Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-02, 22:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vonrak
Jag spelade några spel med barnen när de var yngre, brukar tänka på det ibland och vissa av spelen kommer man ju såklart ihåg. Men oavsett hur mycket jag försöker så kan jag tyvärr inte komma ihåg namnen på fyra av spelen, men någon expert här kanske skulle kunna hjälpa till?
(Spelen var till Nintendo 8-bit)

1. Spelade som en gubbe sedd från sidan som sköt robotar, världen var helt förstörd av dessa robotar.
Varje bana slutade med en robotboss och till varje bana fick man ett nytt vapen, tror jag. Den första eller andra bossen var en grön(?) helikopter.

2. Du spelade som en kille som måste rädda sin pappa/farfar genom att besöka olika öar och utforska grottor/byar. Attackerade fiender med en jojo och det fanns ett hemskt j*dra pussel med en papegoja och ett stort piano. (Detta var innan internets tid, slet håret av mig då de flesta pussel i detta spel var riktigt kluriga, men har för mig att pianot var värst).

3. Man utforskade ett slott med mål att döda en ond trollkarl. Navigerade genom att klicka på saker och man dog av i princip allting. När man dog så fick man en väldigt tydlig beskrivning om hur det skedde och Döden syntes. Har för mig att spelet var på svenska, men är inte helt säker.

4. En flicka blev kidnappad av sina leksaker och man spelade som en snäll leksak som gav sig iväg för att befria henne. Har för mig att man kunde attackera fiender genom att skjuta stjärnor och att spelet var väldigt svårt. Kommer dock ihåg det sorgliga slutet på spelet, för leksaken hittade henne aldrig och tänkte på henne i sin ensamhet... Jag blev mer rörd än barnen

Tvåan är nästan garanterat StarTropics, men jag blir lite förbryllad av att du skriver "papegoja och stort piano" eftersom jag inte kan minnas något sådant.
Citera
2016-08-03, 11:21
Medlem
leathur_ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Tvåan är nästan garanterat StarTropics, men jag blir lite förbryllad av att du skriver "papegoja och stort piano" eftersom jag inte kan minnas något sådant.

Om du inte minns papegojan och det stora pianot så har du inte spelat StarTropics! Hehe. Skoja bara, men jävlar vilket pussel att lösa för en liten svensk grabb.

Förövrigt är de fyra spelen Vonrak sökte redan identifierade, men jag sammanställer:

1. Journey to silius
2. StarTropics
3. Shadowgate
4. Gimmick!

Mycket fin lista.
Citera
2016-08-06, 13:18
Kommer ihåg ett nätspel från när man se yngre slutet 90 början 2000 man var en fisk. Så skulle man äta mindre fiskar och undvika större. Så skulle man bli så stor som möjligt. Ngn som vet vilket jag menar?
Citera
2016-08-11, 06:06
Medlem
BWV639s avatar
Minns ett äventyrsspel i monkey-island stil som jag tittade på när min brorsa spelade när jag var liten. Det jag minns främst är att det fanns en stor ond vit handske i det! Någon som vet vad det kan vara för spel?
Citera
2016-08-11, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Kommer ihåg ett nätspel från när man se yngre slutet 90 början 2000 man var en fisk. Så skulle man äta mindre fiskar och undvika större. Så skulle man bli så stor som möjligt. Ngn som vet vilket jag menar?

Fishy:
http://www.addictinggames.com/action-games/fishy.jsp
Citera
2016-08-11, 17:47
Medlem
Roobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWV639
Minns ett äventyrsspel i monkey-island stil som jag tittade på när min brorsa spelade när jag var liten. Det jag minns främst är att det fanns en stor ond vit handske i det! Någon som vet vad det kan vara för spel?

Legend Of Kyrandia 2

http://hifigame.com/downloads/irregular/symbian/adventure/legend-of-kyrandia-2-the-hand-of-fate-zip
Citera
2016-08-11, 20:01
Medlem
BWV639s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooban
Legend Of Kyrandia 2

http://hifigame.com/downloads/irregular/symbian/adventure/legend-of-kyrandia-2-the-hand-of-fate-zip

tackar!!!
Citera
2016-08-11, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av Strongbox
Fishy:
http://www.addictinggames.com/action-games/fishy.jsp

Juste ja där är den tack
Citera
2016-08-19, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Hej! Jag letar efter namnen på några pc-spel som jag spelade som liten. Jag vet inte ifall de var riktiga spel eller demo-spel, eller var jag fick dem ifrån. Ofta fick vi spel hem genom "Pc-för alla"-tidningar som min pappa då prenumererade på. I alla fall var det på slutet av 90-talet och början på 2000 som jag spelade dessa.
Här nedan kommer beskrivningarna på spelen:

nr. 1
Ett spel där man kunde spela multiplayer. Man var en trollkarl, i en av de ca 7 färgerna som fanns att välja mellan, och man skulle flytta eller spränga lådor med hjälp av bomber. Syftet var att döda den andra trollkarlen, eller så kan det ha varit att nå ett visst "mål" innan motståndaren når dit, kommer inte riktigt ihåg. Vyn var ovanifrån, dvs likt pokèmon-spelen man spelade på gameboy och nitendospelet zelda: A link to he past. Vyn var ganska ut-zoomad och det var ganska få pixlar om ni förstår hur jag menar, gubbarna var kantiga och inte så detaljerade osv. Spelplanen tog inte upp hela skärmen, utan var en kvadratisk mellanstor ruta. Planen var svagt rutig. Jag tror att trollkarlarna hade vita stjärnor på sina "klänningar". Miljön var mycket brun, bakgrunden var nog brun, men blocken man flyttade/sprängde var beiga eller grå. Innan bomberna sprängdes blinkade dem i några sekunder. Trollkarlarna hade spetsiga hattar i samma färg som "klänningarna". Jag vet inte hur många man kunde spela i spelet för vi spelade alltid 2 personer, men det gick säkert på något sätt att vara fler. Tror att "datorn" kunde spela trollkarlar också om man ville. Tror jag spelade själv ibland mot datorn.

Nr.2 - HITTAD!

nr. 3
Ett spel där man var en slags boll med en propell. Banan var en plattform som hela tiden vinglade och roterade lite vagt, fast plattformen var alltid på ett sätt så att man kunde ha kontroll och vy över sin figur. Planen var grå som cement, men när man åkte med figuren bildades det ett grönt streck. Man kunde inte stanna figyren utan om man tryck en viss riktning så fortsatta den i denna tilld dess att det tog stopp. Planen var kvadratisk med en grön ram (där propellen kunde stå utan att röra sig. På planen rullade det omkring massor av klot, badbollar och främmande föremål (har minne av att jag såg dem som rymdvarelser eller vattendjur från andra planeter, för vissa såg nog ut som svävande bläckfiskar och helt annorlunda i färg och form och egenskaper från dem i vår värld.) Syftet var att mura in alla dessa figurer i sån liten yta som möljigt, och detta gjorde man genom att fara över planen till andra sidan. Om du for över planen, och alla figurer är på ena sidan, så blir den andra sidan som inte hade några figurer en grön gräsplätt. Därmed har "spelplanen" förminskats. (den gröna platsen som skapades såg jag alltid som en gräsmatta.) Detta skulle man göra tills tiden gick ut, och man skulle få sån liten spelyta som möjligt (dvs så litet utrymme som möjligt för de farande föremålen, och så mycket "gräsplan" som möjligt). Det var en stressig men rolig musik under spelet, och en röst kommenterade när tex tiden snart skulle gå ut, och denna röst lät som en "robot-röst", en "tjej-robot-röst" om man kan beskriva det så.
Spelet såg mer modernt ut än de övriga spelen jag nämnt. Detta kändes mer 3D och mer smooth i både färg och former.

nr. 4
Detta spelet hade likt de två första en ovanvy, likt den i pokèmon-spelen för gameboy. Mycket ut-zoomad spelplan. Pixelmässigt var det också ganska likt det förstnämnda spelet, men spelet jag letar efter var lite mörkare och lite mer verklighetstroget. Figurerna i spelet var vuxna. Personen man spelade var en man. Fick en cluedo- känsla av spelet. Man var en man som skulle leta efter ledtrådar/vapen/prylar. Jag minns att det var en flod som flöt mitt i "spelplanen", och därmed delade denna. Det var svårt att komma över till andra sida floden minns jag. Det känns som spelet var klurigt, och jag vet att man kunde bära på saker (som man kunde se på skärmen vid ett knapptryck) och att man kunde prata med folk då det visades pratbubblor ovanför personerna. Jag vet att många dörrar till husen var låsta och att man var ganska ensam i spelet. Det kom en förklarande text om man försökte ta något det inte gick att ta, eller om man försökte öppna en dörr som inte gick att öppna. Självklart stod texten på engelska. Det var lite som en labourint med hus och träd och annat. Marken var mest prydd med stenplattor eller kullerstensgator och färgen i spelet var ganska mörk. Om det var någon musik i spelet så var den mystisk. Jag har för mig att man letade efter olika saker åt folk, och att jag hittade ett halsband som jag skulle ge till någon för att få en gentjänst. Det såg alltså ut som ett kvarter med hus och träd osv. Måste ha fått spelet från en "pc för alla"-tidning. Kunde spela det på Windows Vista (när vista kom) men spelade det främst några år innan på min pappas dator. Windows 98 eller 2000 förmodar jag.
Ingen som vet?
Citera
2016-08-20, 00:34
Medlem
hugTracersbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesomdu
Ingen som vet?

Nummer ett låter ju som en Bomberman-klon i alla fall. Kan det vara Fracas? - Finns säkert massor av kloner, men där spelar man i alla fall som trollkarl.
Citera
2016-08-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugTracersbutt
Nummer ett låter ju som en Bomberman-klon i alla fall. Kan det vara Fracas? - Finns säkert massor av kloner, men där spelar man i alla fall som trollkarl.
Det är inte fracas, men du har rätt i att det är ett Bomberman spel. Riktigt likt de gamla Bomberman, skillnaden är att det är trollkarlar man är i mitt spel ist för de vanliga figurerna . Googlade runt halva natten men kunde inte hitta det.
Men tack för hjälpen, det är ju ett bomberspel så man kan ju säga att du löste det
Citera
2016-08-22, 00:37
Medlem
Jag uppdaterar min lista igen. 3 av 4 hittade nu

nr. 1 - NÄSTAN HITTAD! (saknar namnet)
ett Bomberman-spel jag spelade mellan 1998-2005 (?). Ser ut som de "vanliga" Bomberman (dvs ej fracas eller något sådant) men skillnaden är att man spelar med trollkarlar i olika färger ist för de vanliga gubbarna.

Nr.2 - HITTAD! (gift hette spelet)

nr. 3 HITTAD! (xonix hette spelet )

nr. 4
Detta spelet hade likt de två första en ovanvy, likt den i pokèmon-spelen för gameboy. Mycket ut-zoomad spelplan. Pixelmässigt var det också ganska likt det förstnämnda spelet, men spelet jag letar efter var lite mörkare och lite mer verklighetstroget. Figurerna i spelet var vuxna. Personen man spelade var en man. Fick en cluedo- känsla av spelet. Man var en man som skulle leta efter ledtrådar/vapen/prylar. Jag minns att det var en flod som flöt mitt i "spelplanen", och därmed delade denna. Det var svårt att komma över till andra sida floden minns jag. Det känns som spelet var klurigt, och jag vet att man kunde bära på saker (som man kunde se på skärmen vid ett knapptryck) och att man kunde prata med folk då det visades pratbubblor ovanför personerna. Jag vet att många dörrar till husen var låsta och att man var ganska ensam i spelet. Det kom en förklarande text om man försökte ta något det inte gick att ta, eller om man försökte öppna en dörr som inte gick att öppna. Självklart stod texten på engelska. Det var lite som en labourint med hus och träd och annat. Marken var mest prydd med stenplattor eller kullerstensgator och färgen i spelet var ganska mörk. Om det var någon musik i spelet så var den mystisk. Jag har för mig att man letade efter olika saker åt folk, och att jag hittade ett halsband som jag skulle ge till någon för att få en gentjänst. Det såg alltså ut som ett kvarter med hus och träd osv. Måste ha fått spelet från en "pc för alla"-tidning. Kunde spela det på Windows Vista (när vista kom) men spelade det främst några år innan på min pappas dator. Windows 98 eller 2000 förmodar jag.
Senast redigerad av intesomdu 2016-08-22 kl. 00:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in