Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-01-24, 19:00
  #1
Medlem
Hej!
En slang är uppdelad i slutna sektioner, Sektionerna är luft fyllda. Slangen är formad som en cirkel så det finns ingen ände på den. Slangen placers sedan satt den vänstra halvan är innesluten i en vattentank. Slangen bryter alltså den tätslutande tanken vid kanten på botten och toppen. slangen ska kunna snurra obehindrat om vattentanken vore tom. Men vad händer nu när tanken är fylld? Hur påverkar vattentrycket slangen, står den stilla och i så fall varför? Borde inte vattentrycket vara riktat mot slangen mitt? Borde inte luften söka sig upp mot ytan och därmed få slangen att snurra? Hade det varit ett mellanrum mellan sektionerna hade vattentrycket fått grepp att trycka ut slangen i botten och då hade den stått stilla eller hur?

Jag är tacksam för alla svar
Citera
2009-01-24, 19:17
  #2
Medlem
Du*är lite otydlig med hur slangen och tanken sitter ihop. Hur bryter man en tättslutande tank?
Citera
2009-01-24, 19:23
  #3
Avstängd
F8g3l-F3n1xs avatar
Bild?
Citera
2009-01-24, 19:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelblomma
Du*är lite otydlig med hur slangen och tanken sitter ihop. Hur bryter man en tättslutande tank?

Ja, jag var lite otydlig i min förklaring. Du har en slang, precis som ett cyckeldäck. Men den är inuti uppdelad i slutna och luftfyllda sektioner. Du bygger en tankt som har en öppning i botten och i toppen, detta för att slangen ska kunna passera igenom tanken. Tanken ska alltså omsluta ena halvan av däcket tex väntra delen, precis som att du ritar en cirkel på ett papper och vid ena halvan tex vänster sida av cirkeln ritar du en omslutande tank. vad händer sedan när man fyller tanken med vatten, slangen ska alltså kunna snurra genom tanken. Snurrar däcket precis som ett cykelhjul tack vare att luften i däcket vill upp till ytan, eller står den stilla. Detta är alltå hel teoretiskt sett, så vi bortser från alla praktiska problem.

Jag hoppas att denna beskrivning blev lite tydligare! Svårt att förklara
__________________
Senast redigerad av handbrumpan 2009-01-24 kl. 20:02.
Citera
2009-01-24, 20:03
  #5
Medlem
alinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handbrumpan
Ja, jag var lite otydlig i min förklaring. Du har en slang, precis som ett cyckeldäck. Men den är inuti uppdelad i slutna och luftfyllda sektioner. Du bygger en tankt som har en öppning i botten och i toppen, detta för att slangen ska kunna passera igenom tanken. Tanken ska alltså omsluta ena halvan av däcket tex väntra delen, precis som att du ritar en cirkel på ett papper och vid ena halvan tex vänster sida av cirkeln ritar du en omslutande tank. vad händer sedan när man fyller tanken med vatten, slangen ska alltså kunna snurra genom tanken. Snurrar däcket precis som ett cykelhjul tack vare att luften i däcket vill upp till ytan, eller står den stilla. Detta är alltå hel teoretiskt sett, så vi bortser från alla praktiska problem.

Nej du får ingen lyftkraft. Rent tryckmässigt utövar vattnet som du säger enbart ett radiellt tryck mot däckcylinderns mitt. Du får därför ingen resulterande lyftkraft och däcket står still.

Om du skulle fått en lyftkraft hade vattnet utövat ett arbete på däcket och således behövt förlora energi på något sätt. En tillsluten behållare som flyter upp till ytan resulterar ju samtidigt i att vattenytan sjunker och vattnet förlorar lägesenergi.
__________________
Senast redigerad av alind 2009-01-24 kl. 20:07.
Citera
2009-01-25, 13:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alind
Nej du får ingen lyftkraft. Rent tryckmässigt utövar vattnet som du säger enbart ett radiellt tryck mot däckcylinderns mitt. Du får därför ingen resulterande lyftkraft och däcket står still.

Om du skulle fått en lyftkraft hade vattnet utövat ett arbete på däcket och således behövt förlora energi på något sätt. En tillsluten behållare som flyter upp till ytan resulterar ju samtidigt i att vattenytan sjunker och vattnet förlorar lägesenergi.

Ja det verkar ju vettigt. Men hur kommer det sig då att en boll söker sig upp i en sluten behållare med vatten? då verkar ju en kraft utan att vattennivån ändras? Och hur skulle det fungera om sektionerna i hjulet var fylla med vatten istället för luft, då skulle tyngdkraften verka på dem utanför tanken och i tanken skulle de vara mycket vara "lättare" på grund av att de är omslutna av vatten?
__________________
Senast redigerad av handbrumpan 2009-01-25 kl. 13:35.
Citera
2009-01-25, 15:16
  #7
Medlem
Du har inte kommit på någon revolutionerande evighetsmaskin. Den här teorin är redan utredd och förkastad. Kommer dock inte på vad experimentet kallades men googla runt lite på evighetsmaskiner så kommer nog din design att dyka upp.
Citera
2009-01-25, 15:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handbrumpan
Ja det verkar ju vettigt. Men hur kommer det sig då att en boll söker sig upp i en sluten behållare med vatten? då verkar ju en kraft utan att vattennivån ändras?
Vattennivån ändras helt riktigt inte, men det kommer ske en förskjutning av vattnet nedåt i tanken när bollen istället fyller ut ett utrymme i tankens övre del.
Citera
2009-01-25, 15:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Vattennivån ändras helt riktigt inte, men det kommer ske en förskjutning av vattnet nedåt i tanken när bollen istället fyller ut ett utrymme i tankens övre del.

Ja, fan vad korkad jag var nu, tur inte min gammla fysiklärare läser detta
Citera
2012-03-27, 21:45
  #10
Medlem
Haha, satt nyss och grunnade på en likadan konstruktion, fast med typ plåtburkar som satt ihop i en kedja, plåtburkarna skulle åka genom ett rör i ner under vattenytan, Röret skulle vara förmat som ett J fast med den korta änden rakt upp.
(teoretiskt skulle burkarna sluta helt tätt mot röret och dra med sig vattnet ut som ville läcka in i änden)

1 burk skulle vara 10m i diameter och 10cm hög. Vattentrycket i änden på röret vid 10 meters djup skulle vara (5cmx5cmx3,14x1kg) 78,5kg. Eftersom vikten på burkarna tar ut varandra på upp och nedsidan så räknade jag på flytkraften.

Skulle burkarna sitta kloss mot varandra och inte ha någon materialtjocklek alls skulle flytkraften bli 10m/10cm =100st, 100st x78,5g lyftkraft= 78,5kg.

Skönt att jag tog mig tid att räkna på det och få mitt huvudbryderi till ända, då jag logiskt tyckte att det skulle fungera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback