrann kontroll för att nå en marginaleffekt. Medlen var ju som sagt inte uttryckligen förbjudna.
Citera
2014-03-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Jo man fick verkligen dom vibbarna från både loppet och kommentatorerna.
Nu va ju Mühlegg´s lopp en aning mer extremt, men inte helt olikt.

Jag har länge sagt det att det är något med Björgen som inte riktigt stämmer.
En dag kommer nog sanningen fram.

Tyvärr finns det en hel stab som skyddar henne. När man tillät astmamedicinen med cortison i så släppte man henne utom kontroll.
Citera
2014-03-10, 19:28
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingeville
Tyvärr finns det en hel stab som skyddar henne. När man tillät astmamedicinen med cortison i så släppte man henne utom kontroll.

Ja tyvärr är det ju så, som med norrmän och norskor generellt sett inom längdskidor så kommer dom många gånger undan med sånt som ingen annan nation gör. Man har sett det flera gånger.
Men jag tror ändå att sanningen kommer att komma fram "om" hon nu tar något.
Citera
2014-03-10, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men jag tror ändå att sanningen kommer att komma fram "om" hon nu tar något.

Tala om skuld genom sammankoppling.
Citera
2014-03-10, 21:29
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Irriterande att man blandat raderna. Skulle annars gå rätt bra att med uteslutningsmetoden lista ut exakt vilka åkare som hade onormal blodprofil i Lahtis. Testade att applicera topp 10 resultatlistor på kolumnerna i tabellen, men det är uppenbart att man blandat om. Var bara en kolumn som jag fick ihop och det var damernas jaktstartresultat och kolumn tre, men inte den heller var helt klockren.

--------

Annars blev James Stray-Gundersen och Tapio Videman kraftigt motarbetade av FIS och Bengt-Erik Bengtsson när de gjorde denna undersökning i Lahtis. De hade gjort en liknande undersökning på för-OS i Salt Lake City (här kan nämnas att inga landslagsåkare från Finland deltog i för-OS och endast enstaka landslagsåkare från Norge och Sverige) en månad innan VM. FIS gillade inte resultaten av undersökningen. Även med finnarna borta så var alltså blodvärdena i skidvärlden onormala. När FIS fick reda på resultaten så avbokades Stray-Gundersens och Videmans hotellrum i Lahtis. De blev också av med ackrediteringarna. Videman fixade sen ackrediteringar direkt av VM arrangören i Lahtis. De släpptes dock inte in i rummet där man tog testerna, inte ens tävlingarnas dopingkontrollant Ingard Leirem släpptes till en början in i rummet där man tog blodproven. 47 provrör från längd samt kombinerade åkare innehöll för lite blod för att göra korrekta HB mätningar! Det var tänkt att testsystemet som Videman ja Stray Gundersen hade utvecklat skulle användas på VM, men 10 dagar innan VM beslöt FIS att använda sitt gamla system från 1997!

Källa till stycket ovan (på finska): http://www2.hs.fi/uutiset/juttu.asp?id=20021203UR4

------

Det var verkligen hårt att Finland ensamt fick domen för i princip hela skidvärldens dopingproblem 2001. Dock är det såhär i efterhand kanske det bästa som någonsin hänt finsk elitidrott eftersom dopingkulturen i Finland fick sig en rejäl törn (se t.ex. hur de finska kulstötarnas resultat rasade efter Lahtisskandalen) och vi fick en betydligt renare finsk idrott.

Provade också att jämföra med resultaten och tyckte kolumn tre passade med det loppet. Men läste sedan texten ordentligt att de hade blandat om, TV-illustrationen i dokumentären beskrev ju dock varje kolumn vilseledande som en tävling. Går väl att pussla för varje position, men ger egentligen inte så mycket. I stora drag har man ju ändå en aning.

Den tidigare rapporten från testerna 89-99 skulle vara intressant att få en inblick i metodiken och vilka det egentligen var som testades. Medaljörer och tre slumpvis utvalda från några av loppen ryktas det om. http://www.svt.se/ug/article1869731.svt/binary/Skid%C3%A5kare%20Hemoglobin%2087-02%20-%20Saltin.pdf Det är gällande dessa uppgifter som Saltin uppträtt något konstigt.

Undrar om inte finländarnas fall också bidrog till att FIS verkligen försökte ta tag i problematiken och att detta inte enbart berodde på forskningsrapporten. Hade varit enklare att sopa den under mattan om det inte funnits en konkret och vida spridd skandal. Säga vad man vill om fjolårsdokumentären, men Bengt-Erik Bengtsson fick åtminstone i den visa vad han är för en karaktär. En som verkligen drog begreppet "tystnadsplikt" till sin spets.

------------------

Utvärderingen av den mer gedigna insamlingen av blodvärden innehåller också en hel del intressant, men man får ju viss huvudvärk av hur de räknat ut OFF-modellen. http://www.svt.se/ug/article1869659.svt/binary/FIS%20article%20Jakob%20Moerkerberg.pdf

Medelvärdena bland åkarna tycks alltså ha återgått till nästan de förväntade 03 och 04 och sedan upp igen mot nästa OS.

Försökte förstå varför den utpekade norrmannens värden var suspekta, jämfört med de exempel på höga men normala värden som gavs. Hittade dock i texten inget mer än mästerskapspeaken. Dock kan man faktiskt i dokumentären se värdena skymta förbi i bakgrunden och därmed identifiera plats och datum för proverna. Då kan man se två noteringar från innan säsong vilket också är två av de lägre noteringarna. Ska dock inte spekulera för mycket utan att ha så mycket på fötterna.
Senast redigerad av Hzj 2014-03-10 kl. 21:32.
Citera
2014-03-10, 22:25
Medlem
Jag tycker ändå att man ska fortsätta att gräva i det här så mycket som möjligt,
även om det finns en del som vill sopa det mesta under mattan för att det ger
negativ publicitet för sporten. Ungefär som cykelsporten och Lance Armstrong,
men när sanningen kommer fram så är det ändå lättare att gå vidare.
Citera
2014-03-10, 22:58
Medlem
Erik88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Jag tycker ändå att man ska fortsätta att gräva i det här så mycket som möjligt,
även om det finns en del som vill sopa det mesta under mattan för att det ger
negativ publicitet för sporten. Ungefär som cykelsporten och Lance Armstrong,
men när sanningen kommer fram så är det ändå lättare att gå vidare.

Håller helt med. Om det bara fanns en åkare som slet och stretade under alla åren, en som följde reglerna. En ärlig idrottare som i så fall förtjänar att få veta, och vi förtjänar också att få veta vilka som faktiskt ska skrivas in i historiens annaler och vilka som ska begravas på skidsportens sophög.
Citera
2014-03-10, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
.

Den tidigare rapporten från testerna 89-99 skulle vara intressant att få en inblick i metodiken och vilka det egentligen var som testades. Medaljörer och tre slumpvis utvalda från några av loppen ryktas det om.
Fram till 1997 ja. Då infördes skyddsspärren (runt VM nån gång) och 20% av åkarna testades innan loppen pga av det. Mycket data från framför allt 98 och 99 alltså.
Citera
2014-03-11, 09:17
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Försökte förstå varför den utpekade norrmannens värden var suspekta, jämfört med de exempel på höga men normala värden som gavs. Hittade dock i texten inget mer än mästerskapspeaken. Dock kan man faktiskt i dokumentären se värdena skymta förbi i bakgrunden och därmed identifiera plats och datum för proverna. Då kan man se två noteringar från innan säsong vilket också är två av de lägre noteringarna. Ska dock inte spekulera för mycket utan att ha så mycket på fötterna.
Jag följer en dopingtråd på ett cykelforum och på denna sidan står det en förklaring
http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=10911&page=222
Det handlar tydligen om förhållandet mellan retikylocyter (stavning?) och Hb-värde tillsammans med timingen inför mästerskap. Det ska tydligen vara ett tydligt mönster för hur dom förhåller sig till varandra för någon som går på EPO som skiljer sig tydligt från det normala. Auklands värden följde visst inte det normala mönstret..
Citera
2014-03-11, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag följer en dopingtråd på ett cykelforum och på denna sidan står det en förklaring
http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=10911&page=222
Det handlar tydligen om förhållandet mellan retikylocyter (stavning?) och Hb-värde tillsammans med timingen inför mästerskap. Det ska tydligen vara ett tydligt mönster för hur dom förhåller sig till varandra för någon som går på EPO som skiljer sig tydligt från det normala. Auklands värden följde visst inte det normala mönstret..
Figur 3 på sida 5 i rapporten http://www.svt.se/ug/article1869659.svt/binary/FIS%20article%20Jakob%20Moerkerberg.pdf som Hzj postade visar hur Müleggs (borde det vara) värden fluktuerar månaderna innan OS -02. Hans Hb-värde varierar mellan 15.5 och 18.0 och procentandelen unga blodkroppar mellan 0.5 och 2.2. Tycker det ser ut som han har tappat sitt blod där kring 4/1 2002 (och/eller tog en ny dos Epo) när blodvärdet är som lägst och blodproduktionen som högst.

Skulle vara intressant att se en liknande graf för Aukland. Hans variation är mellan 14.6 och 17.0 samt 0.8 och 2.1 enligt denna artikel http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10137684
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in