2010-06-25, 14:57
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AchromaticSpirit
Vad är denna LAS lag för något?

LAS är en förkortning för lagen om anställningsskydd. I korthet betyder den att den som är sist anställd åker ut först. Mao skyddar den gamla lata gubbar som har kafferast hela dagarna. Även om du är duktig, ambitiös och en tillgång för företaget så kickas du före latmaskarna.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Gissar att LAS är en av orsakerna till att Sverige har en föga hedrande andraplats i ungdomsarbetslöshet i Europa (efter Spanien som är no:1).
Citera
2012-01-29, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Det är "tack vare" ett alltför starkt fack och den j-la LAS-lagen som bemanningsföretagen frodas.

Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Gissar att LAS är en av orsakerna till att Sverige har en föga hedrande andraplats i ungdomsarbetslöshet i Europa (efter Spanien som är no:1).

Jag ser att du går från att "veta" att LAS är anledningen till att bemanningsföretagen frodas till att "gissa". Faktum är att LAS är gammal svensk tradition. LAS har fungerat utan att bemanningsföretagen tillåtits att dyka upp och bre ut sig över svensk arbetsmarknad.

Men den största nackdelen med bemanningsföretag är att de har blivit ett hinder i jobbsökande, ett byråkratiskt och tidsödande åbäke, i värsta fall ett oöverstigligt hinder när BF blivit så stort att det stängt en mängd dörrar för den arbetssökande ut till dennes bransch. BF skiter ju i kandidaten om kandidaten fått svårt att hävda sig på anställningsintervjuer. Det kan hända den bäste. BF bestämmer vidare på vilken nivå kandidaten ska söka jobb, precis som om kandidaten bett om det vilket kandidaten inte har gjort.

Så länge bemanningsföretag står för 90% av platsbankens annonser för ekonomi-, IT- och andra slags jobb så kommer jag fortsätta att intressera mig för fenomenet, och kritisera det. Man kan alltid hoppas att media börjar ifrågasätta och att fler politiker börjar att reagera. Vi vet fortfarande ingenting om huruvida bemanningsföretag underlättar något för människor som söker arbete.
Citera
2012-01-30, 09:04
Medlem
bugulus avatar
Precis efter min examen så började jag skicka ansökningar lite här och där (hade ingen större lust att jobba utan ville slappa en månad eller två så skickade personliga brevet som en mall där jag ändrade två meningar) och fick napp hos ett bemanningsföretag.

Företaget heter Perido Skills och var på intervju hos dem en onsdag. Hade aldrig jobbat tidigare och var mitt livs första arbetsintervju. Intervjun gick inte särskilt bra för min del (oförberedd, halv ointresserad och första intervjun) men misstänker att min utbildning slog ut majoriteten av alla sökanden till tjänsten.
Efter att jag hade kommit hem (sisådär 1 timmes resväg hem) så ringer min mobil där personen som intervjuade mig vill att jag ska besöka företaget som ville ha mig dagen efter (Torsdag).

"Företaget" visade sig vara en myndighet som var precis nystartad där man sökte efter en IT-tekniker.
Intervjun gick ju lite bättre och jag var givetvis mer förberedd. Hela intervjun gick på lite dryga timmen.
Efter att jag hade kommit hem så ringer intervjuaren från Perido Skills upp mig och frågar hur det har gått... pratade lite om ditten och datten och att han ville att jag skulle komma in dagen efter (fredag) för att skriva kontrakt. Började jobba under måndagen sedan.

3 månader förlängning två gånger och sedan ville myndigheten anställa mig. På grund av mitt kontrakt med Perido så hade myndigheten varit tvungen att betala dryga 50000 eller liknande för att "köpa loss" mig så vi väntade tills årsskiftet då mitt kontrakt gick ut.
Så 3 månaders förlängning två gånger och sedan 1 månad förläning 1 gång och sedan var jag anställd hos företaget. 7 månader totalt vilket gjorde att jag fick slippa provanställningen dessutom

Under dessa 7 månader så pratade jag med min handledare på Perido 4-5 gånger om hur läget var m.m. Blev även sjuk under en period på 3 veckor och var inga problem där, fick lön precis som vanligt.
Tog aldrig någon semester under dessa 7 månader så all innevarande semester jag hade fick jag ut i pengar

Så överlag har jag enbart positiva saker att säga om bemanningsföretag (Perido).

Nackdelen med bemanningsföretag är dock att det är väldigt osäkert... jag hade ju kontrakt 3 månader i taget men visste aldrig om det skulle bli något mer efteråt (chefen på myndigheten försäkrade mig dock hela tiden att man ville ha mig kvar).
Citera
2012-01-30, 10:05
Medlem
bugulus avatar
Glömde tillägga att lönen inte var jättebra heller.

Gick upp med nästan 50% när jag blev anställd.
Citera
2012-04-22, 11:48
Medlem
Hulken12s avatar
Vi har SC på vårat lager och det är inga större stjärnor , varken de som jobbar eller deras chefer. Vet att de gett besked om uppsägning till vissa via sms. Ganska kallt tycker jag. Sedan är många inte överdrivet arbetsvilliga utan vill göra så lite som möjligt. Vi har döpt om dem till smurfarna på jobbet på grund av deras blåa t-shirts. Vilka för övrigt har den löjliga texten "meet your future". Då är jag hellre bakåtsträvare.
Citera
2012-04-22, 12:07
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Glömde tillägga att lönen inte var jättebra heller.

Gick upp med nästan 50% när jag blev anställd.

Men hur tusan gick det till? Bemanningspersonal skall alltid ha samma lön som anställd på det företaget dom jobbar. Student consulting i Helsingborg åkte på en rejäl käftsmäll när någon kom på att deras personal inte hade fått samma lön som anställd personal på ett lager där dom var i hyrda under ett par år. Det var rätt mycket pengar det rörde sig om trots att student consultings personal hade fått betalt enligt det anställningsavtalet dom hade skrivit under när dom blev anställda. Det visade sig att det slog på ett par kronor i timmen mellan inhyrd anställd personal som gjorde samma jobb.
Citera
2012-04-22, 12:54
Medlem
bugulus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Men hur tusan gick det till? Bemanningspersonal skall alltid ha samma lön som anställd på det företaget dom jobbar. Student consulting i Helsingborg åkte på en rejäl käftsmäll när någon kom på att deras personal inte hade fått samma lön som anställd personal på ett lager där dom var i hyrda under ett par år. Det var rätt mycket pengar det rörde sig om trots att student consultings personal hade fått betalt enligt det anställningsavtalet dom hade skrivit under när dom blev anställda. Det visade sig att det slog på ett par kronor i timmen mellan inhyrd anställd personal som gjorde samma jobb.

Några teorier:

1. Hade ingen arbetslivserfarenhet (Det var första jobbet någonsin)
2. Väldigt snäll chef på myndigheten som brassade på rejält med min lön. Hade god kontakt och har fortfarande väldigt god kontakt med alla på min enhet och inte minst min chef.
3. Bemanningsföretag är snikna jävlar

Kollade några månader senare vad bemanningsföretaget tog för betalt för mig och summan var ju svindlande hög jämfört med vad jag tjänade själv.
Om jag inte minns helt fel så var kostnaden som myndigheten betalade för mig jämfört med vad min lön låg på 4 gånger högre.
Citera
2012-04-23, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Några teorier:

1. Hade ingen arbetslivserfarenhet (Det var första jobbet någonsin)
2. Väldigt snäll chef på myndigheten som brassade på rejält med min lön. Hade god kontakt och har fortfarande väldigt god kontakt med alla på min enhet och inte minst min chef.
3. Bemanningsföretag är snikna jävlar

Kollade några månader senare vad bemanningsföretaget tog för betalt för mig och summan var ju svindlande hög jämfört med vad jag tjänade själv.
Om jag inte minns helt fel så var kostnaden som myndigheten betalade för mig jämfört med vad min lön låg på 4 gånger högre.

Pedro ligger på gränsen mellan bemanning och konsultbolag du var säkert uthyrd som konsult. Beroende på vad du pysslade med så antar jag att dom kan ha debiterat mellan 500-800 h vilket inte alls är ovanligt i Stockholm.

Sen brukar ju dom vara snikna så du fick kanske 19-23 k i lön sen blir man anställd och med vettig utbildning hamnar man på runt 33k -36k 50 % utan att anstränga sig
Citera
2012-12-29, 00:31
Bannlyst
bemanningsföretagen är dagens parasiter helt rätt
Citera
2012-12-29, 00:36
Medlem
dysterqvists avatar
Det finns INGA seriösa bemannings företag
Men så länge det finns röv slickare finns bemannings företagen kvar
Citera
2012-12-29, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke

Det där gäller kollektivanställda, dvs "arbetare" som skall ha den genomsnittliga lönen på företaget de är uthyrda till. Vad gäller tjänstemän så är det en vanlig löneförhandling som gäller. I just det här fallet hade säkert Perido vunnit en offentlig upphandling, i och med att de levererade till myndligheten. Prislappen per timma var alldeles säkert mycket lägre än den som nämndes ovan.
Citera
2014-03-20, 22:58
Medlem
jucklozs avatar
De mest oseriösa är Poolia, kriminella typer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in