2009-01-23, 13:15
Medlem
JamalKamals avatar
Från Bergspredikan:

– Akta er för att verka rättfärdiga inför människorna. För att de ska se er. Då blir ni inte belönade av er skapare i himlen. När ni ger en gåva ska ni inte basunera ut det, som hycklarna gör för att människorna ska beundra dem. Dessa hycklare har redan fått sin lön. Nej, när ni ger en gåva, låt inte den vänstra handen veta vad den högra gör. Ge i det fördolda. Då ska er skapare, som ser i det fördolda, belöna er.
Citera
2009-01-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reaktionar
Kan inte Milton sluta hyckla och istället medge att det bara handlar om publicitet?
Varför har vissa, som Du själv, så ofattbart svårt att förstå att ekonomi inte är ett nollsummespel? Det är ingen som vinner och den andra förlorar. I den här affären skulle båda parter vara vinnare.

Stadsmissionen får sina pengar och kan hjälpa fler utsatta människor samtidigt som Milton i egenskap av bidragsgivare kan förbättra på sitt rykte och sitt egna varumärke.

Stadsmissionen visar att de har principer som väger tyngre än människoliv. Alltså är deras religiösa övertygelse högre prioriterat än att hjälpa människor. Är de tydliga med det i sin marknadsföring?
Citera
2009-01-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Varför har vissa, som Du själv, så ofattbart svårt att förstå att ekonomi inte är ett nollsummespel? Det är ingen som vinner och den andra förlorar. I den här affären skulle båda parter vara vinnare.

Stadsmissionen får sina pengar och kan hjälpa fler utsatta människor samtidigt som Milton i egenskap av bidragsgivare kan förbättra på sitt rykte och sitt egna varumärke.

Stadsmissionen visar att de har principer som väger tyngre än människoliv. Alltså är deras religiösa övertygelse högre prioriterat än att hjälpa människor. Är de tydliga med det i sin marknadsföring?
Det är inget nollsummespel om stadsmissionen får dålig publicitet. Stadsmissionen gör ingen hemlighet av att de är en kristen organisation. Det står var och en fritt att tycka vad man vill om kristna värderingar men att vilja hindra en kristen organisation att följa sina värderingar torde vara fel. Stadsmissionen tvingar inte någon att skänka pengar och i ett fritt samhälle är det väl upp till var och en så länge det handla om lagliga pengar att ta emot eller inte ta emot dessa pengar så som man vill. Har man något emot stadmissonen är det väl bara att låta bli att stödja dem? Varför inte istället bara grunda sig en egen mer liberal välgörenhetsorganisation än att lida och spy gny galla över de välgörenhetsorganisationer som redan finns?
Citera
2009-01-23, 13:51
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Nej, jag ikläder mig inte rollen som stadsmissionen talesman eller försvarare i den här tråden. Jag säger bara vad jag tycker och tror. Jag tror att stadsmissionen är rädda för att det skulle ge dålig publicitet att bli förknippade med Berth Milton. Jag tycker det är osmakligt av Milton att uttnyttja stadsmissionen namn i pr-syfte. Därför att jag tror att om Milton brinna för de hemlösa då skulle Milton sänt stadsmissionen pengar på ett sådant sätt att dessa pengar inte blev förknippade med Miltons namn. Miltons namn är förknippat med porr. Porr är en känslig fråga i vårat samhälle. Jag tycker att det är mycket trist att en del av stadsmissionen högsta ledare sysslat med pensionsförsäkringar, snyltat åt sig bostäder och att stadsmissionen ägnat sig åt spekulation men samtidigt har jag tack vare min far kunnat se människor som tack vare stadsmissionen fått ett bättre liv. Själv så skänker inte ett öre åt stadsmissionen eller hjälper dem på andra sätt. Dock händer det att jag skänker några av mina surt förvärvade slantar åt frälsningsarmén då jag antagligen naiv som jag är tycker att de verkar vara bra.

Företag och organisationer som donerat pengar för att dra nytta av Stadsmissionens goda rykte:

7-Eleven-Säljer porr, alkohol och tobak
Berns Salonger-Säljer alkohol
Carnegie-Enligt senaste utsago en oetisk investmentbank
Diesel-Spär på sexualiseringen av samhället via reklam
ICA-Säljer porr, alkohol och tobak

Listan kan göras lång...

http://www.stadsmissionen.se/document/Stad001Arsredovisningen2007.pdf

Vad är skillnaden på dessa företag kontra Berth Milton´s dito?
Citera
2009-01-23, 13:58
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Det är i och för sig för jävligt det där med lägenheterna och pensionförsäkringar men som jag innan skrivit i tråden så hade min far en lunchrestaurang och via den restaurangen brukade min far låna ut kastruller, plåtar och andra köksredskap till stadsmissionen och jag kan säga så här att de människor som kom och hämtade dessa pinaler inte alls var rikt folk med goda pensionförsäkringar i själva var det mycket tacksamma och glada människor som äntligen hamnat på rätt väg i livet människor som bar spår av ett hårt liv i form av tandlöshet och liknande.

Nu talade jag inte om Stadsmissionens klienter utan om dess ledning, där bland annat Antonia Axelsson Jonsson sitter med i styrelsen.
Citera
2009-01-23, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Företag och organisationer som donerat pengar för att dra nytta av Stadsmissionens goda rykte:

7-Eleven-Säljer porr, alkohol och tobak
Berns Salonger-Säljer alkohol
Carnegie-Enligt senaste utsago en oetisk investmentbank
Diesel-Spär på sexualiseringen av samhället via reklam
ICA-Säljer porr, alkohol och tobak

Listan kan göras lång...

http://www.stadsmissionen.se/document/Stad001Arsredovisningen2007.pdf

Vad är skillnaden på dessa företag kontra Berth Milton´s dito?
Det är nästan som att jag börjar undra om folk verkligen läser vad jag skriver i den här tråden. Det verkar nästan som att folk istället för att läsa vad jag skriver läser sådant de själva önksar och vill tro att jag skriver. Jag har nämligen flertalet gånget nu sagt att jag anser att det bästa sättet att skänka pengar på är att GÖRA DET ANONYMT skall det vara så förbannat svårt för er att fatta. Jag ser ingen skillnad på Miltons, ICA:s eller någon annans pengar. Jag kan dock förstå att stadsmissionen kanske kan oroa sig för att Miltons pengar leder till dålig publicitet som förlängning kan kosta stadsmissionen mer än vad Miltons pengar smakar. Vi lever trots allt i ett samhälle där media styr och påverkar väldigt mycket och det är tydligt att både Milton och stadsmissionen förstår detta faktum men att somliga på flashback inte förstå medias makt.
Senast redigerad av Reaktionar 2009-01-23 kl. 14:14.
Citera
2009-01-23, 14:14
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Det är nästan som att jag börjar undra om folk verkligen läser vad jag skriver i den här tråden. Det verkar nästan som att folk istället för att läsa vad jag skriver läser sådant de själva önksar och vill tro att jag skriver. Jag har nämligen flertalet gånget nu sagt att jag anser att det bästa sättet att skänka pengar på är att GÖRA DET ANONYMT skall det vara så förbannat svårt för er att fatta. Jag ser ingen skillnad på Milton, ICA eller någon annans pengar. Jag kan dock förstå att stadsmissionen kanske kan oroa sig för att Miltons pengar leder till dålig publicitet som förlängning kan kosta stadsmissionen mer än vad Miltons pengar kostar.

Men om detta ska göras anonymt så försvinner incitamenten för företagen att skänka pengar, företagen ser det som en marknadsföring, att synas i sammanhang som förknippas med något positivt, utan dessa incitament inget bidrag, så krass är verkligheten.

Det bör väl rimligtvis påverka Stadsmissionens intäkter än mer.
Citera
2009-01-23, 14:15
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Stanley
Stockholms Stadsmission meddelar att de tänker avstå en eventuell pengagåva från porrkungen Berth Milton.

De borde skämmas! De behövande skall alltså lida för att pamparna i Stadsmissionen är sexualmoralister och pk-handikappade.

Naturligtvis har de all rätt att vägra, men de gör bort sig, och Bert Milton skrattar hela vägen mellan banken och mediernas morgonsoffor.
Citera
2009-01-23, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Montbars
Nu talade jag inte om Stadsmissionens klienter utan om dess ledning, där bland annat Antonia Axelsson Jonsson sitter med i styrelsen.
Jo, jag förstår det och försvarar inte heller att stadmissonen ledning skor sig på missionens klienter eller missionens donatorer. Jag bara nämnde att jag faktiskt har sett människor som haft nytta av stadsmissionen.
Citera
2009-01-23, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Men om detta ska göras anonymt så försvinner incitamenten för företagen att skänka pengar, företagen ser det som en marknadsföring, att synas i sammanhang som förknippas med något positivt, utan dessa incitament inget bidrag, så krass är verkligheten.

Det bör väl rimligtvis påverka Stadsmissionens intäkter än mer.
I så falll avslöjar väl det mer hur det verkligen är ställt med dessa företags godhjärtade välvilja.
Citera
2009-01-23, 14:21
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
I så falll avslöjar väl det mer hur det verkligen är ställt med dessa företags godhjärtade välvilja.

Men det visste väl vi redan?
Samma sak gäller individer, även om det för svensson oftast handlar om moral och skuld än positiv feedback från omvärlden.

Problemet är ju som sagt inte varför eller varifrån de får pengarna.
Citera
2009-01-23, 14:21
Medlem
unsungs avatar
Citat:

Det är möjligt men ändamålet helgar medlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in