2016-10-16, 11:59
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Precis så här känner jag över hela historien om Johaug
https://www.youtube.com/watch?v=uuL6cJPz3Nk
https://www.youtube.com/watch?v=47Ll5n-3hx0

Ärligt talat, jag köper det inte att varken läkare eller Johaug själv har koll på vad krämen innehåller.
Hon säger ju själv att hon alltid kollar allt som hon får i sig, men i nästa ögonblick ändrar hon sig
Sen att låtsas gråta inför hela världen utan att fälla en enda tår är nog inte helt rätt väg att ta för att övertyga folk. Kanske har hon gråtit så mycket nu den senaste veckan att det inte finns något kvar, vad vet jag?

Tråkigt att se att sporten blivit som den blivit, även om man vetat om det sedan många år tillbaka att vissa åkare äter mer än bara havregrynsgröt till frukosten.

En detalj som jag reagerar på är att Therese säger att hon kollar allt själv utom just denna gång. Sen sitter hon inför pressen och säger att hon har haft full tillit för sin läkare, nästa ögonblick när hon berättar hur hon fick salvan då läkaren som hon har full tillit för som är med just för att sånt här inte ska hända då ändå frågar hon specifikt om salvan finns med på dopinglistan varför ens fråga?. Det är helt klar en efterhands konstruktion att Therese framställer att det gick till på det sättet och att hon frågade för att det ska låta bättre.

Det är mycket i Thereses sätt att prata som blir ganska konstigt och motsägelsefull och man märker när man sätt den några gånger och har mer fakta att det är 9 dagars tänkande på hur ska vi skydda Therese bäst som händer och sägs.
Citera
2016-10-16, 12:00
Medlem
Med all info som framkommit i denna tråden och på andra ställen är det ju nu solklart att de ljuger rakt igenom. Så nu kan väl tom de hittills värdelösa medierna börja kalla Johaug för vad hon är, en fuskare. Jag vill se långa artiklar om att "hon har lurat en hel värld" och kolumner "så visade det sig att överlägsenheten var bara resultat av fusk". På samma vis det skulle varit om hon var rysk och hette Svetlana.
Citera
2016-10-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy80
Mig veterligen stog det väl inte ens namn på det där kvittot. Således helt omöjligt att bevisa vem som köpt det.
Att Norge systematiskt dopat sig år efter år har jag anat länge. Naturligtvis försöker man komma undan med bortförklaringar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
Dessa välbetalda superstjärnor har ett privat labb i ryggen som gör allt för att de ska prestera så bra som möjligt utan att det upptäcks.
Kvittot har naturligtvis inget bevisvärde om man inte kan binda läkaren till köpet.

Naturligtvis ska han ha använt kontanter. Det är väl ingen som använder kontanter längre?
Citera
2016-10-16, 12:04
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tänkte på en sak med det där kvittot. Visst, det är tämligen självklart att det är Bendiksen (eller nån annan inblandad) som står för inköpet, att någon har gjort en inköp av just dom två salvorna exakt när han har sagt det gör det tämligen säkert.

Men borde det inte vara skidförbundets pengar som betalar dom här sakerna eftersom åkarna har i kontrakten att dom måste ta det som förbundet säger? Varför betalar han i så fall kontant?
Jag är ute och reser i jobbet lite då och då och jag handlar saker som ska användas till jobbet. Jag tror knappt att jag nånsin har betalat kontant i såna lägen.

Det är väl inte för att det inte ska finnas några spår av inköpet om dom inte behöver det? Eller är det ändå Johaugs pengar som ska betala?

Du har rätt, det verkar ytterst misstänkt i dagens samhälle att betala "kontant". Betyder som du antyder att det inte behövs in i "bokföringen" om det nu inte behövs...
Citera
2016-10-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Hittade om på presskonferansen. De hade nio dagar på sig att förbereda vad se skulle säga. Johaug läser innantill på det som formulerats för att möjligen kunna lindra straffet med hänvisning till deras utformade åkarkontrakt där de ska lita på läkaren till 100% och i stort sätt tvingas ta det som ordineras. Kan lova att man kommer försöka trycka stenhårt på detta när straff ska utformas. Samtidigt är det nog presskonferansen som blir Norges fall då det kommer grävas djupt från alla håll. Hade man erkänt och sagt att man gjort ett stort misstag med krämen hade Johaug fått sitt straff och skidåkningen kunnat fortgå som vanligt. Kan också vsra så att Johaug vägrat ta smällen och vill försöka komma undan ansvar, tycker hennes uppträdande liknar en bortskämd snorunges som är van att kunna klara sig ur situationer.

Av den information som kommit fram och som publicerades i media verkade det som om Johaug var tvingad att ta medicinen om läkaren föreslår den. Ursäkten var att de ska ha koll att utövarna inte köper medicin i utlandet. Enligt mig är det mycket mycket konstigt att utforma ett kontrakt på det sättet. Det räcker alltså inte att skriva ett kontrakt där åkaren förbinder sig att inte köpa medicin på eget bevåg, utan de måste utforma det på ett sätt så att de måste följa läkaren till 100 %. På sätt läggs allt ansvar på läkaren och inte på utövaren.

Enligt mig är ett sådant kontrakt den perfekta ursäkten att hänvisa till om man sysslar med utbredd doping. Läkaren får ta smällen och utövaren verkar oskyldig. Det kvittar nästan vilken substans som åkaren har i kroppen så kan de skylla på läkaren.

– Alla landslagsåkarna signerar ett utövarkontrakt där de förpliktigar sig att följa läkarens råd. Det innebär alltså att Johaug var tvungen att följa läkarens råd.

– Ja, det är korrekt att löparnas avtal är utformade på det sättet. Det har först och främst att göra med att förbundet vill ha kontroll på att utövarna inte köper mediciner i utlandet. Man vill ha kontroll över vad de stoppar i sig, säger Skogstad.
Citera
2016-10-16, 12:06
Bannlyst
Om nu Johaug varit dopad, vet hennes norska landslagskompisar om detta, är dom också dopade, har alla Bendiksen som läkare, är det sanktionerat av det norska förbundet?
Citera
2016-10-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Av den information som kommit fram och som publicerades i media verkade det som om Johaug var tvingad att ta medicinen om läkaren föreslår den. Ursäkten var att de ska ha koll att utövarna inte köper medicin i utlandet. Enligt mig är det mycket mycket konstigt att utforma ett kontrakt på det sättet. Det räcker alltså inte att skriva ett kontrakt där åkaren förbinder sig att inte köpa medicin på eget bevåg, utan de måste utforma det på ett sätt så att de måste följa läkaren till 100 %. På sätt läggs allt ansvar på läkaren och inte på utövaren.

Enligt mig är ett sådant kontrakt den perfekta ursäkten att hänvisa till om man sysslar med utbredd doping. Läkaren får ta smällen och utövaren verkar oskyldig. Det kvittar nästan vilken substans som åkaren har i kroppen så kan de skylla på läkaren.

– Alla landslagsåkarna signerar ett utövarkontrakt där de förpliktigar sig att följa läkarens råd. Det innebär alltså att Johaug var tvungen att följa läkarens råd.

– Ja, det är korrekt att löparnas avtal är utformade på det sättet. Det har först och främst att göra med att förbundet vill ha kontroll på att utövarna inte köper mediciner i utlandet. Man vill ha kontroll över vad de stoppar i sig, säger Skogstad.

Ja det är ju helt vansinnigt uppenbart. Tänk om man hört att de hade ett sånt kontrakt i Vitryssland för sina åkare. En bra vinkling för en artikel, tips till de journalister som säkert läser denna tråd.
Citera
2016-10-16, 12:11
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Det är väl ingen som använder kontanter längre?

Lite OT, men i resten av världen (utanför Norden) är inte kortbetalningar alls så vanliga som här.
Jag var i Tyskland förra veckan, det gick inte att betala med kort på en mängd av ställen.

Däremot lär man använda kort om man köper medicin för jobbet på ett apotek. Har Norge redovisat inköpet ännu? Borde rimligtvis ha kvittot att visa upp själva!?
Citera
2016-10-16, 12:12
Medlem
Varför tar det så lång tid mellan det positiva provet och att det släpps i media?

Hur länge brukar det normalt ta innan det blir officiellt?

Finns det något krav på hur länge det max eller min får ta?
Citera
2016-10-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Om nu Johaug varit dopad, vet hennes norska landslagskompisar om detta, är dom också dopade, har alla Bendiksen som läkare, är det sanktionerat av det norska förbundet?
Ja, hur ser organisationen ut egentligen? Har alla åkare en egen läkare?

Om historien stämmer borde väl Björgen ha kritiserat läkaren i intervjun? Han har ju gjort ett oförlåtligt misstag.
Citera
2016-10-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89

Ett rätt så klokt val av Petter Northug att inte träna med landslaget.
Citera
2016-10-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marion86
Svar ja. Tyvärr får Johaug nu klä skott för en utbredd doping som pågått länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in