2011-06-14, 00:59
  #25
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlanta
http://na.se/nyheter/orebro/1.1233096-nar-det-varsta-har-hant
PK-kärring och struts

Vad tänker du om mördaren?
–Jag har gjort ett medvetet val att inte hata honom

–Folk har frågat mig om jag inte önskat livet ur honom, att han skulle ha fått dödsstraff. Men det är just det som är skillnaden mellan honom och mig, att jag inte kan tänka mig att döda någon.

–Jag väljer också bort att läsa deckare eller att se våldsfilmer. Det är för nära min verklighet och för mig är det svårt att fatta att mord framställs som underhållning.

"Jag skulle önska att media visade mer hänsyn när de formulerar rubriker, att de inte slentrianmässigt använder bildstarka ord som ”styckmord” och att de ibland kan avstå från att redogöra för vissa detaljer."

Strutskärringen vill inte hata mördaren, vill inte titta på deckare för det påminner henne om verkligheten och strutskärringen vill inte att media rapporterar om mord och våldsbrott. Verkligheten och ondskan skall alltså gömmas undan om PK-kärringen får bestämma. Ungefär som det som BRÅ håller på med.
Citera
2011-06-14, 09:19
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
Det stämmer, han var ursprungligen fårn El Salvador. Vad han gör idag har jag dock ingen aning om.
Intagen naturligtvis, vad skulle han annars göra
Citera
2011-06-14, 09:49
  #27
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
PK-kärring och struts

Vad tänker du om mördaren?
–Jag har gjort ett medvetet val att inte hata honom

–Folk har frågat mig om jag inte önskat livet ur honom, att han skulle ha fått dödsstraff. Men det är just det som är skillnaden mellan honom och mig, att jag inte kan tänka mig att döda någon.

–Jag väljer också bort att läsa deckare eller att se våldsfilmer. Det är för nära min verklighet och för mig är det svårt att fatta att mord framställs som underhållning.

"Jag skulle önska att media visade mer hänsyn när de formulerar rubriker, att de inte slentrianmässigt använder bildstarka ord som ”styckmord” och att de ibland kan avstå från att redogöra för vissa detaljer."

Strutskärringen vill inte hata mördaren, vill inte titta på deckare för det påminner henne om verkligheten och strutskärringen vill inte att media rapporterar om mord och våldsbrott. Verkligheten och ondskan skall alltså gömmas undan om PK-kärringen får bestämma. Ungefär som det som BRÅ håller på med.

Du tappade sista delen av meningen. Så här lyder hela stycket:

"Jag skulle önska att media visade mer hänsyn när de formulerar rubriker, att de inte slentrianmässigt använder bildstarka ord som ”styckmord” och att de ibland kan avstå från att redogöra för vissa detaljer eller jaga anhöriga för att få en intervju i ett tidigt skede. Så som det var med framför allt kvällspressen i vårt fall."

För det första tycker jag att det är respektlöst av dig att kalla en kvinna som fått sin dotter brutalt (med betoning på brutalt) mördad, fastbunden i moderns - alltså sin egen - säng (har jag för mig), för "strutskärrning". Menar du att Emma Jangestig, "Arbogamamman", då också är en "strutskärring"? Eller Nathalies (i Njurunda) mor? Eller andra anhöriga som valt att inte hata?

För det andra uppfattar jag inte att hon inte vill att media rapporterar om mord, utan att de kan försöka se det ur anhöriga/drabbades perspektiv och ibland tona ner. Att hon inte vill läsa deckare eller se våldsfilmer är väl inte svårt att förstå. Det går ju inte att sätta sig in i helt hur en person som drabbats så hårt upplever olika situationer, om man inte råkat ut för samma sak själv. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att det antagligen väcker starkt obehag - kanske ångest - att se våldsfilmer och läsa om fall som kanske tangerar det hon själv varit med om - hennes verklighet (vilket också framgår i reportaget). Och göra det medvetet? Nej, jag förstår henne. För mig (och kanske dig?) som aldrig varit i samma situation som hon (och andra) är i, är det ju en annan sak. Vi kan läsa om ond och bråd död utan att hemska minnen och känslor ska väckas till liv och se blodiga filmer - om vi så önskar det. Saras mor ser ju saker ur sitt perspektiv, som mycket nära anhörig. Och för henne blir förmodligen det ovan nämnda saker som river upp sår, om hon utsätter sig för det. Varför göra det? (Om man inte är självplågare, då.)

För det fjärde så tycker jag att det är oerhört starkt av modern att orka välja att inte känna hat till sin dotters mördare. Jag vet inte om jag skulle klara av det själv... Tror knappast det. Hon pratar, enligt min uppfattning, inte om att verkligheten och ondskan ska gömmas undan, utan om att finna en väg för att orka leva vidare. Hat förgör människor. Att leva med hat, det tär på en. Jag tror att det är lättare att finna en väg att orka vidare, om man kan komma till en punkt där man - om man orkar - kan förinta hatet i sig, inte låta hatet (och personen som orsakat detta hat) vinna, utan att - om man kan - försöka sätta sig över hatet och peka finger åt det. Och försöka bejaka livet.

Power till Saras mor som orkat fortsätta!

Kom att tänka på en sak nu. Din inställning, den har väl inte att göra med att det var en utländsk kille som var gärningsman? Du skulle väl även benämna Saras mor för "strutskärring" om det var en kille av svensk härkomst som mördat Sara?
Citera
2011-06-14, 12:58
  #28
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du tappade sista delen av meningen. Så här lyder hela stycket:

"Jag skulle önska att media visade mer hänsyn när de formulerar rubriker, att de inte slentrianmässigt använder bildstarka ord som ”styckmord” och att de ibland kan avstå från att redogöra för vissa detaljer eller jaga anhöriga för att få en intervju i ett tidigt skede. Så som det var med framför allt kvällspressen i vårt fall."

För det första tycker jag att det är respektlöst av dig att kalla en kvinna som fått sin dotter brutalt (med betoning på brutalt) mördad, fastbunden i moderns - alltså sin egen - säng (har jag för mig), för "strutskärrning". Menar du att Emma Jangestig, "Arbogamamman", då också är en "strutskärring"? Eller Nathalies (i Njurunda) mor? Eller andra anhöriga som valt att inte hata?

För det andra uppfattar jag inte att hon inte vill att media rapporterar om mord, utan att de kan försöka se det ur anhöriga/drabbades perspektiv och ibland tona ner. Att hon inte vill läsa deckare eller se våldsfilmer är väl inte svårt att förstå. Det går ju inte att sätta sig in i helt hur en person som drabbats så hårt upplever olika situationer, om man inte råkat ut för samma sak själv. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att det antagligen väcker starkt obehag - kanske ångest - att se våldsfilmer och läsa om fall som kanske tangerar det hon själv varit med om - hennes verklighet (vilket också framgår i reportaget). Och göra det medvetet? Nej, jag förstår henne. För mig (och kanske dig?) som aldrig varit i samma situation som hon (och andra) är i, är det ju en annan sak. Vi kan läsa om ond och bråd död utan att hemska minnen och känslor ska väckas till liv och se blodiga filmer - om vi så önskar det. Saras mor ser ju saker ur sitt perspektiv, som mycket nära anhörig. Och för henne blir förmodligen det ovan nämnda saker som river upp sår, om hon utsätter sig för det. Varför göra det? (Om man inte är självplågare, då.)

För det fjärde så tycker jag att det är oerhört starkt av modern att orka välja att inte känna hat till sin dotters mördare. Jag vet inte om jag skulle klara av det själv... Tror knappast det. Hon pratar, enligt min uppfattning, inte om att verkligheten och ondskan ska gömmas undan, utan om att finna en väg för att orka leva vidare. Hat förgör människor. Att leva med hat, det tär på en. Jag tror att det är lättare att finna en väg att orka vidare, om man kan komma till en punkt där man - om man orkar - kan förinta hatet i sig, inte låta hatet (och personen som orsakat detta hat) vinna, utan att - om man kan - försöka sätta sig över hatet och peka finger åt det. Och försöka bejaka livet.

Power till Saras mor som orkat fortsätta!

Kom att tänka på en sak nu. Din inställning, den har väl inte att göra med att det var en utländsk kille som var gärningsman? Du skulle väl även benämna Saras mor för "strutskärring" om det var en kille av svensk härkomst som mördat Sara?

När jag tittar tillbaka på mitt förra inlägg så tycker jag nu att det var väldigt onödigt att förolämpa mamman som jag gjorde, får skylla på trötthet och vissa saker som hände igår. Jag står dock fast vid mina åsikter om att all ondska skall fram i dagsljuset och att det är ondskan själv som vinner om vi slutar redogöra och rapportera om exakt hur ondskan ser ut. GM´s etniska bakgrund har ingen betydelse för mina åsikter.
Men jag ber om ursäkt för påhoppet på mamman.
Citera
2011-06-14, 14:07
  #29
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The.other.side
När jag tittar tillbaka på mitt förra inlägg så tycker jag nu att det var väldigt onödigt att förolämpa mamman som jag gjorde, får skylla på trötthet och vissa saker som hände igår. Jag står dock fast vid mina åsikter om att all ondska skall fram i dagsljuset och att det är ondskan själv som vinner om vi slutar redogöra och rapportera om exakt hur ondskan ser ut. GM´s etniska bakgrund har ingen betydelse för mina åsikter.
Men jag ber om ursäkt för påhoppet på mamman.

Bra så! Det är sådant som kan hända!
Citera
2011-06-14, 17:33
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Du tappade sista delen av meningen. Så här lyder hela stycket:

"Jag skulle önska att media visade mer hänsyn när de formulerar rubriker, att de inte slentrianmässigt använder bildstarka ord som ”styckmord” och att de ibland kan avstå från att redogöra för vissa detaljer eller jaga anhöriga för att få en intervju i ett tidigt skede. Så som det var med framför allt kvällspressen i vårt fall."

För det första tycker jag att det är respektlöst av dig att kalla en kvinna som fått sin dotter brutalt (med betoning på brutalt) mördad, fastbunden i moderns - alltså sin egen - säng (har jag för mig), för "strutskärrning". Menar du att Emma Jangestig, "Arbogamamman", då också är en "strutskärring"? Eller Nathalies (i Njurunda) mor? Eller andra anhöriga som valt att inte hata?

För det andra uppfattar jag inte att hon inte vill att media rapporterar om mord, utan att de kan försöka se det ur anhöriga/drabbades perspektiv och ibland tona ner. Att hon inte vill läsa deckare eller se våldsfilmer är väl inte svårt att förstå. Det går ju inte att sätta sig in i helt hur en person som drabbats så hårt upplever olika situationer, om man inte råkat ut för samma sak själv. Men det är väl ändå inte svårt att förstå att det antagligen väcker starkt obehag - kanske ångest - att se våldsfilmer och läsa om fall som kanske tangerar det hon själv varit med om - hennes verklighet (vilket också framgår i reportaget). Och göra det medvetet? Nej, jag förstår henne. För mig (och kanske dig?) som aldrig varit i samma situation som hon (och andra) är i, är det ju en annan sak. Vi kan läsa om ond och bråd död utan att hemska minnen och känslor ska väckas till liv och se blodiga filmer - om vi så önskar det. Saras mor ser ju saker ur sitt perspektiv, som mycket nära anhörig. Och för henne blir förmodligen det ovan nämnda saker som river upp sår, om hon utsätter sig för det. Varför göra det? (Om man inte är självplågare, då.)

För det fjärde så tycker jag att det är oerhört starkt av modern att orka välja att inte känna hat till sin dotters mördare. Jag vet inte om jag skulle klara av det själv... Tror knappast det. Hon pratar, enligt min uppfattning, inte om att verkligheten och ondskan ska gömmas undan, utan om att finna en väg för att orka leva vidare. Hat förgör människor. Att leva med hat, det tär på en. Jag tror att det är lättare att finna en väg att orka vidare, om man kan komma till en punkt där man - om man orkar - kan förinta hatet i sig, inte låta hatet (och personen som orsakat detta hat) vinna, utan att - om man kan - försöka sätta sig över hatet och peka finger åt det. Och försöka bejaka livet.

Power till Saras mor som orkat fortsätta!

Kom att tänka på en sak nu. Din inställning, den har väl inte att göra med att det var en utländsk kille som var gärningsman? Du skulle väl även benämna Saras mor för "strutskärring" om det var en kille av svensk härkomst som mördat Sara?

Men hallå! Jag var på rättegången, känns som om du inte har riktigt koll på läget. Jag instämmer att man måste respektera anhöriga. Inga tvivel. Men, utan att döma, mamman hade ju varit ganska PK och bl a haft gärningsmannen som älskare. Naturligtvis ingen som helst orsak till att mörda men det jag tycker kan vara relevant är att mamman som var känd för att "ömma" för invandrare slutligen fick det ultimata beskedet att hennes toyboy mördat hennes dotter. Lägger inga värderingar i det men frågan om hennes "fantastiska förlåtande inställning" svalnar rätt kraftigt enligt mig i alla fall. Notera att jag var på rättegången så eventuella ifrågasättanden av detta är fullständigt löjligt!

Gärningsmannen tog följe med offret pga hans anknytning till modern. Punkt!!
Citera
2011-08-04, 10:03
  #31
Medlem
Saras mördare har ansökt om tidsbestämning av sin livstidsdom.
Citera
2011-08-04, 10:05
  #32
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Saras mördare har ansökt om tidsbestämning av sin livstidsdom.

Vad tror du Örebro tingsrätt kommer svara på hans ansökan då? Du har ju ett påtagligt intresse av avgöranden som berör ansökningar om omvandling av livstidsstraff.
Citera
2011-08-04, 10:26
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vad tror du Örebro tingsrätt kommer svara på hans ansökan då? Du har ju ett påtagligt intresse av avgöranden som berör ansökningar om omvandling av livstidsstraff.

Lite svårt att sia om innan Rättsmedicinalverket och Kriminalvården kommit med sina yttranden.
Citera
2011-09-08, 11:48
  #34
Medlem
Quoters avatar
Innan polisen fick tag på gärningsmannen i det här fallet så var det en annan figur som var aktuell (skäligen misstänkt) i den inledande fasen av utredningen. Nämns i denna artikel: Aftonbladet: 24-åring anhållen för mordet på Sara

Vem var 24-åringen och på vilka grunder kunde han misstänkas?
Citera
2011-09-08, 17:26
  #35
Medlem
QEX13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Innan polisen fick tag på gärningsmannen i det här fallet så var det en annan figur som var aktuell (skäligen misstänkt) i den inledande fasen av utredningen. Nämns i denna artikel: Aftonbladet: 24-åring anhållen för mordet på Sara

Vem var 24-åringen och på vilka grunder kunde han misstänkas?

Känns väl väldigt onödigt att dra upp honom här nu när han uppenbarligen var oskyldig. Räcker det inte med det som står, att han var bekant med Sara?

Släpp det.
Citera
2011-12-02, 16:16
  #36
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Vad tror du Örebro tingsrätt kommer svara på hans ansökan då? Du har ju ett påtagligt intresse av avgöranden som berör ansökningar om omvandling av livstidsstraff.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Lite svårt att sia om innan Rättsmedicinalverket och Kriminalvården kommit med sina yttranden.
Ej beviljat:

http://na.se/nyheter/orebro/1.1458926-saras-mordare-far-inte-tidsbestamt-straff
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in