• 7
  • 8
2014-03-20, 23:14
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juckloz
De mest oseriösa är Poolia, kriminella typer
Håller med där, deras avtal är inget att hänga i julgranen... Har dock själv aldrig jobbat åt dom men jobbat med folk därifrån och det är ingen arbetsgivare jag skulle gå till om det inte var kris. Dock missköter dom inte sina anställda direkt vad jag sett utan dom står för vad dom skriver under även om det dom skriver under är riktigt dåliga avtal.
Citera
2017-05-12, 15:40
Medlem
Freebops avatar
Finns det någon sida där man kan sålla bort alla bemanningsföretag? De är som cancer och sprider sig överallt
Citera
2018-05-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Att hoppa mellan olika arbetsplatser innebär att man är ambulerande konsult och alla de stora har vad jag har sett sådana tjänster, exempelvis Proffice, Adecco, Manpower. Blir man anställd som ambulerande konsult så har de informerat om rutinerna kring en sådan anställning, att man kan få vara på många olika ställen etc, men när de inte har något uppdrag till dig får du vara hemma med lön, men du måste stå till förfogande om de ringer och har ett uppdrag till dig, såvida det är under de arbetstider du kommit överens med bemanningsföretaget om.

Sen har ju givetvis dessa bemanningsföretag också vanliga tjänster som man söker precis som vilken annan tjänst som helst, står det att det är ett jobb som controller med vissa arbetsuppgifter på ett visst företag så är det som controller man jobbar under den tiden som kontraktet löper. Du kan aldrig genom att skriva på ett sådant avtal bli ombedd att exempelvis åka ut till ett tryckeri om du skrivit på att anställningskontrakt som controller. Däremot så när du skriver på kontrakt för att bli ambulerande konsult så skriver du på ett kontrakt som innebär att du ska vara beredd att hoppa in lite där det behövs etc.

Bara för att man söker jobb hos ett bemanningsföretag så betyder det inte att man automatiskt måste följa varenda liten vink från bemanningsföretaget, men skriver man på som ambulerande konsult så innebär det att man kommer få hoppa runt mellan olika företag och arbetsplatser, men då är det en sådan anställning man kontrakteras för.

Har jobbat som konsult under Adecco, och nej, de hade inget som helst skyddsnät om man skulle bli utan uppdrag. Jag skriver då om Adecco IT som jag var uthyrd av. Deras kund skulle överrekrytera mig, men tvingades ställa in det pga anställningsstopp. Adecco verkar vara såna som hellre tar in nya konsulter om det kommer nya uppdrag än att behålla de gamla och sätta dem på nya uppdrag. Men det är mest de intryck jag fick av dem.

Redan innan uppdraget var slut skickade Adecco hem min uppsägning som jag fick skriva under och efter sista dagen så var det bara att gå till Arbetsförmedlingen, trots att kunden hade lovat vidare (men som inte blev av pga anställningsstopp).

Detta till skillnad från en kollega som också var en inhyrd konsult, men från Poolia. Hen fick jobba internt inom Poolia när hon var utan uppdrag.
Senast redigerad av PN 2018-05-04 kl. 10:17.
Citera
2018-05-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Finns det någon sida där man kan sålla bort alla bemanningsföretag? De är som cancer och sprider sig överallt

https://www.careereye.se

Rekommenderar denna, anställda lämnar omdömen osv.
Citera
2022-09-17, 05:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
https://www.careereye.se

Rekommenderar denna, anställda lämnar omdömen osv.

Jo tack du. Man gör reklam för sitt eget företag där också.

"Efter 4 år som säljare på Poolia kan jag bara uttrycka tacksamhet och glädje över att få jobba här. Att varje dag få möta kunniga och roliga kollegor, kunder och konsulter är såklart en ynnest och jag upplever att bolaget erbjuder en arena för karriärutveckling för ambitiösa människor. Jag får möjlighet att arbeta långsiktigt med att hjälpa företag och organisationer att hitta duktiga medarbetare och samtidigt hjälpa människor med olika bakgrund, personligheter och drivkrafter till nya spännande jobb. Kan inte bli bättre. Rekommenderar Poolia om du är ambitiös och vill arbeta för det goda företaget."

Så min kontakt på Poolia var alltså säljare, säljare åt de företag som skulle köpa sin konsult från Poolia. Ja där misslyckades jag även om det inte är något jag grämer mig över. Ville ändå inte vara konsult. Men Poolia internt har säkert en bra kultur. Det är bara det att jag tydligen inte skulle vara konsult.

Fast om man nu hade funkat som konsult ska man ha en ordentlig lön. Eller så ska man inte vara konsult.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in