Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag menade alltså inte att Magnusson var dopad. Jag vet om hans enorma träningsmängder och har träffat honom vid några tillfällen. Tyvärr tror jag, tvärt emot vad han själv säger, att han bröt ner sin kropp genom denna enorma träning. Hans ljumskar tog totalt slut och det ledde till att han inte kunde åka så bra när han inte hade järnfäste. Just denna dag i Kollen var det riktigt töföre och gult klister. Magnusson kunde åka med hela sin kapacitet och var överlägsen.
Jag ville med mitt inlägg bara påpeka att det funnits överlägsnare åkare än Björgen i enstaka lopp. När det gäller Björgen så har hon ju inte varit så överlägsen om man räknar in Kowalczyk.
OT: När det gäller Magnusson fick han ju sin karriärs största uppgift [OS 1976] spolierad eftersom hans far dog precis när OS startade. Magnusson lämnade spelen och ställde sin plats till förfogande. Han hade haft god chans om han kunnat starta. Kanske hade han blivit OS-kung, för han hade en enorm kapacitet.
Jag uppfattade inte heller det som att du menade att Magnusson var dopad, min kommentar angående huruvida han var det eller ej var egentligen mer föranledd av vad som sades om hans enorma träningsmängder, hans överlägsenhet i 5-milen i Holmenkollen 1977 och hans dopade konkurrenter.
Efter några timmar med hög fart i skidspåret börjar muskelfibrerna läcka ut proteiner i blodet, vilket anses vara ett tecken på att muskelfibrerna skadats. Doping, och anabola steroider i synnerhet, kan öka toleransen för hård träning och motverka muskelnedbrytning vid krävande tävlings/träningsmoment. Kanske detta, i tillägg till de rent anabola effekterna, delvis förklarar att östtyske Grimmer kunde plocka hem femmilen vid VM 1974.
Tack för intressant information angående Magnusson! Verkar han vara en hygglig karl? Jag kan liksom du mycket väl tänka mig att den hårda träningen i det långa loppet bröt ned hans kropp, och mer specifikt ljumskarna. Men vilken kapacitet karln hade. 5-milen i Holmenkollen och hans ryck i stafetten i VM 1978 är legendariska prestationer. Han tog inte lika många mästerskapsmedaljer, men när han var som bäst var han definitivt av samma kaliber som Wassberg och Svan.
Edit: förvisso off-topic, men jag kan inte låta bli att länka till Magnussons grymma ryck 1978. Ca 5 minuter och framåt i klippet.
http://www.youtube.com/watch?v=fW3O0X5Kj84
Citat:
Ursprungligen postat av
cash
De körde mycket jävligt långsamma pass, gav sig ut på morgonen o kom hem på eftermiddagen.
Jo, 5-6 timmar som jag skrev kan mycket väl ha varit i underkant. Det bör dock ändå ha varit ganska nedbrytande för kroppen att köra så långa pass.