Citat:
Ursprungligen postat av
smokieknife
Du menar att om man är dopingavstängd så testas man inte?
Inte i tyngdlyftning i varje fall. Eller åtminstone har det inte varit så. I den sporten var/är dopning extremt utbrett och man kunde/kan man göra lite som man vill.
Jag kollade vad som stod på USADAs sida bara för nöjets skull. Där står det att man omfattas av antidopingreglerna även om man är avstängd. Jag vet inte hur väl det följs i praktiken dock och om man kan hoppa in och ur "poolen".
Citat:
If selected for inclusion in a USADA testing pool, the suspended athlete must comply with all requirements of the USADA testing pool during the period of ineligibility, including submitting Whereabouts information to USADA.
All sanctioned athletes—whether in a USADA testing pool or not—must remain available for out-of-competition testing during their period of ineligibility. If an athlete retires, their sanction is tolled until the athlete formally unretires
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Det är naturligtvis svårt att bevisa. Dopningens grunder är ju egentligen fyra:
- Höja kroppens förmåga att ta emot träning och omsätta den i prestationshöjning
- Stärka kroppen att inte skada sig vid hård träning
- Hjälpa kroppen att snabbare läka uppkomna skador
- Få viss direkt prestationshöjande effekt (gäller vid exempelvis EPO)
Det är högst sannolikt att vissa bryter barriärer och når en högre nivå som de annars inte klarat utan dopningens hjälp. De måste dock underhålla detta genom fortsatt hård träning.
Det vore givetvis bäst om dopning enligt definierade grundregler per automatik gav livstidsstraff, men det är ju som alltid inte helt lätt att få alla med sig i ett sådant beslut. Viljan saknas helt enkelt.
Ja, det är klart att det beror på vilka substanser man har tagit, under hur lång tid, vilka effekterna man avser, osv. Den intresserade kan läsa mer
här t.ex. Min poäng var främst att en dopningsavstängnings längd inte dikteras av den tid som det tar att bli "ren" igen, utan är "bara" ett straff.