Precis efter min examen så började jag skicka ansökningar lite här och där (hade ingen större lust att jobba utan ville slappa en månad eller två så skickade personliga brevet som en mall där jag ändrade två meningar) och fick napp hos ett bemanningsföretag.
Företaget heter Perido Skills och var på intervju hos dem en onsdag. Hade aldrig jobbat tidigare och var mitt livs första arbetsintervju. Intervjun gick inte särskilt bra för min del (oförberedd, halv ointresserad och första intervjun) men misstänker att min utbildning slog ut majoriteten av alla sökanden till tjänsten.
Efter att jag hade kommit hem (sisådär 1 timmes resväg hem) så ringer min mobil där personen som intervjuade mig vill att jag ska besöka företaget som ville ha mig
dagen efter (Torsdag).
"Företaget" visade sig vara en myndighet som var precis nystartad där man sökte efter en IT-tekniker.
Intervjun gick ju lite bättre och jag var givetvis mer förberedd. Hela intervjun gick på lite dryga timmen.
Efter att jag hade kommit hem så ringer intervjuaren från Perido Skills upp mig och frågar hur det har gått... pratade lite om ditten och datten och att han ville att jag skulle komma in dagen efter
(fredag) för att skriva kontrakt. Började jobba under
måndagen sedan.
3 månader förlängning två gånger och sedan ville myndigheten anställa mig. På grund av mitt kontrakt med Perido så hade myndigheten varit tvungen att betala dryga 50000 eller liknande för att "köpa loss" mig så vi väntade tills årsskiftet då mitt kontrakt gick ut.
Så 3 månaders förlängning två gånger och sedan 1 månad förläning 1 gång och sedan var jag anställd hos företaget. 7 månader totalt vilket gjorde att jag fick slippa provanställningen dessutom
Under dessa 7 månader så pratade jag med min handledare på Perido 4-5 gånger om hur läget var m.m. Blev även sjuk under en period på 3 veckor och var inga problem där, fick lön precis som vanligt.
Tog aldrig någon semester under dessa 7 månader så all innevarande semester jag hade fick jag ut i pengar
Så överlag har jag enbart positiva saker att säga om bemanningsföretag (Perido).
Nackdelen med bemanningsföretag är dock att det är väldigt osäkert... jag hade ju kontrakt 3 månader i taget men visste aldrig om det skulle bli något mer efteråt (chefen på myndigheten försäkrade mig dock hela tiden att man ville ha mig kvar).