Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-02-04, 20:06
  #25
Medlem
Ja Apocalypse var det! Sjukt kul minns jag, får se om dett håller idag ;P
Citera
2009-02-07, 23:22
  #26
Medlem
flax^s avatar
Letar efter ett gammat snes spel. kommer inte ihåg vad det heter

Sidoscrollande, liknar castlevania lite grann. Man ska ta sig uppåt i ett torn. Medeltida miljö. Man öppnade dörrar med nycklar, och det kom antingen fiender eller medhjälpare ur dörrarna. Medhjälparna gick upp i level typ, deras svärd blev större och böt färger å shit.

Första bossen vad typ 50/50 lejon och drake.
Citera
2009-02-08, 20:08
  #27
Medlem
Saltas avatar
Söker ett spel till amiga, det enda riktiga minnet jag har från det är att på första banan ser rakt ovanifrån och kör en bil (har för mig att den var vit eller röd). Det liknar spelet super cars.
Citera
2009-02-08, 21:34
  #28
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flax^
Letar efter ett gammat snes spel. kommer inte ihåg vad det heter

Sidoscrollande, liknar castlevania lite grann. Man ska ta sig uppåt i ett torn. Medeltida miljö. Man öppnade dörrar med nycklar, och det kom antingen fiender eller medhjälpare ur dörrarna. Medhjälparna gick upp i level typ, deras svärd blev större och böt färger å shit.

Första bossen vad typ 50/50 lejon och drake.
Det är förmodligen Magic Sword du är ute efter.

Screenshot:
http://wiki.pocketheaven.com/images/a/ac/Magic_Sword-1-.png
__________________
Senast redigerad av Dr. Wily 2009-02-08 kl. 21:54.
Citera
2009-02-09, 00:22
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salta
Söker ett spel till amiga, det enda riktiga minnet jag har från det är att på första banan ser rakt ovanifrån och kör en bil (har för mig att den var vit eller röd). Det liknar spelet super cars.

Det bör vara Skidmarks...
http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=3122

alternativt uppföljaren.
http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=1788

Är det mot förmodan ingen av dem så måste det vara Power Drive.
http://www.lemonamiga.com/games/details.php?id=2557
Citera
2009-02-09, 00:25
  #30
Medlem
Hm tänkt på ett spel många år som mina vänner hade en gång i tiden, känns som det var till SNES. Man började iaf som en ung pojke i en by som hade nån slags trappa eller nått som ledde ut ur byn. man fick inte gå upp för den förrän man var redo iaf.

Hm sen minns jag att man blev äldre o en hero typ :P kan inte ge så mycket mer förklaring nån som kan förstå bara på denna infon?
Citera
2009-02-09, 21:30
  #31
Medlem
Twin Peakss avatar
Gammalt bilspel från spelhallar

Jag försöker komma ihåg vad ett spel hette som jag körde i början på 80-talet kanske tidigare ändå på spelhallar.
Det var som sagt ett bilspel,det var svart-vitt och man stog upp o körde.
Det fanns gas- och bromspedaler nere vid golvet och en växelspak bredvid ratten.Kommer inte ihåg om det var låg-och högväxel eller om det var 4 växlar,det jag kommer ihåg är att växelspaksknoppen såg ut som en "förvuxen" mortelstöt!
Ratten hade av förklarliga skäl ingen FF eller ändlägen utan det gick att snurra den hur mycket som helst,vilket fick följden att när man vart snitsig så kunde man köra med ställ genom kurvorna efter att ha satt ordentlig snurr på ratten vid ingången till böjen.

Banan såg man uppifrån och banmarkeringarna var vita prickar tätt ihop och vann man ett race så har jag för mej att banan skiftade layout så att det blev svårare och svårare.
Det fanns även olje-fläckar som man skulle undvika i möjligaste mån,hamnade man i olje"pölen" så sladdade det och det blev även "sladdljud"

Själva bilen (som såg ut som en F1 bil) var om man säger inte den pixeltätaste utan det var i princip bara ett vitt streck som kaross och 4 "pluttar" bredvid som skulle föreställ hjul(tror ändå att bakdäcken var aningen bredare än framdito)
Det kan ha varit Atari som gjorde spelet men jag är inte säker,,,
Nån som har någon aning om vilket spel jag menar eller ändå bättre vet vad det heter?(hette)
EditJa jag vet ,inget PC eller konsolspel men hoppas att det är OK ändå
__________________
Senast redigerad av Twin Peaks 2009-02-09 kl. 22:06.
Citera
2009-02-10, 13:23
  #32
Medlem
yantras avatar
Måste ha tag i spelet draw poker det är på runt 18kb men hittar inte det någonstans!!
Citera
2009-02-10, 21:53
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twin Peaks
Jag försöker komma ihåg vad ett spel hette som jag körde i början på 80-talet kanske tidigare ändå på spelhallar.
..................
Sprint 1
http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=9738
Citera
2009-02-10, 22:43
  #34
Medlem
Twin Peakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Sprint 1
http://www.klov.com/game_detail.php?game_id=9738
AHHHH! fy fan va skönt!
Tack för hjälpen ,jag var inne på att det hette Pole Position eller nåt åt det hållet
Snacka om att du har förbättrat min nattsömn framöver med 100 %
STORT Tack
Citera
2009-02-14, 22:19
  #35
Medlem
kompjuters avatar
Klassiker "scrolling shooter" tips>>>>

Astro Avenger 2.......är mäkta bra!

Har fan letat i år efter ett dugligt sånt spel till PC

Precis som man (tror det gäller merparten) vill ha det, man börjar med ett piss-skepp som man bara bygger på och bygger på till det blir rena tokröjet.

Klassika feta bossen i slutet på varje level, massor med olika val av missiler vapen och rymdskepp

Och allt flyter på som en klocka och är bra snyggt!
__________________
Senast redigerad av kompjuter 2009-02-14 kl. 22:26.
Citera
2009-02-15, 03:30
  #36
Moderator
Falukropps avatar
En hård nöt att knäcka...

Har frågat om detta i den vanliga jag-söker-ett-spel-tråden för ett par år sen, den gången utan behållning. Så jag gör ett försök här också:


För en massa år sedan, på den tiden C64 var the shit, så var jag och brorsan ute på en polare till farsans sommarställe. Medans gubbarna ölade och snackade gamla barndomsminnen om kvällarna, satt jag och brorsan med sonen i huset och lirade C64.

Det spel vi spelade absolut mest har både jag och brorsan förgäves försökt komma på vad det heter i många år nu. Det vi minns av det är ganska fragmentariskt, men ska försöka sammanfatta det så gott jag kan:

Åtminstone en av banorna (troligtvis den första) utspelade sig på en flod. Banan var sidscrollande, och floden låg i mitten. I floden fanns det krokodiler har jag för mig, nånting var det i alla fall, och de var farliga.

Det kan mycket väl varit så att hela spelet gick ut på att paddla runt i kanoten, det minns jag inte. Både denna möjlighet och den att det bara var en bana som var kanotpaddling är öppna.

Man kunde gå i land på på stränderna. Enligt brorsan fanns det fiender på stränderna som liknade sniglar. Man kunde spöa dem på något vis, när man gjorde detta ramlade de ur sitt skal. Tydligen kunde man putta dem i vattnet efter att man spöade dem, och de lät jävligt lustigt när man gjorde det.


Brorsan trodde eventuellt att spelets namn kunde ha varit något med "Pallas" i namnet. Dock är ingen av oss borttappade när det kommer till brukande av sökmotorer, så det har vi räknat bort. Skälet till att jag nämner det ens är att det kan vara så att namnet påminde om det eller nåt i den stilen. Men ta detta lätt, namnet behöver inte ens vara i närheten av det, det var trots allt nästan 20 år sedan vi spelade detta.


Med detta på handen, är det någon som kan ge mig något förslag på vad det kan ha varit vi spelade?
__________________
Senast redigerad av Falukropp 2009-02-15 kl. 03:35.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback