2021-02-17, 17:37
Medlem
Ni som inte kanske vet varför man blir misstänksam på folk som kommer tillbaka skitbra efter uppehåll, det är för att folk som lagt av eller tagit paus inte testas för doping.

Så bild skulle absolut kunnat rådopa sig, lägga av nån vecka eller så innan vm beroende på vad han tagit och då fortfarande ha kvar effekterna av sin doping.

Nu har jag inte koll på när han kom tillbaka så kanske inte stämmer i detta fall men så har det gått till förut med dopade idrottare.
Citera
2021-02-17, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Ni som inte kanske vet varför man blir misstänksam på folk som kommer tillbaka skitbra efter uppehåll, det är för att folk som lagt av eller tagit paus inte testas för doping.

Så bild skulle absolut kunnat rådopa sig, lägga av nån vecka eller så innan vm beroende på vad han tagit och då fortfarande ha kvar effekterna av sin doping.

Nu har jag inte koll på när han kom tillbaka så kanske inte stämmer i detta fall men så har det gått till förut med dopade idrottare.

Återupptar man en karriär efter tex en paus måste man anmäla detta till antidopingorganisationen minst 6 månader innan man tävlar.
Citera
2021-02-18, 10:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont

Utan att ta ställning till det enskilda fallet - effekterna av dopning varar längre än ett par veckor, i vissa fall hela livet.

Inom tyngdlyftning brukar man skämtsamt säga att det bästa som kan hända en ung lyftare är att åka på en dopningsavstängning, för då kan man träna och dopa sig ostört i två år och komma tillbaka starkare som senior.
Citera
2021-02-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Utan att ta ställning till det enskilda fallet - effekterna av dopning varar längre än ett par veckor, i vissa fall hela livet.

Inom tyngdlyftning brukar man skämtsamt säga att det bästa som kan hända en ung lyftare är att åka på en dopningsavstängning, för då kan man träna och dopa sig ostört i två år och komma tillbaka starkare som senior.
Du menar att om man är dopingavstängd så testas man inte?
Citera
2021-02-18, 14:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Återupptar man en karriär efter tex en paus måste man anmäla detta till antidopingorganisationen minst 6 månader innan man tävlar.

Ja då har han haft 18 månader på sig att dopa sig som inte syns när han börjat testats igen men har fortfarande effekten kvar.
Citera
2021-02-18, 14:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det är naturligtvis svårt att bevisa. Dopningens grunder är ju egentligen fyra:

- Höja kroppens förmåga att ta emot träning och omsätta den i prestationshöjning
- Stärka kroppen att inte skada sig vid hård träning
- Hjälpa kroppen att snabbare läka uppkomna skador
- Få viss direkt prestationshöjande effekt (gäller vid exempelvis EPO)

Det är högst sannolikt att vissa bryter barriärer och når en högre nivå som de annars inte klarat utan dopningens hjälp. De måste dock underhålla detta genom fortsatt hård träning.

Det vore givetvis bäst om dopning enligt definierade grundregler per automatik gav livstidsstraff, men det är ju som alltid inte helt lätt att få alla med sig i ett sådant beslut. Viljan saknas helt enkelt.
Citera
2021-02-18, 15:17
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Du menar att om man är dopingavstängd så testas man inte?

Inte i tyngdlyftning i varje fall. Eller åtminstone har det inte varit så. I den sporten var/är dopning extremt utbrett och man kunde/kan man göra lite som man vill.

Jag kollade vad som stod på USADAs sida bara för nöjets skull. Där står det att man omfattas av antidopingreglerna även om man är avstängd. Jag vet inte hur väl det följs i praktiken dock och om man kan hoppa in och ur "poolen".

Citat:
If selected for inclusion in a USADA testing pool, the suspended athlete must comply with all requirements of the USADA testing pool during the period of ineligibility, including submitting Whereabouts information to USADA.

All sanctioned athletes—whether in a USADA testing pool or not—must remain available for out-of-competition testing during their period of ineligibility. If an athlete retires, their sanction is tolled until the athlete formally unretires

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är naturligtvis svårt att bevisa. Dopningens grunder är ju egentligen fyra:

- Höja kroppens förmåga att ta emot träning och omsätta den i prestationshöjning
- Stärka kroppen att inte skada sig vid hård träning
- Hjälpa kroppen att snabbare läka uppkomna skador
- Få viss direkt prestationshöjande effekt (gäller vid exempelvis EPO)

Det är högst sannolikt att vissa bryter barriärer och når en högre nivå som de annars inte klarat utan dopningens hjälp. De måste dock underhålla detta genom fortsatt hård träning.

Det vore givetvis bäst om dopning enligt definierade grundregler per automatik gav livstidsstraff, men det är ju som alltid inte helt lätt att få alla med sig i ett sådant beslut. Viljan saknas helt enkelt.

Ja, det är klart att det beror på vilka substanser man har tagit, under hur lång tid, vilka effekterna man avser, osv. Den intresserade kan läsa mer här t.ex. Min poäng var främst att en dopningsavstängnings längd inte dikteras av den tid som det tar att bli "ren" igen, utan är "bara" ett straff.
Citera
2021-02-18, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min poäng var främst att en dopningsavstängnings längd inte dikteras av den tid som det tar att bli "ren" igen, utan är "bara" ett straff.

Jag har ingen annan uppfattning.
Citera
2021-02-18, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Ja då har han haft 18 månader på sig att dopa sig som inte syns när han börjat testats igen men har fortfarande effekten kvar.
Det är inte säkert.
Nu kan jag inte regelverket men finns man med på den kontrollista som ADSE underhåller så måste man rapportera var man är o vara beredd på oannonserade tester.
Så ”Pölen” kan mycket väl finnas med på den listan då han tidigt sa att OS kunde vara ett mål.
Citera
2021-02-18, 18:22
Avslutad
Citat:
Det är inte säkert.
Nu kan jag inte regelverket men finns man med på den kontrollista som ADSE underhåller så måste man rapportera var man är o vara beredd på oannonserade tester.
Så ”Pölen” kan mycket väl finnas med på den listan då han tidigt sa att OS kunde vara ett mål.

Det vore ju intressant om han fanns med på den listan då.

Sen är ju frågan om hur hans moral är kring om man har varit dopad om man inte åkt dit. Jag menar, han är ju en utpräglad liberal egensinnig hippie så han gör väl lite som han vill?
Citera
2021-02-18, 21:25
Medlem
Undra hur många som misstänker han skidåkaren nu, hoppas verkligen att han är ren!
Citera
2021-02-18, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enternor
Undra hur många som misstänker han skidåkaren nu, hoppas verkligen att han är ren!

Skidåkaren? Vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in