2011-04-11, 13:53
Medlem
Cliffords avatar
Om Sovjet och samtliga f.d sovjetstater, Italien, Finland & Österrike sysslade med systematisk dopning under hela 90-talet, så var två tredjedelar av medaljörerna i OS & VM under 90-talet dopade.
Citera
2011-04-11, 22:45
Medlem
Moon The Loons avatar
Det här Veerpalu-fallet har konfunderat mig.
De flesta tror han dopat sig en längre tid men åkt dit först nu. Detta tror jag också. Men hur kan killen ha klarat sig i låt oss säga 10/15 år utan och åkt dit först nu. Vad gjorde han "fel" den här gången så han åkte dit? Eller kanske det mest intressanta, vad gjorde han "rätt" för att inte åka dit alla andra gånger? Jag menar killen måste blivit testad hundratals gånger.

Någon med koll eller som bara vill spekulera?

Presskonferens.

http://svtplay.se/v/2387451/skidor/elofsson__har_troligtvis_pagatt_i_manga__manga_ar? cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2381224/sb,k103718,1,f,-1
Citera
2011-04-12, 00:51
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Det här Veerpalu-fallet har konfunderat mig.
De flesta tror han dopat sig en längre tid men åkt dit först nu. Detta tror jag också. Men hur kan killen ha klarat sig i låt oss säga 10/15 år utan och åkt dit först nu. Vad gjorde han "fel" den här gången så han åkte dit? Eller kanske det mest intressanta, vad gjorde han "rätt" för att inte åka dit alla andra gånger? Jag menar killen måste blivit testad hundratals gånger.

Någon med koll eller som bara vill spekulera?

Spekulera går alltid.

De generella dopingmisstankarna gäller ju systematiserad doping i vissa länder. I Veerpalus fall stärks detta exempelvis av att en Estländare lämnat en blodprofil som tyder på doping innan TdS.

Såtillvida är utövarna långt ifrån ensamma, om ens huvudansvariga för dopingen, utan det sköts utav ett medicinskt team med stora kunskaper om mängd dopingspreparat och effekt som gör att utövaren får i sig rätt mängd vid rätt tidpunkt.

Dessa läkare och ledare har även hyfsad koll och säkert kontakter med insyn i antidopingarbetet så att de hela tiden har koll på testmetoder och vad som är nytt. (Som exempel kan nämnas att finnarna inför 2001 konsulterade en högt uppsatt inom antidopingen och fick veta att man inte skulle göra tester på hemohes, som tur var, var denne felinformerad.)

Testerna i sig är troligen inte hundraprocentiga, utan man sätter gränsvärdena medvetet högt för att det inte ska råda något tvivel om att det är doping det rör sig om. Detta skulle om det stämmer betyda att A-prover som närmar sig gränsvärdet men inte tangerar det lämnas därhän, eftersom det finns några små procents sannolikhet att det inte rör sig om doping. (Detta skulle kunna förklara somliga klumpiga uttalanden från WADA och skidförbundet om att de vet att några utövare är dopade men att de tävlar ändå. Iof går nog detta att se på blodvärdesprofilerna enbart också.)

Som exempel kan Veerpalus landsmaninna Smiguns fall nämnas, då A-provet översteg gränsvärdet för nandrolon?, men inte B-provet. Det översteg dock gränsvärdet satt för män vilket var satt något lägre än det för kvinnor vilket gjorde att man ett tag av misstag tolkade det som positivt. Troligen är gränsvärdena väldigt generösa och det ska extremt mycket till för att uppnå sådana halter på naturlig/tillåten väg.

Slutligen om de regelbundna testerna så sköts väl de av inhemska antidopingarbetare, vilket betyder att enbart korruption i liten utsträckning räcker, för att kunna ladda på hemmaplan med otillåtna ämnen i kroppen. Så tävlar man sparsamt kan man undgå internationella tester tillräckligt länge.

Felet nu gentemot förr, kan bero på att "fel" person genomförde testerna, att man inte kontrollerat att det aktuella tillväxthormonet gick att påvisa i test, eller helt enkelt att denna "satsning" genomfördes mer på egen hand utan uppbackning från lika stor expertis. Tror själv på mittenalternativet.
Senast redigerad av Hzj 2011-04-12 kl. 00:53.
Citera
2011-04-12, 03:02
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Text

Tack för utförlig spekulation Nej men det ligger nog mycket i det du säger.

Aino-Kaisa Saarinen lägger ut sina dopingtester på hennes hemsida:

http://www.ainokaisa.com/testit.html

Intressant att se var/när kontrollanterna knackar på dörren.
Man kan se att vid vissa tävlingar har kontroll genomförts, obligatoriskt vid pallplats?
Samt en del läger vad det verkar. Jag tycker nog ändå att det sker tillräckligt slumpvis för att åkarna inte ska känna sig helt trygga om de nu har stoppat i sig något olämpligt, eller
Citera
2011-04-12, 09:20
Medlem
Cliffords avatar
Jag läste på skidpepp att det som Veerpalu testat positivt för är HGH (human growth hormone), alltså tillväxthormon som ju finns naturligt i kroppen. Jag vet inte om testet kan se skillnad på naturligt hormon och artificiellt hormon, eller om han har överskridit något generellt gränsvärde. Hur som helst så är testningen för tillväxthormon ny, introducerades av Wada 2008 och är tydligen lite omstridd.
Citera
2011-04-12, 12:48
Medlem
cyberkalles avatar
Vet inte om det är sagts redan i tråden men det var inget dopingpreparat i påsen som hittades i Östersund under skidskyttet tidigare i vintras.
Citera
2011-04-12, 15:44
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Jag läste på skidpepp att det som Veerpalu testat positivt för är HGH (human growth hormone), alltså tillväxthormon som ju finns naturligt i kroppen. Jag vet inte om testet kan se skillnad på naturligt hormon och artificiellt hormon, eller om han har överskridit något generellt gränsvärde. Hur som helst så är testningen för tillväxthormon ny, introducerades av Wada 2008 och är tydligen lite omstridd.

Har för mig att man testat både för ett gränsvärde och något slags kvotvärde vägt mot annat för att avgöra det artificiella. Kanhända att jag blandar ihop uppgifter efter att ha läst alldeles för många artiklar om fallet...

Men går inte Veerpalus läkare och advokats försvar ut på att det: 1) Går att uppnå det aktuella värdet genom hård träning 2) Inte i ett test går att skilja på naturligt och konstgjort hormon. Fast det tyska? laboratoriet hävdar att man kan göra den distinktionen.

Citat:
Tack för utförlig spekulation Nej men det ligger nog mycket i det du säger.

Aino-Kaisa Saarinen lägger ut sina dopingtester på hennes hemsida:

http://www.ainokaisa.com/testit.html

Intressant att se var/när kontrollanterna knackar på dörren.
Man kan se att vid vissa tävlingar har kontroll genomförts, obligatoriskt vid pallplats?
Samt en del läger vad det verkar. Jag tycker nog ändå att det sker tillräckligt slumpvis för att åkarna inte ska känna sig helt trygga om de nu har stoppat i sig något olämpligt, eller

Håller med, man ska inte underskatta de tester som faktiskt görs. Varje tävling är en risk i princip + oannonserade besök från kontrollanter. Tror därför inte det är möjligt idag att tävla "normal mängd" som dopad utan att förr eller senare åka fast. Det är min teori angående alla ryssar som åkt dit att de tävlat "för mycket" för att klara sig undan. Men att det är ledningen som ansvarar för dopingen och bara kastar in en ny dopad ersättare från den ryska bredden. Verkar dock som om ryssarna har skärpt till sig, baserat på deras usla resultat bland damerna. (D.v.s. ersättarna presterar inte på världsklassnivå direkt, som tidigare var fallet.)

__________________________________________________ _______________________

Apropå estländare och deras förmåga att prestera bra i Otepää, ger senaste inlägget på statisticalskier tydligt svar:

http://www.statisticalskier.com/2011/04/is-there-a-home-snow-advantage/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaig n=Feed%3A+TheStatisticalSkier+%28The+Statistical+S kier%29
Citera
2011-09-27, 13:28
Medlem
Moon The Loons avatar
Nu har vi det svart på vitt.

http://svt.se/2.21247/1.2547261/bjorgens_astmamedicin_tillats

Skönt att slippa den diskussionen i vinter.

Undrar vad Kowa kommer hålla på med på nyårsafton
Citera
2011-09-27, 17:25
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Nu har vi det svart på vitt.

http://svt.se/2.21247/1.2547261/bjorgens_astmamedicin_tillats

Skönt att slippa den diskussionen i vinter.

Undrar vad Kowa kommer hålla på med på nyårsafton

Tror tyvärr inte att de missunnsamma inläggen i diskussionen kommer utebli detta till trots. Sedan tror jag inte Kowa bryr sig nämnvärt. Mitt intryck av det hon sa var ett bittert uttalande direkt efter en förlust som sedan norsk media återanvände åtskilliga gånger för att överdriva konflikten.

Problemet som jag ser det är läkaren som sa att det inte gick att bedöma mängden substans i testerna, varför det blir svårt att avslöja dem som eventuellt "provar på" substansen i högre doser än den tillåtna. Men man kanske klarar att göra den skillnaden i testerna nu. Viktigast är nu att samma regler gäller för alla, vilket är en förändring till det bättre.

(Annars är det ju rätt kul hur medierna beväpnat sig med hink och spade, för att avgöra vem som var först med nyheten; http://nyheter24.se/blogg/ehsanfadakar/?p=1692 http://twitter.com/#!/SVTKarlsson. När det egentligen rör sig om gammal skåpmat: https://www.flashback.org/sp32929940 )
Citera
2011-09-27, 18:54
Medlem
ZRydens avatar
Haha, ja, det är gulligt hur de tror att de kommit med ett "scoop" en vecka efter att det verkligen kommit fram och började diskuteras på diverse forum.

Men för min del får det gärna bli ett litet tidningskrig. Min förhoppning är att Jonas Karlsson och Ehsan Fadakar gör upp om detta en gång för alla i vinter. En trekamp med skidsprint, störtlopp & backhoppning kanske vore nåt?
Citera
2011-09-27, 20:56
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Haha, ja, det är gulligt hur de tror att de kommit med ett "scoop" en vecka efter att det verkligen kommit fram och började diskuteras på diverse forum.

Men för min del får det gärna bli ett litet tidningskrig. Min förhoppning är att Jonas Karlsson och Ehsan Fadakar gör upp om detta en gång för alla i vinter. En trekamp med skidsprint, störtlopp & backhoppning kanske vore nåt?

Bra grenval, av säkerhetsskäl bör nog skidskytte undvikas. Fördelen med den duellen, utöver att den säkerligen blir underhållande, är att den även skulle hålla Karlsson borta från kommentatorshytten. (Fast han har sina poänger ibland ändå.)

På temat doping och gamla nyheter, förtjänar väl ändå att nämnas i tråden att den gamle Ryssterikaren Botvinov anklagats i samband med Mayer-härvan. Inte så förvånande för många kanske. Men det var ett tag sedan det togs upp iaf.
Citera
2011-09-29, 01:24
Medlem
minimaggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Bra grenval, av säkerhetsskäl bör nog skidskytte undvikas. Fördelen med den duellen, utöver att den säkerligen blir underhållande, är att den även skulle hålla Karlsson borta från kommentatorshytten. (Fast han har sina poänger ibland ändå.)

På temat doping och gamla nyheter, förtjänar väl ändå att nämnas i tråden att den gamle Ryssterikaren Botvinov anklagats i samband med Mayer-härvan. Inte så förvånande för många kanske. Men det var ett tag sedan det togs upp iaf.

Han är ju inte dum, bara inte så intelligent som han själv tror. Blev tokless över att man stoppade in Karlsson i hytten istället för Kajsa Bergqvist på friidrotts-vm häromsistens.

On T: WADA själva säger att de inte misstänker något helt skidlag för att vara dopade, så det är lite fel att utgå från att t ex alla ryssar är det, inte minst för att det även där lär finnas idrottare på toppnivå som vill tävla rent. Ett ok dessa nationer lagt på sig själva dock, det går inte att komma ifrån, men ingenting är svartvitt (för att säga det uppenbara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in