2016-10-17, 20:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Hon har erkänt att hon använt lagliga astmamediciner men som skitnödig moralister går i taket av. Att hon erkänt det höjer hennes trovärdighet.

Nej, det visar enbart att Johaug utan större eftertanke är fullt villig att tillgripa metoder som redan är i gråzonen vad gäller dopingbrott.
Citera
2016-10-17, 20:03
Bannlyst
Citat:
Hon har erkänt att hon använt lagliga astmamediciner men som skitnödig moralister går i taket av. Att hon erkänt det höjer hennes trovärdighet.

Ja man skall ge strafflindring om det finns möjlighet att det är misstagsdoping. Det har hänt förr och kommer hända igen. Och ja, det är många idrottare som blivit oskyldigt dömda, med all säkerhet.
Angående det jag fetat: du gör bara bort dig.

Vill du ha ett scenario där hur många åkare som helst, varje säsong, sitter i presskonferenser och drar s.k. trovärdiga historier kring hur de fick in anabola steroider i kroppen?

Du kanske förstår att det vore totalt ohållbart? Inte?

Alla kommer utnyttja att man då släppt in godtycke i det hela, förstår du inte det?
Senast redigerad av Muttmousse 2016-10-17 kl. 20:05.
Citera
2016-10-17, 20:03
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Dina hemsnickrade teser om vad och vem som är "trovärdig" och i vilket sammanhang har ingen bäring över huvud taget sett till rättspraxis eller till hur tillsynsutövarna tillämpar regelverket.

Detta av det enkla skälet att testmetoderna ständigt förbättras.

Det som man kom undan med under provtillfälle 1-20 kommer man alltså inte undan med vid tillfälle 21+, vilket vi bland annat fått observera i närtid dvs när en hel hög dopingfall från OS i London avslöjats pga efteranalys med förbättrade testmetoder.

Och då handlade det om idrottare som i de allra flesta fall aldrig testat positivt trots hundratals testtillfällen under sin karriär.

Tills tekniken kom ikapp dem vill säga.

Finns idrottare som blivit fast för clostebol och som fått mindre än 4 års avstängning. Mina hemsnickrade teser är inte helt verklighetsfrånvända.

Om vi fått förbättrade metoder och om det är förklaringen till att Johaug nu fällts så kan man ju på samma sätt testa hennes tidigare prov med den nya fina testmetoden.

Jag är endast intresserad av sanningen och skuldbördan. Att straffet skall utmätas enligt den. Jag betvivlar att min motdebattörer är så intresserad av det. Det verkar som målet är att med möjligast stela regeltolkning utdela maximalt straff.
Citera
2016-10-17, 20:04
Medlem
exceptionals avatar
Citat:

Ja man skall ge strafflindring om det finns möjlighet att det är misstagsdoping. Det har hänt förr och kommer hända igen. Och ja, det är många idrottare som blivit oskyldigt dömda, med all säkerhet.
Hennes trovärdighet är att hon har ett A prov och ett B prov som visar att hon har anabola i kroppen. Har du annan information?
Citera
2016-10-17, 20:05
Medlem
Renevatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Nej, att en frisk individ tar mediciner som är till för sjuka personer visar att den personen saknar moralisk kompass. Hela det norska skidförbundet saknar moralisk kompass. Studier från Danmark, Frankrike och Spanien visar att systematiskt intag av astmamedicin är prestationshöjande och gör att man får en snabbare återhämtning.

Råkar du sitta med länkar eller liknande till dessa studier? Det skulle vara intressant att skumläsa igenom lite.
Citera
2016-10-17, 20:06
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Finns idrottare som blivit fast för clostebol och som fått mindre än 4 års avstängning. Mina hemsnickrade teser är inte helt verklighetsfrånvända.

Inte genom att hävda att det skulle vara förmildrande och därigenom ha inverkan på påföljden att de aldrig testat positivt förut, vilket du låter påskina.
Citera
2016-10-17, 20:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Om vi fått förbättrade metoder och om det är förklaringen till att Johaug nu fällts så kan man ju på samma sätt testa hennes tidigare prov med den nya fina testmetoden.

Jag är endast intresserad av sanningen och skuldbördan. Att straffet skall utmätas enligt den. Jag betvivlar att min motdebattörer är så intresserad av det. Det verkar som målet är att med möjligast stela regeltolkning utdela maximalt straff.
Sanningen? Varifrån skulle du få den tror du det här är en film på TV?
Maggi fick två år. Agostini fick 15 månader. Johaug... ??
Citera
2016-10-17, 20:07
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Nej, det visar enbart att Johaug utan större eftertanke är fullt villig att tillgripa metoder som redan är i gråzonen vad gäller dopingbrott.
Finns det gråzoner? Er inställning är ju att vid positivt dopingprov så är man skyldig oavsett. Vid icke positivt prov så borde man enligt den strikta hållningen var oskyldig oavsett.
Citera
2016-10-17, 20:11
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Finns det gråzoner? Er inställning är ju att vid positivt dopingprov så är man skyldig oavsett. Vid icke positivt prov så borde man enligt den strikta hållningen var oskyldig oavsett.

Skyldig/oskyldig i juridisk mening, det stämmer.

Frågan om moralism var det ju dock du som drog in i diskussionen.
Citera
2016-10-17, 20:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Inte genom att hävda att det skulle vara förmildrande och därigenom ha inverkan på påföljden att de aldrig testat positivt förut, vilket du låter påskina.
Du blandar ihop saker. Att hon haft många tidigare rena prov stärker trovärdigheten att det är ett misstag. Misstaget utgör förmildringen.
Citera
2016-10-17, 20:12
Medlem
Citat:
Man skulle döma en okänd ryss pga denna inte skulle ha samma trovärdighet i förklaringen, pga att den inte har testats lika ofta. Om en person testats 20 gånger och utan positivt resultat och sen blir det positivt resultat och den dopare hänvisar till en salva som den tagit just då. Det stärker givetvis förklaringens trovärdighet jämfört med en som i princip kommer från ingenstans.

Det enda du säger är, anabola=4 år. Du har sagt det redan så sluta spamma tråden mer när dina synpunkter är av noll värde.
Det finns ju idrottare som har dopas sig i åratal utan att lämna ett positivt test t.ex Marion Jones , Lance Amstrong.
Citera
2016-10-17, 20:12
Bannlyst
Citat:

Fetade: nej, skulle hon bara få 1-1,5 års avstängning, så kommer vi alla att granska motiveringen till detta. Bedöms motiveringen rimlig så kommer vi att lugna oss.

Inte minst fallet oSundby, med sitt korta straff + att straffet kom helt under off-season, gör att vi nu är många som är minst sagt oroliga för att hon kommer att få samma silkesvantar.

För att hon är 1:a bland damerna, och för att hon är norsk, och kanske även för att hon är en stark symbol i Norge, samt varför inte även för att hon ser så söt och oskyldig ut, samt hulkar så inlevelsefullt.

Det handlar om att hon inte ska få strafflindring för att hon är just Terese Joughaug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in